Ouderschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door wafelijzer, 28 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wafelijzer

    wafelijzer Fanatiek lid

    26 nov 2015
    1.828
    782
    113
    Vrouw
    Hallo,

    Ik zit erover te denken om na het bevallingsverlof nog 1 of 2 maanden ouderschapsverlof op te nemen.
    Heb 15u op contract staan.
    Nu geeft het werk aan dat ik 7,5u per week mag opnemen aan ouderschapsverlof maar bij rijksoverheid bijv lees ik dat je gewoon zoveel mag opnemen als je zelf wilt. Het is immers onbetaald verlof.

    Kan de werkgever die 7,5u verplichten of mag ik gewoon bijv 2 maanden lang 15u per week opnemen?

    Alvast bedankt :)
     
  2. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Heb je een CAO? Een CAO mag namelijk afwijken van de wettelijke regels. Als er geen CAO is dan geldt de wet en mogen ze je dus geen beperking opleggen.
     
  3. wafelijzer

    wafelijzer Fanatiek lid

    26 nov 2015
    1.828
    782
    113
    Vrouw
    Goede tip, nog niet aan gedacht de CAO te raadplegen.
    Hier staat idd in dat je zonder problemen de helft van je uren kan opnemen.
    Verder kun je meer aanvragen indien dit geen zwaarwegende bedrijfsbelangen betreft.
    Of je kunt het opsplitsen in maximaal 3 periodes van minimaal 1 maand achter elkaar. Als ik het goed begrijp.

    Ga het dan maar gewoon eens aanvragen en dan zien we wel wat ze zeggen....
     
    Fennec vindt dit leuk.
  4. K00

    K00 Niet meer actief

    Cao moet altijd gunstiger uitpakken dan de wet.. dus lijkt me niet dat je dat gaat vinden in je cao...

    Ze mogen het alleen tegenhouden als er een heel groot aantoonbaar bedrijfsbelang is.
     
  5. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    De standaard is inderdaad de helft van je contracturen en dit mag een werkgever ook eigenlijk alleen weigeren bij zwaarwegende bedrijfsbelangen... maar het woord standaard geeft ook al aan dat er uitzonderingen cq andere uitvoeringen mogelijk zijn mbt je OV.

    Je hebt in totaal recht op 26 maal je contractduur. En je kunt zelf aangeven hoe je die 26*15 uur wenst op te nemen. Uiteraard mag je werkgever aangeven dat hij het anders zou willen zien, je moet er wel samen uit zien te komen.
    Wanneer jij aanvraagt dat je twee maanden fulltime OV wilt opnemen, dan heb je nog altijd iets van 17/18 weken over van je totale recht.
    Let er dan trouwens wel op, dat je een duidelijke einddatum voor de eerste periode aangeeft.... anders verlopen die overige weken en dat zou zonde zijn.

    Je kunt bijv ook 2 maanden fulltime verlof nemen en de rest bijv 1 dag in de week tot aan het einde van je "recht"
     
  6. wafelijzer

    wafelijzer Fanatiek lid

    26 nov 2015
    1.828
    782
    113
    Vrouw
    Dus als ik een aanvraag doe voor bijvoorbeeld 2 volledige maanden dan moet ik daar begin en einddatum inzetten. En hoe gaat dat als je die nog niet precies weet? Want ik moet het verlof uiterlijk 2 maanden voor begin aanvragen maar aangezien ik dan net bevallen zal zijn (als alles goed is) wil ik het al eerder aanvragen.... maar dan weet ik nog geen precieze datums...

    Ben erg benieuwd of ze het gaan weigeren en echt bij die 7,5u per week blijven. Daar heb ik namelijk niks aan want dan moet ik toch een dag opvang nemen voor 2 baby's en dan krijg ik de helft minder loon.... geen optie dus.
     
  7. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.939
    3.125
    113
    Die 26x je contracturen geldt per kind hè. Bij een tweeling is het dus 2x26!
     
    famofthree en wafelijzer vinden dit leuk.
  8. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Volgens mij moet je dat kunnen ondervangen door aan te geven dat die twee maanden aansluitend worden opgenomen aan je bevallingsverlof. En dat je de exacte data pas na de bevalling kunt doorgeven.

    Mbt je loon.... Ouderschapsverlof is in de meeste gevallen onbetaald, tenzij in je CAO is geregeld dat het (deels) wordt betaald.
    Qua kinderopvang, je krijgt dan natuurlijk ook kinderopvangtoeslag voor 2 kinderen

    Je zou het ook zo kunnen aanvliegen richting je werkgever: dat jouw vervanger dan gewoon twee maanden langer in dienst kan blijven ;)
     
    wafelijzer vindt dit leuk.
  9. BabyFG

    BabyFG VIP lid

    20 feb 2012
    9.071
    1.916
    113
    omgeving Rotterdam
    maar die opvang moet je ook gaan regelen toch wanneer je recht op ouderschapsverlof voorbij is? t 2e kind is overigens wel veel goedkoper dan t 1e kind op een kdv.
    je hebt inderdaad per kind 26x je contracturen recht op ouderschapsverlof.

    fulltime opnemen betekent bij onbetaald verlof natuurlijk helemaal geen loon. is dat wel te doen dan voor je?

    ik zou gewoon in overleg gaan met HR en je leidinggevende hoe jij het graag zou willen zien en wat hierin mogelijk is/waar ze aan mee willen werken.
    als t een kwestie is van je verlof verlengen (wat hun geen geld kost tenzij je gedeelte doorbetaald krijgt) dan is t voor hun alleen een kwestie van je vervanger langer aanhouden.
     
    wafelijzer vindt dit leuk.
  10. K00

    K00 Niet meer actief

    Je kunt pas ouderschapverlof aanvragen als je weet voor wie je het aan vraagt. Kan dus alrijd pas na de geboorte.

    Volledig ov opnemen is inderdaad een duur grapje, aangezien je pensioen afdracht en dergelijke wel doorgaat maar je geen inkomen hebt.
     
  11. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.987
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Maar na die eventuele
    2 maanden fulltime OV? Dan moeten de baby’s toch ook gewoon naar de opvang? En zoals hier al gezegd is, je krijgt toch ook kinderopvangtoeslag.

    Mijn vriend neemt al OV op, wij hebben uit zitten rekenen wat de financiële gevolgen waren als ik ook 4 uur per week OV zou op nemen. Dit was dus niet financieel aantrekkelijker voor ons.
     
  12. wafelijzer

    wafelijzer Fanatiek lid

    26 nov 2015
    1.828
    782
    113
    Vrouw
    Ja klopt, we krijgen zeker kot maar tov van mijn inkomen is het dan niet aantrekkelijk.

    Maar het is inmiddels geregeld met werkgever, kan gewoon fulltime ov opnemen na het bevallingsverlof :thumup:
     
    Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  13. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.987
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Ok. Fijn dat het opgelost is.
     
    wafelijzer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina