Hoi dames, Na mijn verlof ga ik in februari weer beginnen met werken. Ook neem ik dan 1 dag in de week ouderschapsverlof op. Graag zou ik de ouderschapsverlofkorting per maand ontvangen. Wie kan mij zeggen hoe ik dat moet regelen/aanvragen? Alvast bedankt!
Dit kan. Je moet dan wel heel erg goed weten wat je precies gaat verdienen. Dit om een aanslag achteraf te voorkomen. Je kunt straks vantevoren je voorlopige aanslag 2011 invullen. Hier kun je invullen hoeveel uren ouderschapsverlof je op gaat nemen.
Goed dat ik dit zie, want dit was een regeling die ik niet kende. Weet iemand of dit ook mag bij betaald ouderschapsverlof?
@ Tupp, je hebt hier recht op als je door je ouderschapsverlof minder gaat verdienen dan eerst. En dan vullen ze het aan tot max. wat je ervoor verdiende. IK ga bijvoorbeeld 700 euro per maand minder verdienen, dus heb recht op de 4 euro per uur voor de uren die ik ouderschapsverlof op neem. Voor mij is dat 16 uur. Dus ik krijg 16x4 per week terug. Ik wil dit maandelijks terugkrijgen, komt neer op net over de 250 euro. Je kan het ook jaarlijks terugkrijgen. Dus als jij je ouderschapsverlof betaald krijgt en niet minder gaat verdienen, heb je er geen recht op. Ga je bijvoorbeeld 100 euro per maand achteruit, dan krijg je tot die 100 euro aangevuld. Totaal heb je dus recht op 4 euro per uur voor de uren die je ouderschapsverlof opneemt, behalve als je niet minder bent gaan verdienen. Hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.
Maar let wel op, het is een korting op je belastbaar inkomen: De ouderschapsverlofkorting is een korting op uw inkomstenbelasting en premie volksverzekering. Dat betekent dat u minder belasting en premies hoeft te betalen. Het betekend dus niet dat je 4 euro per uur ouderschapsverlof uitgekeerd krijgt. Dat dacht ik eerst ook, maar kreeg iets minder gestort hahaha. Je kan het wel per maand uit laten keren met een voorlopige teruggaaf.
Duidelijke uitleg Violetriot. Mijn baas betaalt 42% door, dus ik ga wel minder verdienen. Ik zal er rekening mee houden bij het invullen van wde aangifte over 2010.