Ouderschapsverlofkorting

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by mm7, Oct 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mm7

mm7 Fanatiek lid

Feb 9, 2010
    2,801
    28
    48
    Hallo,

Ik ben een aan het nadenken hoeveel ik zo wil gaan werken.

Ik werk 40 uur per week, en wil graag 16 uur per week ouderschapsverlof opnemen en dus 3 dagen werken en 2 dagen thuis zijn. Ik krijg ook dubbel ouderschapsverlof omdat ik een tweeling krijg.

Nu weet ik van mijn werkgever wat ik ga verdienen bij 4 dagen werken, en bij 3 dagen werken.
    Nu wil ik alleen nog graag berekenen wat ik per uur van de belasting terug krijg als ik ouderschapsverlof opneem.. Kortom wat krijg ik per maand als ik 16 uur ouderschapsverlof opneem.. Kan alleen nergens terug vinden waar ik dat nu kan berekenen. Ik hoor overal dat je 4 euro per uur terug krijgt, dat zou in mijn geval dus 256 euro per maand zijn, maar is dit niet inkomensafhankelijk?

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

nee is niet inkomensafhankelijk . het is om precies te zijn 3,99 euro netto per uur dat je ouderschapsverlof opneemt.
    Dit krijg je 1 x per jaar terug bij je aangifte.

Enigste voorwaarden is dat je een ondertekende verlaring van je werkgever hebt waarop staat hoeveel uur je ouderschapsverlof opneemt.

3. mm7

mm7 Fanatiek lid

Feb 9, 2010
    2,801
    28
    48

Oke helemaal goed!
    Is het mogelijk om ouderschapsverlofkorting ook per maand terug te krijgen? Anders is het, het eerste jaar best lastig voor ons...

4. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

Apr 16, 2008
    2,099
    0
    0
    Ja dat kan, via een voorlopige teruggave. Ik krijg het ook per maand terug.

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

puppy: ja ouderschapsverlofkorting?? die had ik nog niet gevonden dat dat per maand kon..
    kan je een linkje vinden?? mijn man s daar nu volop mee in de weer omdat hij 1 dag voor mij thuis moet zijn nu en zijn werkgever waarschijnlijk liever terugkomt op zorgverlof (tja dat kost het 70% doorbetaling)
    DUs gaat hij waarschijnljk kijken of het anders kan.

6. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

Apr 16, 2008
    2,099
    0
    0
    Je kunt een voorlopige aanslag 2010 aanvragen, en in dat programma kun je dan aangeven hoeveel uur ouderschapsverlof je (of je man in dit geval) zult gaan opnemen. op basis daarvan ontvang je dan maandelijks een teruggave van de opgenomen uren.

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

oke wist dat dat wel zo ging voor de hypotheekaftrek , maardat dat ook gelde voor kinderopvangkorting.. weer wat geleerd.. thanx.

8. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

Mar 29, 2010
    2,389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee

Dat is wat anders; het gaat hier over ouderschapsverlofkorting; dus een bijdrage vanuit de belastingdienst op het moment dat je ouderschapsverlof opneemt.
    Jij hebt het over kinderopvang.... Je tegemoetkoming in de kosten voor de kinderopvang kun je overigens ook maandelijks ontvangen, maar het gaat hier over iets anders.

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Sorry ik bedoel inderdaad oudschapsverlofkorting.. haal de namen altijd door elkaar, maar we bedoelen hetzelfde:):D
    waarom op zulke lange namen..

10. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

Mar 29, 2010
    2,389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Je hoeft geen sorry te zeggen hoor! Gelukkig bedoelen we hetzelfde, maar voor hetzelfde geld zou je nu ergens de mist mee ingegaan zijn, dat is niet fijn natuurlijk!

11. mm7

mm7 Fanatiek lid

Feb 9, 2010
    2,801
    28
    48
    Bedankt voor de antwoorden. Ik vul dus een maand voordat mijn ouderschapsverlof en kinderopvang ingaat, een voorlopige aanslaag 2011 in, voor beide, en kan dan dus voor beide per maand terug krijgen, daarna wordt natuurlijk over het gehele jaar een definitieve berekening gemaakt. Ik snap het geloof ik haha..

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,560
    531
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het bedrag wat je ouderschapsverlof korting terug kunt krijgen over 2010 is maximaal € 4,06 per uur opgenomen verlof. Er wordt puur gekeken naar het belastbaar inkomen over bijvoorbeel 2009 tov 2010. En je krijgt dan dus maximaal die 4,06 per ongenomen uur, maar nooit meer dan het verschil tussen 2009 en 2010.
    Dus heb je een leuke loonsverhoging gekregen in 2010 oid, dan kan het dus zijn dat je minder van de BD terug krijgt.

Je kunt het ook al eerder aanvragen hoor (dus niet een maand van te voren) maar dan moet je wel een duidelijke ingangsdatum invullen. Houdt ook rekening met de verwerkingstijd bij de BD.

Share This Page