Ouderschapsverlofkorting

Discussie in 'De lounge' gestart door Sandana, 6 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Van al die bezuinigingen van het rijk, vind ik dit een hele logische. Sorry voor iedereen die vind dat dit belachelijk is....

2. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Ik vind het geen raar besluit. Niet werken, geen geld. Dat zijn keuzes die je maakt.

3. topper12

topper12 Niet meer actief

Tsja, het is al jaren bekend dat het wordt afgeschaft en gelukkig werd de datum elke keer uitgesteld. Dus wees blij dat je dit jaar nog gewoon recht hebt op de korting, want in eerste instantie zou dat ook niet het geval zijn. Ik vind het vooral mazzel dat ik een deel terugkrijg en daardoor wat langer na kan denken over het aantal uur dat ik straks wil gaan werken.

Maar waarom wil je in vredesnaam weten welke partij voor/tegen is? Als het goed is hoef je de eerste paar jaar echt niet naar de stembus hoor ;)

4. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Maar dat is het nu juist, je kiest ervoor om tijdelijk minder te werken door daar gebruik van te maken, waarom moet de beroepsbevolking jou daarvoor betalen?

Denk ook eens aan de bigger picture. Ik neem aan dat je op de hoogte bent van de actualiteit. De crisis, de werkloosheid, de alsmaar toenemende vergrijzing, de steeds dikker wordende bevolking, de onrust in de wereld. Al die zaken hebben gevolgen voor de uitgaven van een land:
    - geld nodig om belangrijke bedrijven het hoofd boven het water te houden
    - meer geld nodig voor uitkeringen
    - stijgende kosten in de zorg voor ouderen
    - militaire hulptroepen trainen en sturen naar gebieden waar het nodig is
    - toename asielzoekers
    - ophogen beveiliging binnen het land n.a.v. terroristische activiteiten

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het punt is, er is maar een bepaalde hoeveelheid geld. Als het slecht gaat, dan gaat er moeten worden bezuinigd op zaken die niet essentieel zijn voor het draaiende houden van het land. Net als dat je thuis doet als je minder inkomsten hebt of plotseling grote uitgaven hebt, dan ga je toch ook bewuster om met je geld, dan geef je het alleen uit aan de primaire levensbehoeften.

Of het nu een volwassene is die klaagt dat de ouderschapsverlofkorting wordt aangepakt, of een kind die zijn snoepjes niet wilt missen: als het geld er niet is, dan kan je het niet uitgeven.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    Precies!
    Veel belangrijker: de mogelijkheid om ouderschapsverlof op te nemen, die moet wel blijven bestaan!
    Het geeft ouders (en veelal moeders) de mogelijkheid om tijdelijk een stapje terug te
    doen in het werk/carrière pad, zonder er meteen uit te stappen.
    Belangrijk voor de arbeidsparticipatie,belangrijk voor het gezin:)

6. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ben ik het helemaal mee eens!

7. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Klopt! Hierdoor ben ik in staat om de eerste 2 jaar 3 dagen in de week te werken voor een bijna salaris van 4. Wat ik na die 2 jaar ga doen zie ik dan wel weer en is totaal afhankelijk van de arbeidsmarkt.

8. BlueApple

BlueApple Niet meer actief

Dit dus. Helemaal mee eens

9. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Eeeeh, interesse? Waarom wil jij dit weten?

Ach ja... als ik de reacties zo lees...

Voor mij is het gewoon een leuk extraatje hoor, ik verdien echt geen bakken met geld (werd ergens geoppert). Ik neem het puur op 'omdat het kan' zoals dat heet.
    Ik vind het trouwens erger om belasting te betalen tbv uitkeringen voor iedereen die te lui is om te werken, dan voor een regeling als dit.

10. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.228
    0
    36
    bahbah.. de meeste mensen kiezen er niet voor om met een uitkering opgescheept te zitten..

ouders kiezen er wel voor om minder te werken

11. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ik zou het ook heel jammer vinden.

Ik vind het eigenlijk schandalig als de regeling eraf gaat.
    Door deze regeling kunnen mensen zonder er al te veel financieel op achteruit te gaan toch inversteren in de eerste jaren van hun kind.

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Standpunt VVD 4 jaar geleden: "Afschaffing van [...] de ouderschapsverlofkorting betekent een aanzienlijke vereenvoudiging van de loonheffing."

CDA weet ik niet.

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Precies, dus laten we dan ook kappen met miljoenen en miljarden uitgeven aan een JSF en aan overstroomde landen die 8000 km van ons af liggen. We hebben zelf een staatschuld en elk jaar wordt er weer gezegd dat de belastingen omhoog gaan en de uitkeringen en aftrekposten verminderen omdat er bezuinigd moet worden, maar ondertussen gaan er wel miljarden naar ontwikkelingshulp en landen die overstromen of omver geblazen worden.

14. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Daar hadden ze jaren geleden al mee moeten stoppen. En iedere keer dat 555 of een ander goed doel. Ze krijgen nog geen cent te

15. topper12

topper12 Niet meer actief

Eeeeeh, ook gewoon interesse? Ik vraag me gewoon oprecht af waarom je wil weten welke politieke partij tegen de afschaffing is en wat je met die info wil doen. Oftewel wat hoop je er mee te bereiken? Ga je een handtekeningenactie beginnen en die overhandigen, etc oftewel gewoon ordinaire nieuwsgierigheid ;)

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik kan wel wat bedenken... Als je heel erg benieuwd bent wat er zou gebeuren, als er over dit voorstel gestemd gaat worden, dan is het handig om te weten hoe de verschillende partijen er over denken en dan met name de grote partijen in de Tweede én Eerst Kamer....

17. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Alleen OP gelezen.

Ik snap het probleem niet zo......je weet dat het onbetaald verlof is. Wat mijn inziens inhoud dat je voor jezelf moet kijken of je de inkomsten die je daarmee verliest kunt hebben of niet. Wanneer je de financiële ruimte hebt om te sparen voor het stukje inkomen dat je met ouderschapsverlof gaat missen, dan is dat sowieso een hele slimme zet.

Weetje ze willen bezuinigen, bezuinigen en bezuinigen. Laat ze aub maar vooral op dit soort dingen bezuinigen ipv zorg enz.

18. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    Klopt, op 10 juni. Hier kan je de stukken inzien; Eerste Kamer der Staten-Generaal - Wet hervorming kindregelingen (33.716)

Misschien belangrijk om te weten dat voor de kindregelingen ook wat gaat veranderen. Hier wordt het wat duidelijker uitgelegd; Wetsvoorstel Wet Hervorming kindregelingen - JPR Advocaten

19. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Precies.... al dat geld dat naar het buitenland gaat is echt bizar. Maar ja, ander potje wordt dan gezegd. trouwens mensen in NL lijken niet te moeten zeuren over crisis... als je ziet wat er elk jaar aan Serious Request gegeven wordt... dat zo'n klein landje zoveel meer kan en wil geven dan de grote landen eromheen.
    in ons eigen land is armoede genoeg en steeds meer. Maar wordt daar wat aan gedaan? Nee, die mensen moeten het steeds maar met minder doen!

@ Julia81
    Nee, ik heb wel wat beters te doen, werken namelijk :D
    Als je weet welke partij wat vind dan weet je ook wat besloten wordt. Maar eigenlijk is het al duidelijk.

@ MyMiracle
    Maakt geen bal uit, aan de zorg e.d. komen ze toch wel. Ze zijn inmiddels behoorlijk inhalig geworden.
    Ik begrijp gewoon niet hoe zo'n klein land zoveel van de mensen afpakt, terwijl in de omringende landen van zulke zaken af gebleven wordt. Je wilt niet weten wat men bijvoorbeeld in Duitsland extra verdient als je 1. getrouwd bent en 2. kinderen hebt. Echt bizar wat je dan allemaal extra krijgt en hoe het daar dan wel allemaal kan.

20. Minime3

Minime3 Bekend lid

13 okt 2013
    674
    133
    43
    Dit klopt niet, ik werk ook in de zorg, maar kan wel ouderschapsverlof krijgen hoor;)

Dat het afgeschaft word, is wel jammer, maar begrijpelijk.
    Maar het frustrerende hieraan is dat we wel elk jaar meer bij mogen lappen aan kinderopvang en dat de kinderbijslag zonder pardon omlaag word gegooid.

Deel Deze Pagina