Ouderschapsverlofkorting: Wie vraagt vooraf en wie achteraf aan?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door n4th4li3, 3 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. n4th4li3

n4th4li3 Fanatiek lid

15 sep 2007
    1.409
    0
    0
    Hallo!

Over anderhalve week :$ ga ik weer aan het werk icm ouderschapsverlof. Nu begrijp ik dat je het vooraf kan aanvragen, zodat het maandelijks gestort wordt, of achteraf, zodat je het bedrag in een keer krijgt.
    Wie heeft waarvoor gekozen en waarom?
    Ik denk zelf dat ik het achteraf wil doen zodat ik geen fouten kan maken met m'n jaarsalaris.

Groetjes Nathalie

2. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik doe het achteraf. Ik kom zo ook rond met ons salaris, dus is het straks een mooi extraatje.

3. Stinkerbell

Stinkerbell Fanatiek lid

1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Ik heb het nu net aangevraagd vooraf dus. Maar krijg het bedrag nu in 3 maanden uitgekeerd. Extra centje was erg welkom.
    Maar het is inderdaad erg fout gevoelig. Dus even goed door de salarisadministratie laten uit rekenen wat +/- je salaris word. En dit gewoon wat hoger aan houden.

4. Amigo1985

Amigo1985 Fanatiek lid

9 sep 2009
    3.300
    0
    0
    Gastvrouw
    Limburg
    Ik krijg het ook pas achteraf.. Zie het als een extra centje waar we iets leuks van kunnen gaan doen.. Denk dat als we het per maand zouden krijgen dat het dan op gaat aan wekelijkse uitgave, en nu leggen we het bij de vakantie..

Off topic: Hoe gaat het verder met je meid? Zit je verlof al bijna op, pff gaat veels te snel he.. Ik moet 13 dec weer aan de bak.. Heb je der een beetje zin in?

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hier vooraf... zie het als aanvulling op mijn salaris. Waarschijnlijk als dit ooit ophoudt (over een jaar of 2/3 denk ik) ga ik ook wel weer wat meer werken.
    hypotheekrente en dat soort dingen doen we wel achteraf trouwens...

6. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik doe het achteraf. Omdat ik zeker wil weten dat ik niet moet terugbetalen. Ik krijg nl nog wel eens een bonus van mijn werk, dus vandaar dat ik het achteraf doe.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Als je het kan missen maandelijks zou ik het achteraf doen.

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik wild ehet ook achteraf doen. Gelukkig maar dat ik dat heb gedaan....want achteraf bleek ik er geen recht op te hebben. Doordat ik in dat jaar salarisverhoging heb gehad, en ik maar 4 uur per week ouderschapsverlof had opgenomen ging ik er in mijn jaarsalaris niet op achteruit en had ik er dus geen recht op... Achteraf dus blij toe dat ik het niet per maand had laten doen anders ha dik mooi een hoop mogen terugbetalen.

9. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ik neem een half jaar fulltime ouderschapsverlof op en wil het dus vooraf aanvragen. Wij gaan het financieel ook niet redden om het achteraf te doen.
    Moet me er alleen nog even in verdiepen hoe dat precies werkt. Want ik snap het niet helemaal..:)

10. knorretje84

knorretje84 VIP lid

7 okt 2008
    6.636
    0
    0
    Lerares basisonderwijs
    Tegen mij is gezegd dat het alleen maar achteraf kan (met de belastingaangifte)....

Nu is mijn salaris iedere keer wel te "hoog" ....ik had veel minder verwacht ivm ouderschapsverlof....Salarisadministratie snapt het ook niet....

Maar nu ik dit lees....misschien zit het er bij mij al wel iedere maand bij....dat verklaart op zich mijn salaris ook....

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.928
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij doen dit soort dingen allemaal achteraf, dus ook de hypotheekrenteaftrek. Wij kunnen zonder die dingen rondkomen en krijgen het dus liever één keer per jaar. Dan ga je er ook niet op rekenen en ben je er dus niet echt van afhankelijk. (Stel dat het afgeschaft wordt of dat je er geen recht meer op hebt.)
    Wij doen van dat bedrag dingen die we anders niet hadden kunnen doen, zoals grote onderhoudsklussen aan het huis. Meestal moeten we dan alsnog spaargeld bijleggen. Maar zonder dat jaarlijkse extraatje kan het helemaal niet.

12. ch28

ch28 Actief lid

23 sep 2008
    494
    0
    0
    Wij krijgen het achteraf, maar ik heb altijd gedacht dat dit niet vooraf kon. Hoe regel je dit dan als je het vooraf wil?

13. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    gewoon een voorlopige aanslag invullen en opsturen, geen probleem hier hoor...

14. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    nee dat kan niet. Het wordt niet met je salaris gestort het wordt apart gestort op de 15e van de maand. Niet via je werkgever.
    Mijn salaris is ook hoger dan verwacht hoor. Komt door bruto-netto en de heffingskortingen...

15. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Hier ga ik het ook achteraf aanvragen. Kunnen rondkomen met het loon dat we hebben en ik ben veel te bang dat we achteraf terug moeten betalen. Ik zie het dan ook liever in één keer als een extra zakcent voor bv. vakantie

16. n4th4li3

n4th4li3 Fanatiek lid

15 sep 2007
    1.409
    0
    0
    Hoi allemaal!
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik ga het ook pas achteraf aanvragen, dan weet ik zeker dat ik krijg waar ik recht op en heb geen zin om te gaan terugbetalen. Nodig hebben we het niet, dus is dan aan het einde van het jaar een leuk extraatje!
    Nogmaals bedankt allemaal!

Groetjes Nathalie

17. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Het is niet zo moeilijk om uit te rekenen of je recht hebt op de 4,07 per uur ouderschapsverlofkorting.

Ik neem bijvoorbeeld 8 uur per week op. Dat is 52x8 uur= 416 uur per jaar. Ik zou dus recht hebben op 416x4,07=1.693,12 euro. Een voorwaarde is wel dat ik dit bedrag dus ook minder ga verdienen in 2011. Of ik dus 5.000 euro minder verdien of 3.000, het bedrag blijft hetzelfde. Ik vraag het dus wel aan per maand, zo ook mijn inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Het digitale formulier rekent dit trouwens zo voor je uit.

Deel Deze Pagina