Ouderschapsverlof gaat gewoon door, alleen de korting vervalt dus.. Waardoor de opgenomen uren dus echt 100% onbetaald zijn.
maar je krijgt, bij een laag inkomen, wel meer toeslagen dan wanneer je je normale uren krijgt, dat compenseert het dan wel een klein beetje. Ik las ook dat het kindgebonden budget wel omhoog gaat met 250 euro per jaar bij 2 kinderen, en de zorgtoeslag zal ook omhoog gaan.
Aah dank. Hier gaat het om niet zoveel uren, de rest vult hij aan met eigen verlof uren. Het is niet anders.
Niet voor alle werkgevers geldt dat ouderschapsverlof 100% onbetaald is wanneer de ouderschapsverlofkorting komt te vervallen. Zo werk ik bij de rijksoverheid en krijg ik altijd een deel van m'n salaris doorbetaald. Afhankelijk van de hoeveelheid uren ik opneem, kan dit hoger uitvallen. Het is dus afhankelijk van je arbeidsvoorwaarden...
Ja maar het gaat hier om het belastingvoordeel dat vervalt. Niet of de baas nog iets aan deze uren betaald.
Dat klopt, het ging mij ook vooral om de laatste zin van Flora01, waarin ze zegt dat ouderschapsverlof dan volledig 100% onbetaald is. Dat geldt niet voor iedereen...
Nou zoals eerder gezegd zie ik dit heel dicht om mijn omgeving allemaal gebeuren dus ik weet waar ik over praat. Maar dit staat er even allemaal buiten. Mijn punt is dat mensen die niet of maar een paar uurtjes per week werken een hoop toeslagen etc. krijgen en zo heel veel tijd met hun kids kunnen doorbrengen zonder er financieel onder te lijden terwijl een fulltime werkende ouder nog niet eens 1 dag ouderschapsverlof kan oppakken omdat het dan grote financiële gevolgen heeft. Tuurlijk, dit is nu eenmaal de wet en regelgeving dus daar kunnen we niet veel aan veranderen maar ik mag toch zeker wel eerlijk zeggen dat ik dit wel zuur vind. De ouderschapskorting was voor sommige mensen nog een kleine tegemoetkoming waardoor het niet te pijnlijk in de beurs word. Als deze wordt afgeschaft kan dit voor een hoop mensen net iets teveel worden waardoor ze geen ouderschapsverlof pakken.
Ja dat gaat allemaal ook zo makkelijk he Maar ik ga er geen discussietopic van maken, ik heb in bovenstaande reactie mijn punt uitgelegd. Nog even een quote van jouzelf: "Dus je moet je kind door een ander laten verzorgen, omdat dat dan goedkoper is. Voor sommige mensen is het dan net die drempel om geen ouderschapsverlof te nemen." Dat is een beetje mijn punt. Ik leg het wat omslachtig en met een hoop bijzaken uit maar dit is wat ik o.a. bedoel.
Ja klopt als een bus. Het is zeker zuur en ook wij gaan berekenen of het zich loont om zelfs nog minder te werken of niet.
het enige dat dan wel blijft is het opbouwen van je pensioen en daarbij betaald de werkgever tijdens het verlof het werkgeversdeel. Dus je bouwt wel gewoon pensioen op over je eigenlijke contracturen. Ik maak het op het ouderschapsverlof.
Snap helemaal wat je bedoelt... Die korting was echt super. Ik heb een behoorlijk hoog inkomen en 1 dag minder werken is honderden euro's netto minder elke maand. Met die korting had ik nog een beetje compensatie. Je gaat toch leven naar wat je verdient...we hebben heel zuinig gedaan natuurlijk, maar je vaste lasten gaan toch gewoon door. Wat betreft die toeslagen daar kan ik geen touw aan vastknopen. Heb geprobeerd uit te rekenen als ml helemaal stopt met werken, ik ben de kostwinner, of we dan nog iets krijgen als aanvulling aan toeslagen maar helaas niets. Je gaat inderdaad een beetje uitvogelen met hoeveel minder werken of je dan recht hebt op kindgebonden budget, zorgtoeslag enz. Maar helaas op mijn inkomen hebben we nog steeds nergens recht op. En het zou zomaar kunnen dat iemand die veel minder werkt allerlei toeslagen krijgt waardoor ze uiteindelijk netto bijna net zoveel als mij krijgen.
Ik wil toch even inhaken hier op als het mag Allereerst vind ik het sneu dat de korting eraf gaat, maar goed. Ik heb bewust gekozen om thuis te blijven en dat heeft ons zeker een hoop geld gekost. Ook mijn man verdient eigenlijk overal te veel voor. Daarnaast wordt ook de zogenaamde aanrechtsubsidie al lang af gebouwd, en nu versneld. Verder schijnt het zo te zijn dat o.a gezinnen met alleenverdieners er wederom om achteruit gaan. Het is een keuze die wij gemaakt hebben, met de financiele gevolgen erbij. Het is niet zo dat, in ieder geval ik, lekker thuis zit en ik toeslagen ontvang waardoor we geen inkomensverlies hebben. Tevens worden werkende nog steeds beloond volgens mij d.m.v de ( aanvullende ) combinatie korting. Dus ook werkende ontvangen wel iets. Verder is het een keuze die je maakt, maar ik heb dus ook nooit een tegemoetkoming gehad van mijn loon toen ik besloot te stoppen. En nogmaals, ik snap dat het zuur is Gr MB2005.