ouderschapsverlof

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door bluedrake, 28 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Hallo,

Inmiddels ben ik bijna een jaar moeder van een fantastische zoon. Alleen ik merk dat het mij begint op te breken dat ik 32 uur werk. Nu heb ik de knoop doorgehakt om minder te gaan werken en ouderschapsverlof op te gaan nemen. Dat ik dan van 32 uur naar 24 uur werken ga..

Het voelt ergens als falen, ik ben een enorme workaholic maar de laatste tijd krijg ik alle afspraken prive en het hele huishouden niet meer voor elkaar.

Is dit herkenbaar? En dan zit ik nog met het financiële gedeelte, we moeten dan natuurlijk gaan inleveren. Heb er echt moeite mee om een keer voor mijzelf te kiezen en het gezin.

Is het een aanrader om bijvoorbeeld 2 halve dagen te gaan werken? Met de hele indeling moet ik nog gaan kijken hoe ik het ga doen.

Hoop hier wat ervaringen te vinden, alvast bedankt!

2. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.714
    7.194
    113
    Vrouw
    Ha, ik zal hier ook eens reageren.

Wat doet je man voor werk? Is het huishouden van jullie samen, of is het meer jouw taak? En wie doet de dingen met jullie zoon? Heeft je man een papadag? Ik stel deze vragen omdat OSV misschien niet de enige oplossing is. Niet dat je dan geen OSV moet opnemen, maar wel dat je dat ook eens onder de loep neemt.

Omdat mijn jongste last van van alles had in zijn eerste maanden, hebben mijn man en ik beide OSV opgenomen. Begin van dit jaar alleen nog voor de vrijdag (beide 5 uur). Op gegeven moment ging jongste toch naar de opvang op vrijdag en sindsdien heb ik dus 5 uur OSV op de vrijdag voor mezelf. En daarin doe ik ook weleens wat in huis ;)

Kan je een beetje schuiven met je uren en gewoon eens gaan uitproberen wat je fijn vindt? En kan je vanuit huis werken? Zou je je werk in 4 uur kunnen doen naar tevredenheid of zou je dat dan toch weer te kort vinden voor een dag? Dingen om mee te nemen in je afweging!

Ik lees nu je stukje "moeite om voor mezelf te kiezen". Dat is vreselijk herkenbaar. Ik doe het nu pas echt goed. Tenminste, ik ben er ook erg mee bezig. Die 5 uur OSV laten staan voor mezelf moest ik ook wel af en toe goed praten richting mezelf. En laatst heb ik pas voor het eerst de jongste 2 naar de opvang gedaan terwijl ik thuis was. Dat deed ik daarvoor nooit.

Lies1611 en bluedrake vinden dit leuk.
  3. Armina

Armina Niet meer actief

Ik werk ook 24 uur en heb gekozen om dit in drie dagen te doen. Hoofdreden is dat mijn werk anders lastig te plannen is. Ik werk ook op locatie en dat kan overal in Nederland zijn. Af en toe werk ik twee halve dagen als ik geen opvang kan regelen. Dat vind ik niet prettig. Ik heb dan toch het gevoel dat ik alles (werk en huishouden) niet volledig doe.

bluedrake vindt dit leuk.
  4. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.827
    18.545
    113
    Vrouw
    Ik ben van 4 naar 3 dagen gegaan bij de 2e.
    Ivm kosten kinderopvang en minder inkomsten gekozen voor 3 hele dagen.. en vind het fijn om 2 hele dagen met de kinderen te hebben.
    In de toekomst, wanneer de jongste naar school gaat, wil ik mijn uren wel weer herzien....

5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Hier werkte ik voor de komst van G. 40 uur, na bevalling heb ik dat om laten zetten naar 32 uur, waarvan 3 dagen op kantoor en 2 halve dagen vanuit huis met de uren verdeeld naar vermogen. (Met een goeie tuk was ik in de ochtend klaar, anders pas in de avond). Nu werk ik vrij standalone dus dat was geen probleem.

Toen G. tegen de 2 kwam was t over met de tukkies, toen heb ik onbetaald ouderschapsverlof opgenomen en dan van 32 naar 24 uur. De looptijd heb ik uitgesmeerd naar 2 jaar, dat is mogelijk maar mocht je tegen t einde in een reorganisatie vallen oid dan gaat je uitkering uit van 24 uur en niet 32. Dat heeft te maken met de referentieperiode en is alleen een ding als je je osv over een langere periode uitsmeert. Bedoeling was dat ik dan door osv was zodra zij naar school ging.

Vervolgens solliciteerde ik 9 maanden later naar een andere baan...geen osv meer dus dan maar 24 uur, met de intentie om weer naar 3+ 2x0,5 verdeeld te gaan doen zodra ze naar school ging.

Toen kwam R... dat plan stellen we dus nog even 4 jaar uit. 32 uur als je huishouden, kinderen en werk combineert is gewoon heel veel. Zeker als je nog moet reizen ook.

6. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

30 okt 2018
    828
    534
    93
    Ik werkte voor de geboorte van O 40 uur. Na de bevalling ben ik 32 uur gaan werken in 4 dagen. Man deed dat ook. O ging 3 dagen naar het kdv. Geen ouderschapsverlof opgenomen, eerste 3 maanden nam ik iedere week 1 vrije dag op (had nog ontzettend veel vrije dagen over van de jaren ervoor), daarna ben ik officieel 4 dagen gaan werken. Mijn ervaring was dat als je 32 uur ipv 40 uur gaat werken, je het zelfde werk doet alleen in 4 dagen ipv 5 en tegen minder salaris. Man is vrij snel 36 uur ipv 32 uur gaan werken omdat ie op zijn vrije dag als ze sliep en ‘s avonds altijd nog wat deed. Na de geboorte van D, 2 jaar erna, bleef ik ook 32 uur werken. Toen O naar school ben ik 28 uur gaan werken 3 hele dagen en een halve dag omdat we maar voor 2 dagen bso konden krijgen. D bleef toen 3 dagen naar het kdv gaan. Toen hij naar school ging ben ik 24 uur gaan werken onder schooltijd en gingen ze alleen tijdens de vakanties naar de bso, eerst op basis van een vakantiecontract, later werd dat een nulurencontract, dus alleen betalen als we er gebruik van maakten.
    Het nadeel van halve dagen werken is dat ze zo voorbij zijn, je bent net lekker bezig en je moet al weer weg. Dus ik zat vaak even op mijn vrije middag of ‘s avonds even wat af te maken/mailtje te sturen en zo.

7. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Bedankt voor alle reacties! Daar kan ik zeker iets mee!

@JupitR mijn man werkt 36 uur in 4 dagen. Ik werk momenteel 32 uur in 4 dagen. Mijn man is op vrijdag vrij, dan probeert hij de boodschappen te regelen en een gedeelte van het huishouden, zover dat gaat.

Het is dus niet zo dat mijn man niks doet (in tegendeel!) Maar er blijft nog genoeg liggen, aan een badkamer, keuken schoonmaken kom ik amper toe. Dan nog de rest van het huishouden zoals was etc.

Onze zoon slaapt overdag bijna niet. Laten we het erop houden dat 3 kwartier al echt ruim genomen is over de gehele dag gezien. In de avond gaat het iets beter qua slapen, alleen dat betekend dat als ik thuis ben alles in 3 kwartier moet stoppen, of ik moet hem in de box zetten om dingen voor elkaar te krijgen. Want hij zit overal aan, dus kan hem geen moment uit het oog verliezen.

Het komt er op neer dat ik op mijn vrije dag momenteel heel veel huishouden wegwerk, en anders in het weekend wel. Er blijft daardoor heel weinig tijd over om ook leuke dingen te doen met mijn zoon.

Wat betreft mijn baan, heb best wel een verantwoordelijke baan en stuur ook mensen aan. Ik kan niet thuis werken, dus die optie gaat hem helaas niet worden.. en halve dagen werken weet ik ook niet zo goed of ik daar iets mee ga winnen. Zeker wat betreft het enorme personeelstekort wat heerst, je blijft dan toch snel wat langer zitten. De dagen opvang blijven hetzelfde voor wat het nu is. Alleen dan dat mijn zoon nog even op de opvang zit als ik al thuis ben, zodat ik nog even ergens aan toe kom. Of dat hij de volledige dag naar de opvang gaat en ik alle dingen kan regelen thuis.

En misschien, dan ook wat voor mijzelf kan gaan doen als het huishouden en alle andere dingen op orde zijn. We hebben geen vangnet ofzo voor leuke dingen, dus vrije tijd voor mijzelf is er simpelweg op dit moment niet. En dat is prima, alleen soms breekt het mij echt wel op. Ben naast moeder ook gewoon nog een persoon.

Sopje1234 vindt dit leuk.
  8. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

30 okt 2018
    828
    534
    93
    Gevaar van halve dagen en eerder weggaan als hij de hele dag op de crèche zit, is dat je toch wat langer blijft hangen om iets af te maken en zo (been there, done that). Je zou op die halve dagen ook later kunnen beginnen en eerst even de dingen doen die je thuis moet doen zoals huishouden of gewoon even rustig een kopje koffie drinken als iedereen weg is of gewoon even helemaal niets. Of je neemt gewoon de hele dag vrij en doet dan alles wat nodig is

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Halve dagen en op locatie zijn kost je meer tijd (reistijd). Maar als ik je verhaal zo lees, kan je niet beter beginnen met een huishoudster?

Robotstofzuiger en slowcooker zijn ook verdraaide handig (als je niet zo'n domme robotstofzuiger hebt als de mijne dan)

10. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Dat is zo wat je zegt qua reizen. Al is werk hier op fietsafstand.

Wat betreft huishoudster, ook al over na zitten denken, alleen denk niet dat het de volledige oplossing gaat zijn...

Moet wel erbij zeggen dat we nu 1 dag opvang hebben door opa en oma, en dat de gezondheid hiervan ook niet optimaal is.. dus dat is ook wel de extra reden om minder te gaan werken.

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Met grootouders in rekenschap zou ik dan zeker minder gaan werken (voor zover je werk dat toelaat, bepaalde functies hebben een minimum aantal uren). Een paar uurtjes oppassen is wat anders dan een hele dag, of je gaat enkel langs voor een bakkie koffie/thee omdat je die dag toch vrij bent.

Financieel is t ff slikken, maar de rust voor jezelf...ooooh heerlijk (en ja het is nog steeds takke druk maar je hoeft niet in die spagaat te gaan zitten dat je alles overeind wilt houden en uiteindelijk toch niks goed genoeg naar je zin gaat)

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.159
    23.239
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik ben toen dochter jaar of 2 was, van 34 naar 30 gegaan. Vriend ook 1 dag thuis. Wij hebben dus veel uitbesteed. Glazenwasser, schoonmaakster, robotstofzuiger. Zn geld zoooo waard. Als ik vrij ben, ben ik vrij en hoef hooguit wat was te doen en eens een lappie door de wc. Tijd genoeg over in het weekend die ik aan mn kind kan besteden, sporten, wat leuks voor mezelf. Zo fijn. Nog minder werken zie ik niet zitten. Ik vind het echt prima te doen zo.

13. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Ze passen met plezier op alleen qua gezondheid enz gaat het de laatste tijd een stuk minder. Dus vandaar ook echt de beslissing om ouderschapsverlof in te zetten..

Op de opvang hier ook gigantisch personeelstekort (waar niet) dus we mogen ook geen extra dagen afnemen ofzo. Wat in eerste instantie dus wel kon..

Was helemaal geen voorstander van opa oma oppassen alleen de opvang had simpelweg geen plek..

Financieel zal het zeker slikken zijn, ik denk dat ik er achteraf wel wat beter tegen aan ga kijken alleen nu zie ik het nog allemaal niet zo.

En qua werk, kan mij momenteel 80 uur vermaken in een week als het moet. Alleen die tijd heb ik nu ook niet..

Vero0504 vindt dit leuk.
  14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Ik hanteer t "clean where you go principe" badkamer soppen als ik net uit de douche kom, keuken kastjes soppen als ik toch de aardappels in de gaten moet houden (uiteraard niet op dat moment t kastje van de afzuiger...). In de avond alles glad en als ukkepuk naar BSO is met mn man nog snel de stofzuiger voordat ik nr 2 drop bij de KDV.

Maandag thuiswerkdag, dan slinger ik om 0600 de wasmachine aan (9kg trommel fan-tas-tisch!) bij koffiebreak ophangen en gelijk de volgende (kortere, vaak babywas) die knal ik in mn middagpauze op de lijn. En meestal ben ik er dan ook wel doorheen.

Beetje gegoochel met wat doe ik welke dag, donderdags doet mn man nog t een en ander. Maar ik sta nu tussendoor ff een woonkamer te witten, morgen vrije dag dan doe ik t plafond toch ook nog maar ff (net in de voorstrijk gezet).

Maar op 32 urige werkweek had me dat soort dingen niet gelukt, dan heb ik daar echt ff de fut niet meer voor. (Ook omdat we met G. nog varierende nachten hebben. R. slaapt beter dan G... :|)

Lies1611 en bluedrake vinden dit leuk.
  15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.159
    23.239
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    En dan doe ik doordeweeks nog alles alleen omdat vriend altijd 's nachts werkt. Maar ik ga ook niks staan witten :roflmao: Dat zou hier gewoon een weekendklusje zijn.
    Ik ben echt voor zoveel mogelijk uitbesteden, zodat ik geen tijd kwijt ben aan huishoudgeneuzel.

Vero0504, bluedrake en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  16. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Thuis gaat voor je werk, dat sowieso. Maar kan je in je functie wel 24 uur gaan werken? En wil je dat? Is dat haalbaar? Moet je altijd naar je werk? Zou je ook 28 uur kunnen werken en die halve dag thuis?
    Je benoemd badkamer en keuken schoonmaken, dat zijn nu juist zaken waar een schoonmaker je heel goed mee kan helpen. Bij ons gaat over 3 weken ook weer iemand beginnen, de vorige was weg gegaan en dat we tellen de dagen af.
    Boodschappen laten wij bezorgen, de ramen laten we door een glazenwasser doen. Ik zou naast wellicht wat minder uur werken echt ook naar dat soort oplossingen kijken.

Vero0504, Liekje81 en bluedrake vinden dit leuk.
  17. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Bedankt voor alle tips! Tsja in mijn functie 24 uur werken ik weet het niet, wat ik eerder al zei ik kan ook 80 uur maken als het moet alleen dat gaat nu ook niet. Helaas thuiswerken zit er echt niet in, dat zou de situatie al anders maken.

18. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Toen mijn kinderen nog babies waren, werkte ik 24 uur in 3 dagen.
    Toen ze allebei naar school gingen ben ik naar 28 uur gegaan. Eerst de ene week 3 en de andere week 4 dagen, omdat ik veel reistijd had en ik halve dagen niet praktisch vond.
    Nu gaat de oudste naar de middelbare en inmiddels is thuiswerken toch wat meer mogelijk, dus ik werk nu ene week 3,5 en andere week 4 dagen:)

Moraal van mijn verhaal: je hoeft echt niet nu iets te kiezen voor altijd. Je trekt nu op dit moment aan de bel dat je het even niet trekt en je gaat het gewoon even een jaar of misschien een paar jaar anders doen, maar het hoeft niet voor altijd te zijn, het is een fase!;)

4 dagen werken, een baby en een drukke baan en reistijd is gewoon pittig.
    Overigens heb ik ook wel een werkster. Ik zou niet meer zonder kunnen hoor☺️

Deel Deze Pagina