De titel zegt niet zoveel maar kon niet zo snel een kort en bondige zin bedenken.. Maar ik ben opzoek naar ervaringsdeskundigen.. Ik werk als zelfstandig ondernemer vanuit huis en ben bijna niet onderweg. Mijn werkzaamheden en opdrachten geschieden dmv de computer, email en telefoon. Nu denk ik dat dit een goede combinatie kan zijn met een klein duimpje (die inmiddels onderweg is ). Dus dacht ik eerst dat ik wel zonder een oppasmogelijkheid als KDV kon. Maar nu ben ik er toch regelmatig over aan het nadenken, loop aan het einde van de dag mijn dag nog eens denkbeeldig door. En dan begint de twijfel... is het wel zo ideaal als ik denk. Thuis aan het werk, klanten bellen, ik heb veel met deadlines te maken en is een baby daarbij wel zo makkelijk te combineren? Misschien wel in het begin maar als hij/zij wat ouder wordt en meer wakker is en dus meer aandacht wil hebben dat het dan wat moeilijker wordt om te combineren. Dus ben ik nu op zoek naar ervaringsdeskundigen die werk en baby thuis combineren. Wat is jullie verhaal?
Het ligt heel erg aan je baby zelf. Mijn dochter sliep in het begin heel erg veel, en dan deed ik ook wel eens wat werk thuis. Maar een hele dag had nooit gewerkt, ondanks dat ze zoveel sliep. Zodra ze meer wakker zijn is het echt niet meer te doen. Stel dat je met een klant aan de telefoon zit en je baby gaat huilen. Wat doe je dan? Of je baby heeft last van krampjes of wat dan ook, en wil niet slapen terwijl jij een deadline hebt? Ik zou toch voor opvang kiezen. Kinderen zijn onvoorspelbaar.
Hoi, Ik begon vol goede moed. Mischa was toen een paar maandjes en ik wilde af en toe wat kleine klussen doen. In het begin ging het goed, toen sliep hij lekker vaak. Maar na een tijdje ging hij kruipen (7 mnd) en in het begin viel hij daarbij heel vaak en moest ik hem steeds troosten. Nu hangt hij constant aan mijn broek en kan ik dus ook niets. Gelukkig heb ik al een paar maanden twee dagen in de week oppas zodat ik iets kan doen, want mijn ervaring is dat het in het begin wel gaat, alleen telefoontjes lijken mij heeeeel lastig. Jij kunt wel plannen dat je belt als je kind slaapt, maar je kunt ook gebeld worden als je aan het voeden bent. Zodra je kind minder gaat slapen wordt het heel lastig!
het hangt erg van je kindje af. Ties slaapt overdag heel weinig en ik ben al blij als ik een keer kan stofzuigen.
Ik zou het niet aanraden! Ik ben bang dat je er gestrest van raakt want je hebt geen tijd voor je kindje en niet voor je klant. Stel dat er iemand belt terwijl het bijna voedingstijd is, dan heb je je hoofd en niet bij. Of dat je een deadline hebt en door wilt werken en baby besluit dat hij een huildag heeft. Nee geen goede combinatie! En hoe je kindje is weet je nu ook niet. Bovendien is niets verandelijker dan een baby. Als ik eindelijk dacht dat ik haar begreep dan gooide ze prompt het weer om en kon ik het weer uitzoeken. Dochter sliep ook weinig overdag. Ik ben ook zelfstandige en mijn administratieve zaken laat ik altijd liggen tot of `s avonds als ze slaapt of tot het weekend. Want dan is papa er! Ik zou gaan voor een kdv of gastouder!
Mijn ervaring is, dat het voor geen meter werkt. Bij mij kwamen er ook klanten langs de hele dag en ik kon het risico echt niet nemen om even te zeggen 'sorry, mijn dochter huilt'. Dat hoef je 1 x te doen, daarna zoeken ze wel een ander. En telefoontjes plegen met een huilend kind op de achtergrond komt ook niet echt professioneel over. Helaas weet je nooit van tevoren wanneer ze lekker slapen, dat kan een hele periode goed gaan, maar van de een op de andere dag kan het weer veranderen. Bovendien komt er gewoon heel weinig werk uit handen. De eerste periode heeft mijn man een dag ouderschapsverlof genomen en de overige dagen werkte ik 's avonds (moet maar net kunnen). Met 7 maanden is ze naar het kdv gegaan.
Ik ga het ook combineren. Heb mijn kantoor aan huis, bel zo goed als nooit (doe eigenlijk alles via e-mail) en klanten komen hier ook niet over de vloer. Daarnaast doe ik mijn boekhouding niet zelf (heb ik uitbesteed) en kan ik alles eigenlijk gewoon zo indelen als ik zelf wil. Ik denk dat het ook heel erg ligt aan wat je voor werk doet. Zoals Jessica (Kaat Mossel) een tijdje terug op Twitter nog zei: het kan best, een zakelijk gesprek voeren aan de telefoon terwijl er een kind op de achtergrond zit te huilen.
Denk dat het soort werk er zeker toe doet. Hier komen ook geen klanten aan huis en de telefoontjes die laat ik nu ook wel eens gaan om later terug te bellen. Waarschijnlijk ga ik het wel proberen om te combineren en op de dagen dat ik echt om kom in het werk kan ik altijd terug vallen op mijn ouders en schoonouders. Dat scheelt misschien ook wel.
Nou, sorry, maar dat vind ik persoonlijk dus echt niet werken. Je kind huilt en dan blijf je vrolijk een zakelijk gesprek voeren.... Kan aan mij liggen, maar volgens mij is een kind dan beter af bij een oppas/kdv. Ik denk dat je pas echt kan zeggen of het voor jou werkt als je het zelf hebt ervaren. Je kan van tevoren best denken dat het wel zal werken, maar je kunt het pas echt zeggen als je het zelf hebt ervaren. MIsschien valt het mee, maar de kans is ook zeer aanwezig dat het tegenvalt.
Wat mij een beetje lullig lijkt is dat ik straks mijn kind op bijv. dinsdag en woensdag de hele dag op het KDV heb zitten. En dat het dan die twee dag vaak erg rustig is, dat zou toch ook wat zijn. Heb ik thuis alle tijd en zijn er andere die zich om mijn kindje bekommeren terwijl ik die tijd ook heb. Mijn werk heeft geen continu lijn helaas. Dus ik weet bv. nu niet wat ik morgen om deze tijd aan het doen ben. Er zijn natuurlijk wel vaste projecten die altijd terug komen maar dat is voor mij routinewerk dus geen stress moment.
Ik zeg helemaal niet of het voor mij werkt of niet. Ik heb nu eenmaal geen kinderen, dus heb er gewoon nog geen ervaring mee. Maar ik denk wel dat het per situatie anders is. Het ligt er aan wat jij voor persoon bent, wat je kindje voor persoon is en wat voor werk je uitvoert. Als je de hele dag niks anders doet dan telefoneren: nee, dan denk ik niet dat het handig is als je de baby de hele dag thuis hebt. Maar als het om af en toe een telefoontje gaat: waarom niet? (en dan wel de andere punten in je achterhoofd houden natuurlijk). Als ik een kindje op de wereld zet dat een beetje op mij lijkt (ik was doodziek als baby) dan heb ik die liever thuis dan bij een oppas. Ik ben sowieso van plan om de kleine op een gegeven moment voor een paar dagen naar 't KDV te doen, puur om de sociale ontwikkeling. Maar in het begin heb ik de kleine liever thuis (voor zover dat werkt dan).