Ouderschapsverlofkorting

Discussie in 'De lounge' gestart door Sandana, 6 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Kinderbijslag onder de 6 jaar blijft gelijk. Bedragen voor boven 6 jaar worden gelijkgetrokken met het eerste bedrag. Klinkt lullig, maar daartegenover staat, dat het kindgebonden budget wel weer omhoog gaat. Dat is mooi, want dat is inkomensafhankelijk. Dus de mensen, die dat geld echt nodig hebben om rond te kunnen komen, krijgen het op een andere manier. De gezinnen met 2 auto's en 3 vakanties per jaar (en meer) gaan er inderdaad op achteruit, maar dat is mijns inziens niet raar.

2. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Iedereen die werkt, kinderen onder de 7 jaar heeft en minimaal 1 jaar in dienst is van de werkgever heeft recht op ouderschapsverlof.

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ja, nu nog. Maar dat gaat mogelijk verdwijnen dus.

4. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    de korting toch alleen?

5. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Jammer maar heel begrijpelijk.
    Als je ouderschapsverlof op neemt weet je gewoon dat je er qua salaris op achter uitgaat. Ik vind dan ook dat mensen dan niet moeten gaan zeuren. Ik zie de teruggave van de belastingdienst ook als een extraatje! :)

6. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63

7. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Die gezinnen werken daar, meestal, ook erg veel en misschien zelfs wel heel hard voor.. Dus ik zie niet in waarom het niet raar is dat zij er op achteruit gaan.. Is toch belachelijk dat iemand die 50/60 uur in de week werkt er op achteruit gaat omdat mensen die weinig of niet werken geld "nodig" hebben..

OT; Ik vind het begrijpelijk dat de korting verdwijnt. Wel vind ik dat het recht om ouderschapsverlof op te nemen moet blijven.

8. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Weetje mamaR er zijn heel veel mensen die weken van 50/60 uur maken en die bij langena niet goed verdienen om 2 auto's te hebben 3x in het jaar op vakantie te gaan. Dat je minder inkomsten hebt staat vaak totaal los van de hoeveelheid uren die gewerkt worden! Het verschil in salarissen is gewoon echt belachelijk!!

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ja sorry.... Ik was niet helemaal helder :)
    Wij zijn zo´n gezin. En ik vind het niet raar of belachelijk. Zoiets heet sociaal belastingstelsel, belasting naar draagkracht en korting/toeslag naar inkomen. Net zoals zorgtoeslag, huurtoeslag, etc. Voor gezinnen, die bovenstaande hebben (even een clichéplaatje, maar je snapt wat ik bedoel) is de OSV-kosting een leuk extraatje. Maar kortingen en toeslagen zijn niet bedoeld als leuke extraatjes. Die zijn bedoeld om iets mogelijk te maken voor een persoon of een gezin, wat anders niet mogelijk zou zijn. En dan heb ik het over primaire en secundaire behoeftes naar Westerse maatstaven. Niet over luxe zaken.

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Als het overheidsfunctionarissen betreft, ja, dan heb je gelijk. Maar de rest van de commerciële ondernemingen moeten dat lekker zelf weten wat zij hun CEO of managers betalen voor hoeveel uur. En ik snap ook ooit zo goed waarom anderen daar iets van moeten vinden.

De verlofregeling is een extraatje, en voorziet niet in eerste basisbehoeften. Liever dit afschaffen dan weer snijden in andere veel belangrijker dingen zoals onderwijs, ouderen e.d.

11. Nedyse

Nedyse Actief lid

29 apr 2014
    237
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb een goed salaris, maar werk me dan ook het heen en weer. Door mijn bruto bedrag heb ik geen recht op welke korting dan ook (even de ouderschapsverlofkorting daargelaten). Doordat ik geen recht heb op kortingen krijg ik netto gezien uiteindelijk net zo veel als mensen die minder salaris verdienen. En dat zou niet krom zijn?
    En nee, hier absoluut geen dure vakanties, laat staan twee auto's of iets dergelijks.

12. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Daarom zeg ik ook, meestal... Maar buiten dat, het is toch ook logisch dat mensen die een bepaald beroep uitoefenen meer verdienen dan een ander? Ik vind het niet meer dan normaal dat bv. een hartchirurg meer verdient dan een vakkenvuller. Vind jij het fair dat die hartchirurg zijn halve loon moet afdragen? Ik namelijk niet..

We hebben een eigen bedrijf, en krijgen geen enkele tegemoetkoming.. Peuterspeelzaal a € 195,- pm. voor 2 dagdelen per week moeten wij zelf betalen. Zorgtoeslag, kgb enz krijgen wij niet eens. Ja, dan moeten wij dus inderdaad veel uur werken om alles rond te krijgen en ook nog wat over te houden.. En nee, ik heb daar in zoverre geen problemen mee omdat we er zelf voor gekozen hebben.. Wel heb ik een probleem met mensen die menen dat ze overal maar recht op hebben.. Ik vind dat mensen zelf, in bepaalde mate natuurlijk, in hun levensonderhoud moeten voorzien.. En als iemand alleen maar (om ontopic te blijven) ouderschapsverlof kan opnemen door die teruggave die men krijgt moet je keuzes maken. niet de verantwoording bij een ander neerleggen..

Overigens kunnen wij ook geen 3x per jaar op vakantie.. Sterker nog we kunnen, op een weekendje weg na, niet eens op vakantie.. ;)

13. Imensa

Imensa Niet meer actief

+1!!!!

14. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Tja het is niet anders.. Jammer zeker . Mijn vriend wil volgend jaar ouderschapsverlof nemen.. Ik werk noet dus heb dat 5 dagen in de week:) maar is onze keuze toch om minder salaris binnen te krijgen ? Baas betaald geloof ik 70% en gaat ons 200 in de maand schelen dacht ik.. Dus 200 euro minder .. Maar wel 1 dag extra met gezin is onbetaalbaar toch ?

15. Nedyse

Nedyse Actief lid

29 apr 2014
    237
    0
    16
    NULL
    NULL
    Is helemaal waar, ik vond het heerlijk om zo met mijn kindjes bezig te kunnen zijn. Alleen bleek het voor ons een te grote aderlating (ik verdiende 450 euro netto minder), want van mijn baas krijg ik geen 70% doorbetaling. Ik moest er dus mee stoppen. Helaas, het is niet anders.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Werken die mensen, die minder salaris verdienen, niet zo hard als jij dan? Laat ik het anders zeggen: Waarom vind jij, dat jij het verdient om netto méér over te houden, dan die mensen?

17. Minime3

Minime3 Bekend lid

13 okt 2013
    674
    133
    43

18. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Kun je zelf niet bedenken waarom? Opleiding? Functie? Verantwoordelijkheid? Beschikbaarheid (oproepbaar)? Leeftijd? Ervaring? Enz enz.

Overigens begrijp ik wel wat je bedoelt hoor en je standpunt snap ik ook wel. Ben het er alleen niet helemaal mee eens.. ;)

19. Nedyse

Nedyse Actief lid

29 apr 2014
    237
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank voor het verwoorden wat ik bedoel! Let wel: ook ik ben het er absoluut niet mee eens dat mensen in de zorg bijvoorbeeld niet zo veel verdienen. Sterker nog, dat vind ik belachelijk.
    Maar ik heb me inderdaad het heen en weer geleerd, mijn ouders hebben er krom voor gelegen om het voor mij mogelijk te maken om te studeren we en het heeft heel veel bloed, zweet en tranen gekost. Daar mag best wel wat tegenover staan. Als ik dan vervolgens merk dat anderen met minder verantwoordelijkheden uiteindelijk netto net zo veel overhouden vanwege de toeslagen, weet ik niet of dat helemaal eerlijk is.
    Ook ik moet elk dubbeltje twee keer omdraaien om rond te komen, maar kan nergens op terugvallen. De peuterspeelzaal hebben we moeten laten vallen omdat dat echt te duur was, terwijl mensen met een minder betaalde baan dit wel konden doen, want dat was maar 25 euro per maand (ik moest er 100 betalen). Dat vind ik zuur, vooral voor mijn kinderen.

20. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0

Deel Deze Pagina