Net ontslag gekregen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mevrnathalie, 22 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mevrnathalie

mevrnathalie Fanatiek lid

20 mei 2009
    1.494
    0
    0
    Hallo,
    Net te horen gekregen dat ik ontslag krijg. Ben 7 jaar in dienst. Het gaat financieel niet goed op mijn werk, vandaar. Nu hebben ze een beindigingsovereenkomst als concept opgemaakt maar dat is dan toch met wederzijdse goedkeuring? Er moet dan toch iets in komen te staan met behoud van uitkering als ik goed begrijp. Ben erg in de war van het bericht. Wat zijn nu de eerste stappen die ik moet doen? Het ontslag gaat in vanaf april 2013.
    Bedankt alvast.

2. mevrnathalie

20 mei 2009
    1.494
    0
    0
    Hoelang kan ik een WW-uitkering krijgen?
    Een WW-uitkering duurt minimaal 3 maanden en maximaal 38 maanden (3 jaar en 2 maanden). U krijgt een WW-uitkering van 3 maanden als u aan de wekeneis voldoet. Deze uitkering wordt verlengd als u ook aan de jareneis voldoet.
    Hoelang u een WW-uitkering krijgt, hangt af van uw arbeidsverleden. Houd er rekening mee dat uw uitkering kan aflopen vóórdat u een nieuwe baan vindt.

Wekeneis: basisuitkering

Heeft u in de laatste 36 weken vóórdat u werkloos werd, in minstens 26 weken gewerkt (een week is van maandag tot en met zondag)? Dan voldoet u aan de wekeneis. U krijgt een basisuitkering van 3 maanden. Het maakt niet uit hoeveel uur u per week werkte in die 26 weken.

Jareneis: verlengde uitkering

Voldoet u aan de wekeneis én heeft u de laatste 5 kalenderjaren voordat u werkloos werd ten minste 4 kalenderjaren gewerkt? En heeft u in elk van die 4 kalenderjaren minimaal 52 dagen loon ontvangen? Dan voldoet u aan de jareneis en krijgt u een verlengde uitkering.

Voldoet u aan de jareneis? Uw totale WW-uitkering duurt dan in maanden even lang als uw arbeidsverleden in jaren. Bijvoorbeeld 7 jaar arbeidsverleden betekent dat u 7 maanden WW krijgt. De uitkering duurt maximaal 38 maanden.
    Uw arbeidsverleden voor de WW berekenen wij met 2 periodes: uw feitelijke en fictieve arbeidsverleden. U kunt uw arbeidsverleden nakijken in uw digitaal verzekeringsbericht.

Dt staat er ook op de site van UWV. Nu is het zo dat ik vorig jaar natuurlijk wel zwangerschapsverlof heb gehad, tellen deze weken dan wel mee? Als het goed is eindigd mijn dienstverband nu half april 2013. Ik ben 25 september 2012 weer gaan werken na mijn zwangerschapsverlof, heb net geteld dan kom ik wel aan die 26 weken gewerkt tot aan april...pffff snap er allemaal niets van hoor.

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste mevrnathalie,

Wat vervelend dat je te horen hebt gekregen dat je ontslag krijgt na 7 jaar dienstverband.

Bij ontslag met wederzijds goedvinden leggen werkgever en werknemer de afspraken over het ontslag schriftelijk vast in een beëindigingovereenkomst.
    Vaak zal dit op initiatief gebeuren van de werkgever, waar bij het ontslag de werknemer niet te verwijten valt.
    Ik adviseer de beëindigingovereenkomst eerst aan iemand met juridische kennis te laten zien voordat je iets tekent.
    Denk hierbij aan bijvoorbeeld het Juridisch Loket (0900-8020), rechtsbijstandsverzekering of vakbond.

Voor de weken-eis geldt, dat je voorafgaand aan je eerste werkloosheidsdag minimaal 26 weken van de laatste 36 weken gewerkt moet hebben.
    Was je in die periode ziek of had je verlof, kijkt UWV ook naar de periode daarvoor.
    Een jaar telt al mee als je minimaal 52 dagen in een jaar loon ontvangen hebt.

Omdat je nu al weet dat je werkloos gaat worden , kun je je inschrijven als werkzoekende.
    De aanvraag voor een WW-uitkering kun je een maand voordat je daadwerkelijk werkloos raakt indienen.

Actuele informatie vind je in onze brochure: “Ontslag en nu?”

Ik wens je veel succes met solliciteren.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

4. mevrnathalie

20 mei 2009
    1.494
    0
    0
    Bedankt ik heb me al gemeld bij mijn rechtsbijstand verzekering. Ik teken niets voordat zei naar de beindigingsovereenkomst hebben gekeken. Bedankt voor de verdere uitleg.

Deel Deze Pagina