Betaald ouderschapsverlof VO

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Laura1986, 23 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Laura1986

Laura1986 Bekend lid

21 nov 2011
    513
    0
    0
    Applicatiebeheerder middelbare school en eigenares
    Dordrecht
    Hoi hoi,

Misschien weet iemand van jullie hoe dit zit. Ik werk als onderwijsondersteunend personeel in het voortgezet onderwijs. Ik val dus onder de CAO van het VO.

Ik werk op dit moment 32 uur per week (= 86,81%). Zodra mijn zwangerschapsverlof voorbij is wil ik 24 uur gaan werken en dus 8 uur per week ouderschapsverlof opnemen. Als het mag (ik wacht nog op antwoord) wil ik dit uitspreiden over 2 jaar. Hiervan zal waarschijnlijk het eerste jaar betaald ouderschapsverlof zijn en het tweede jaar onbetaald ouderschapsverlof.

Nu staat er op het aanvraagformulier van de werkgever het volgende:

Terugbetaling ouderschapsverlof
    Indien de werknemer, die met ouderschapsverlof is, binnen een jaar na afloop van de verlofperiode op eigen verzoek met ontslag gaat of een verlaging van de betrekkingsomvang krijgt tot de helft of minder van de betrekkingsomvang op de dag voorafgaand aan de ingangsdatum van het verlof, is hij verplicht tot terugbetaling van de bezoldiging die hij gedurende het ouderschapsverlof heeft ontvangen over het aantal uur waarmee de betrekkingsomvang is verkleind.

Echt staat er ergens anders op het formulier onder 'De werknemer verklaart':

- dat indien hij/zij binnen een jaar na afloop van zijn/haar genoten ouderschapsverlof om taakvermindering vraagt (ontslag op eigen verzoek, gevolgd door een aanstelling bij dezelfde werkgever van een kleinere omvang) over zal gaan tot terugbetaling van de bezoldiging, die hij/zij gedurende het ouderschapsverlof heeft ontvangen over het aantal uur waarmee de betrekkingsomvang is verkleind.

In dit laatste stukje staat dus niets over 'de helft of minder'. Stel nu dat ik na het ouderschapsverlof 24 uur wil blijven werken en niet meer terug wil naar 32 uur, moet ik dan wel of niet terugbetalen?

En als ik het tweede jaar het onbetaalde verlof opneem, en dat is dan voorbij, geldt dat dan als 'een jaar na afloop van zijn/haar genoten ouderschapsverlof'? Het betaalde ouderschapsverlof is dan ten slotte al een jaar voorbij.

Ik vroeg me af of iemand van jullie hier verstand van of ervaring mee heeft en weet hoe het zit. Van P&O bij ons wordt ik ook niet veel wijzer haha.

2. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Nee, je hoeft geen bezoldigd osv terug te betalen, zolang je niet meer dan 50% in betrekkingsomvang terug gaat.

Je hebt nu dus een contract van 0,8 FTE en wilt straks naar 0,6 FTE. als je nu 0,4 FTE ging werken, dan zou je eventueel moeten terugbetalen.

Ik zou toch eens e.e.a. met p&o gaan bespreken..weet je bijvoorbeeld zeker dat je als oop-er ook recht hebt op bezoldiging tijdens je osv? Het zou goed kunnen hoor, maar ik heb dit nog nooit zo gehoord..vandaar..(ik bedoel dit op geen enkele wijze stom ofzo :D)

Snel een afspraak plannen! Succes!

Deel Deze Pagina