Ouderschapsverlof?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Cis, Apr 22, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cis

Cis Actief lid

Jun 12, 2006
    274
    0
    0
    Ik zit erg te twijfelen of ik wel/geen ouderschapsverlof moet gaan aanvragen.

Nadeel is nl. dat de kans groter wordt dat ik dan toch wordt bedankt. Ik ben nl. 1 dag voor einde jaarcontract uitgerekend, dus de timing is al niet perfect. Nu is er nog wel een redelijke kans dat ik mag blijven (als ik zo een beetje pols), maar als ik nog langer weg ga blijven is dat misschien net teveel van het goede?!? We komen nl. al enorm mensen tekort...

Maar als ik terugdenk aan mij bevalling van Bob en de begintijd, dan heb ik het idee dat ik op zn vroegst pas na een half jaar weer een beetje energie begon te krijgen. En na 3 maanden had ik echt nog niet aan het werk gekund. Toen had ik geen werk en ik ben pas na ruim 7 maanden gaan kijken.

Wat ik me niet kan herinneren is waarom ik dat half jaar nou nodig had. Bob heeft wel veel gehuild (6-7 uur per dag) in het begin, maar dat was tot een week of 8-9. Was dat dan vanwege de BV? In het begin is dat natuurlijk om de 2 uur. Maar hoeveel voedingen geef je na 3 maanden (mn 's nachts) nog?

Wat doen jullie? Ouderschapsverlof? Of zou je je ook kunnen ziek melden omdat je simpelweg nog te uitgeput bent?

2. Ouderschapsverlof hoef je niet in 1 keer op te nemen. Ik werk bijvoorbeeld fulltime maar werk 3 dagen per week omdat ik 2 dagen ouderschapsverlof opneem. En dat gedurende een jaar. En dadelijk met de tweeling heb ik recht op 2 jaar. Dat zou je ook kunnen doen. Langzaam opbouwen en dus blijven werken maar dan wat minder.

En na de bevalling is het inderdaad nog maar de vraag hoe je hersteld. Dat weet je nooit vantevoren. Mocht je niet in staat zijn te gaan werken dan kun je je inderdaad ziekmelden. Jouw werkgever is daar tenslotte voor verzekerd. Vooral als je aangeeft dat het met zwangerschap en bevalling te maken heeft.

3. Puck70

Puck70 Bekend lid

Jan 6, 2008
    759
    0
    0
    Ouderschapsverlof is een tijd geldig, dat hoef je voorlopig nog niet op te nemen als je dat niet wilt.

Maar ik begrijp je denk ik niet helemaal goed. Je zegt dat je misschien (nog) geen ouderschapsverlof wilt opnemen, maar dat je het dan niet gaat trekken als het net zo gaat als bij je vorige kindje.

Dan heb je toch maar twee mogelijkheden (tenzij je je over de kop werkt, of ziek meldt), 1. wel ouderschapsverlof nemen, of 2. je contract laten aflopen en dan na 7 maanden iets anders zoeken?

4. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ik heb ouderschapsverlof pas 4 weken na de bevalling aangevraagd. Mijn directeur wilde het ook niet eerder in behandeling nemen.
    Nieuwbakken mama's mogen toch zeker wel van gedachte veranderen, hoe kan je nou nu al weten hoe je het na je bevalling wilt doen? ;)

5. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ouderschapsverlof moet je minimaal 2 maanden in eht voren aanvragen. ik heb het later gedaan en in goed overleg was dat geen probleem. je hebt recht op 50% van je werkuren gedurende een half jaar. dit mag je ook niet geweigerd worden. in overleg kun je de uren eventueel over een langere periode verspreiden.

je kunt dus ook wachten op een verlenging en daarna ouderschapsverlof aanvragen, dan ben iig zeker van je baan. als je je na de bevalling nog niet goed genoeg voelt om weer aan het werk te gaan moet je je gewoon ziek melden ten gevolge van de zwangerschap. je krijgt dan 100% doorbetaald en je werkgever 100 vergoed. ga niet eerst aan het werk, om er daarna achter t ekomen dat het toch niet gaat, dan ben je namelijk gewoon ziek en heb je recht op minimaal 70% van je loon.

ik was zo koppig om het te proberen en zit er nu mee dat ik nog steeds BI heb, maar slechts 70% in de ziektewekt krijg.

6. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

Jun 25, 2007
    996
    0
    0
    Dit klopt niet helemaal, ze mogen je wel degelijk weigeren 50% van je uren minder te gaan werken als dit slecht is voor t bedrijf/ niet kan je in functie of iets anders in die richting.
    Wel moeten ze je dan proberen andere afspraken met je te maken waar beide partijen uiteindelijk tevreden mee zijn.

Ik had nl ook niet maar voor 50% van mijn tijd kunnen gaan werken voor een half jaar, wel kan ik fulltime ouderschapsverlof opnemen

Share This Page