ouderschapsverlofkorting wordt afgeschaft..:(

Discussie in 'De lounge' gestart door Violetriot, 6 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Cao regelingen staan los van de overheid, dus die behoud je gewoon.
    Het gaat idd om de 4 euro per uur die je krijgt van de staat.

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

En uhm, hoezo geen brusje? Misschien gewoon werken ipv verlof opnemen? Zoals zoveel mensen doen?

3. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Dat is wel zo, maar ik blijf me wel verbazen dat mensen verongelijkt doen en dan niet beseffen hoe weinig we eigenlijk betalen, of beter gezegd hoeveel je weer terug krijgt van de staat. Alles wordt in nl gemotiveerd dmv geld. Zo zie je maar dat dat dus niet de goede manier is.

Als je minder wil werken omdat je een kind hebt, waarom dan verwachten van de overheid dat je daarvoor geld krijgt. Het is toch al prima dat er een regeling is die het mogelijk maakt voor je oude uren weer te gaan werken als je geen gebruik meer maakt van ouderschapsverlof. Waarom moet daar weer geld tegenover staan. Nu gaan mensen vaak minder werken, ze gebruiken het ouderschapsverlof op tot het niet meer kan en doen dan alsnog de contractaanpassing met urenvermindering. Dat houdt zo'n regeling natuurlijk wel in stand. Verkeerde worst zeg maar. :)

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ Judith: klopt, dat is niet waarvoor het is bedoeld. Volgens mij is het in leven geroepen zodat ouders TIJDELIJK minder kunnen werken als de kinderen nog klein zijn.

5. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Precies, maar ik zie het als personeelsfunctionaris zo vaak langs komen, dat mensen eerst alles opmaken en dan alsnog minder gaan werken. Heeft de overheid natuurlijk zelf in de hand gewerkt,....

6. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    #46 zilvervosje, 7 jun 2011
    Laatst bewerkt: 7 jun 2011
    oops

7. 1984Wen

1984Wen Actief lid

28 jun 2010
    200
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Heerlen
    Hier gaat het dan ook rekenen worden als het echt allemaal wordt afgeschaft en duurder gaat worden. Ik weet niet of het dan nog wel nut heeft voor mij om te blijven werken.

8. Kraaij

Kraaij Nieuw lid

7 jun 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waar hebben jullie gelezen dat dit pas in 2013 afgeschaft wordt? Volgens mij nm. al in. 2012, helaas...

9. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland

Ik werk fulltime, eens in de twee wkn ouderschapsverlof, 2 dgn kdv, rest gewoon verlof of modaliteit. We verdienen net teveel om gunstig te zitten qua kosten voor kdv (we betalen bijna 400 euro na de teruggave voor die 2 dgn). We komen elke maand net uit, ook al hebben we het niet slecht. We vallen steeds buiten veel toeslagen enz, maar betalen wel relatief veel belasting, premie, enz. Een tweede kindje kunnen we gewoon ff niet betalen en dat vind ik jammer. Ik snap je dus niet zo goed.

Als je bedoelt dat mensen die bijv geen overheidsbaan hebben vaak ook geen betaald ouderschapsverlof mogen opnemen, mag ik je er dan ook aan herinneren dat ik - en velen met mij - in het bedrijfsleven meer had kunnen verdienen?

10. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik werk ook voor de overheid en het salaris mag dan lager liggen dan in het bedrijfsleven, ik heb wèl ontzettend veel vrije dagen die ontzettend handig zijn als je koters hebt.

11. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Precies, het salaris ligt lager maar er zitten andere - al dan niet financiële - voordelen aan. Mijn voordeel was dan niet zo zeer veel vrije dagen, maar wel goede regelingen met ouderschapsverlof en baanzekerheid. Ik heb bijv weer geen leaseauto of telefoon, zoals mijn vriend; hij heeft geen betaald ouderschapsverlof. Het kwam uiteindelijk ongeveer op hetzelfde neer qua gunstigheid. Het betaald ouderschapsverlof is dus iets waar we op andere fronten op inleveren. De opmerking dat ik dan maar moet gaan werken net als iedereen is dus wat kort door de bocht, vind ik.

12. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Dan wacht je toch even, totdat je oudste naar de kleuterklas mag? Dan heb je niet die dubbele kdv kosten.

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ach mijn man werkt voor de semi overheid en kan ook betaald ouderschapsverlof krijgen en krijgt ook geen lease auto etc. Maar hij maakt geen gebruik van het verlof en werkt dus gewoon. Waarom is dat zo raar?

14. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik snap niet hoe je verlof opneemt? Eens in de 2 weken? Maar goed, is natuurlijk mogelijk dat het financieel gezien voor jullie nu allemaal niet zo uitkomt. Daar heb ik geen zicht op natuurlijk :)

Ik had het dus trouwens niet over overheid vs rest. :)

15. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ja, dat dachten wij ook.... Ik ben alleen wel al 31 en zilverbeeb is 7 mndn. Ik hoop dat het dan nog lukt.

@yukl: ik kon het bedingen bij mijn werkgever dat ik niet wekelijks een dag voor een jaar, maar tweewekelijks een dag voor 2 jaar kon opnemen. Vriend werkt een dag thuis, ik werk 4x9 en zo komen we de week door :) Tja, wij hebben denk ik gewoon veel pech qua financiële regelingen ;) Gelukkig hebben we zo'n leuk kindje dat we het er graag voor over hebben!

16. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    nou zeg, postbus 51 gebeld en de belastingdienst en niemand weet er van.
    Mensen hier kunnen wel leuk zeggen dat je maar moet sparen voor kinderen, maar wij hebben net een bruiloft betaald (zelf, zonder lening) en een huis gekocht omdat we 800 euro p/m betaalden aan een particuliere huurwoning en nu hetzelfde betalen voor een groot huis..

We hebben wel wat reserve maar het huis zijn we aan het opknappen en ik heb geen bergen geld. En ik spaar wel voor mijn kind, voor zijn opleiding later..
    Dus ja, ik heb heel veel aan de ouderschapsverlof korting. We hebben de combinatiekorting nog niet aangevraagd doen we achteraf dus dat scheelt ook wel weer denk ik..

Maar toch, met ouderschapsverlofkorting krijg ik ongeveer 275 euro per maand terug. Ik denk dat ik met iets meer werken en de kosten voor kinderopvang (nu past mijn moeder op) ongeveer op hetzelfde uit zal komen maar dan zie ik mijn kindje minder..

Het is toch raar dat de regering nu roept dat het afgeschaft wordt een hoop onrust creeert en vervolgens geen duidelijke informatie geeft over hoe en wat.

Wat ik me afvraag, als ik begin 2012 beval kan ik dan nog een jaar ouderschapsverlofkorting terugkrijgen? Of stopt het oper 31/12? Of pas in 2013?

17. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Natuurlijk heb je veel aan OV-korting, maar je moet ook keuze's maken in het leven.
    - Je had ook niet kunnen trouwen, of op een dag dat het gratis is.
    - Je had ook een goedkoper (kleiner) huis kunnen kopen/huren.

De overheid (lees heel NL) hoeft jou toch geen geld te geven zodat jij voor hetzelfde geld je kindje vaker kunt zien?
    Bergrijp me goed ik vind het ook vervelend dat er heel veel regelingen worden versoberd of afgeschafd, maar dat moet nou eenmaal om het betaalbaar te houden.

18. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    mee eens, wij zijn trouwens ook getrouwd en hebben een huis gekocht net als zoveel stellen daar is niets uitzonderlijks ofzo aan... wij hebben wel gekozen voor een rijtjeshuis ipv een eigen vrijstaand huis laten bouwen omdat ik thuis wilde blijven bij de kindjes, dat betekend keuzes maken ...

19. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    wij hebben een gewoon huis gekocht en daar betalen we evenveel voor als de huur van een klein particulier huurbovenwoninkje. '
    En niet trouwen of gratis terwijl ik niet eens wist of we wel kinderen zouden kunnen krijgen vind ik wel erg vergezocht.

Mag ik er niet van balen dat het nu krapper word voor ons? We zullen heus wel rondkomen maar we hebben niet allemaal de luxe om thuis te kunnen blijven..

Mijn man en ik zijn allebei bezig met verder leren, ik heb net de opleiding tot EVv afgerond na m'n opleiding tot verzorgende. En mijn man begint in september aan zijn MBA. Dus hopelijk hebben we het over een paar jaar wat ruimer.

Maar had het wel goed kunnen gebruiken nu bij een 2de, die korting.

Hoe dan ook gaan we gewoon voor een kindje, we kunnen het alles bieden wat het nodig heeft.

20. hardloper

hardloper Niet meer actief

eigenlijk vind ik dat ze het gewoon op inkomen moeten regelen. als je meer dan 3000 per maand krijgt kan je mijns inzien makkelijk kinderopvang zelf betalen.
    En kinderen zou ik niet afstemmen op hoeveel je nu verdiend. Wij hebben drie kinderen, en een niet hoog inkomen (man werkt in de zorg, dat zegt genoeg lijkt me)
    We eten dus geen biefstuk en ik koop geen aardbeien, maar ik kan drie kinderen best betalen. Ik koop geen merkkleding, ik draai elk dubbeltje zeg maar drie keer om. Wij hebben er bewust voor gekozen dat ik thuis ben bij mijn kinderen. Dat vinden we nu eenmaal erg belangrijk. Eigenlijk raar dat juist dat je bijna onmogelijk word gemaakt in nederland. Je moet haast wel je kinderen wegbrengen tegenwoordig en werken. :(
    En nee, ik krijg geen (bijna)geld van de belasting omdat ik thuis ben, misschien wel 1000 euro per jaar?. Dikke vetpot, daar kunnen we dan mooi een week voor op vakantie;)

Deel Deze Pagina