Ik wil het even van me afschrijven Ik maak me zorgen over wat er straks met de hypotheekrente aftrek gaat gebeuren. Wij zijn niet erg rijk( nog niet, ) en we konden dit huis kopen, en om niet al te krap te zitten is de verlopige teruggaaf erg welkom. Nu willen ze het volgens mij afschaffen. Vooral de linkse partijen. Die moeten toch juist voor de armere mensen opkomen? Als het wordt afgeschaft hebben ze niet alleen de rijke mensen, maar dus ook de mensen die net starten. ( ik moet nog heel even studeren) Ik maak me er nu al zorgen over, terwijl er nog niks zeker is. Zal het echt zo snel gaan?????
Los van de hypotheekrente zou ik nooit een huis kopen met de max en dan de teruggave nodig te hebben om rond te komen. Maar goed dat is mijn mening. Ik zou verder zeggen, je weet waar je op moet stemmen dan of misschien meer waar je niet op moet stemmen. Volledig afschaffen zie ik zelf, ongeacht welke politieke stroming aan de macht komt, niet zo snel gebeuren. Er zijn genoeg voorbeelden in de wereld waar dat gigantisch misgegaan is.
De mogelijkheid om een normale hypotheek te verkrijgen zonder de teruggaaf is bijna voor niemand te doen (uitzonderingen daar gelaten) Er zijn ook genoeg mensen die een huurhuis nemen en huursubsidie aanvragen die kijken toch ook niet naar een goedkopere woning.
dank je sabrina en senseemila Inderdaad is het bijna niet meer mogelijk een huis te kopen zonder de aftrek nodig te hebben. ( huizenprijzen liggen daarvoor te hoog) Het is bijna vergelijkbaar met huursubsidie. Een huurhuis is nog duurder vaak. Wij zitten net ondermodaal. Logisch, ik moet nog even afstuderen en mijn vriend begint net op de arbeidsmarkt en verdient zijn salaris in de techniek( dat wordt zwaar ondergewaardeerd, helaas) Je zult toch ergens moeten beginnen. Ik had net een hypotheekadviseur aan de telefoon van de postbank. Als het afschaft zou worden zou meer dan 80% van de huizenbezitters in de problemen komen( dus alleen de rijken niet) Ik ben iets meer gerustgesteld. Als er iets mee wordt gedaan zal er iets met het tarief worden gedaan. Dus er zal mede naar het inkomen worden gekeken. Daar hebben gelukkig alleen de mensen last van die er geen hinder van ondervinden. Hooguit een kaviaartje minder op een dag, Dat zou wel zo eerlijk zijn.
oke is het laatste wat ik ervan heb gehoord vandaar maar maak me niet zo'n zorgen er staan dan zoveel mensen op straat dat kunnen ze niet maken. Maar het is afwachten wat er gaat gebeuren...
Volgens mij is half Nederland failliet als ze de hypotheekrenteaftrek afschaffen. Ik neem aan dat er goede overgangsregelingen komen of wijzigingen in het belastingstelsel die dit weer compenseren. Pim
Wij hebben vorig maand nog een huis gekocht en wat de hypotheekadviseur vertelde is dat het voor nieuwe gevallen zou gelden, als het door zou gaan.
Dat had ik dus ook vernomen was laatste op het nieuws. Maar verder kan ik er niet over discusseren ofzo heb me er verder ook nog niet in verdiept.
hihi word het wellus nietus Ik weet ook niet zeker hoor maar mij is verzekerd dat ik geen zorgen hoef te maken.we zouden het kunnen redden zonder terug gave maar ja zijn ook niet steen rijk nee... Hoe het er nu voor staat gaat het wellus om hoge hypotheken en hoge inkomsten.(beweren ze en verzekerde ze mij) Kan ook niet anders als je het goed gaat bekijken.. dan zou heeel de huizen markt zo instorten en 100000 mensen/gezinnen op straat komen zonder pardon. zou wel heel dom zijn als het voor iedereen zou gelden maar zeg nooit nooit nederlandse regering is er dom genoeg voor... Snap ze niet.. ze zouden eens met ons salaris moeten leven.. voor hun is alles haalbaar dat snap mijn neus ook wel.. ziekenfonds neee je ging nie achteruit.. pff tuurlijk...
ik hoorde het ook op het nieuws ...kreeg al helemaal de kriebels ...want hoe dan !!!! ( 3 dagen gelden een hypotheek aangevragen) anyway wat ik hoordwe is dat er dan een belasting compensatie zou komen ...maja ...NL is eigenwijs ..hebben we allemaal wel met de Eurie gezien
Dit vond ik via MSN: Gaat over de compensatie. Vervanging hypotkeekrenteaftrek leidt tot meer welvaart DEN HAAG - Het vervangen van de hypotheekrenteaftrek door een systeem waarbij de hypotheekschuld aftrekbaar is van de belasting leidt tot meer welvaart en werk. Bovendien zullen de huizenprijzen dalen. Het Centraal Planbureau (CPB) schrijft dat in een donderdag verschenen studie. De hypotheekrenteaftrek kost de schatkist nu 14 miljard euro per jaar. In het model dat het CPB voorstelt zou dat de helft worden. De overheid zou de extra inkomsten moeten gebruiken om de belasting op arbeid te verlagen. In het bestaande systeem mag een huizenbezitter de rente die hij over zijn hypotheekschuld betaalt, aftrekken van zijn belastbaar inkomen. Het gaat daarbij om maximaal 52 procent, het toptarief in de belastingen. In het model van het Centraal Planbureau verdwijnt de mogelijkheid de rente af te trekken. In plaats daarvan mag de woningeigenaar zijn hypotheekschuld aftrekken tegen een tarief van 1,2 procent. Daar staat tegenover dat hij een heffing van 0,5 procent moet betalen over de waarde van zijn huis. Het huidige huurwaardeforfait (een belasting op woningbezit) verdwijnt. Ook de overdrachtsbelasting die iemand bij de aankoop van een huis moet betalen, wordt geschrapt. Het model zorgt volgens het CPB voor een welvaartswinst van 1 miljard euro per jaar. De werkgelegenheid zal met 15.000 arbeidsplaatsen toenemen. De huizenprijzen dalen met 4 tot 14 procent. Dat is gunstig voor wie een huis wil aanschaffen, maar ongunstig voor wie er al een heeft. Het nieuwe systeem zou volgens het CPB alleen moeten worden ingevoerd voor nieuwe gevallen en voor mensen die hun huis verkopen en een ander huis kopen. De inkomenseffecten zijn dan wat kleiner. De variant van het CPB gaat aanzienlijk verder dan voorstellen van PvdA, SP, GroenLinks en ChristenUnie om de hypotheekrenteaftrek aan banden te leggen. Die komen erop neer dat de rente slechts tegen een lager belastingtarief mag worden afgetrokken. Het CPB spreekt geen waardeoordeel uit over deze voorstellen. Tweede Kamerlid Frans de Nerée van het CDA zegt in een reactie niet te willen praten over welke variant dan ook om de hypotheekrenteaftrek aan te pakken. Het CDA tornt niet aan de renteaftrek. Wij zitten daar heel geharnast in. De Nerée heeft er zijn vraagtekens bij dat het CPB zo kort voor de verkiezingen een studie over de politiek gevoelige hypotheekrenteaftrek publiceert. Qua timing en onderwerp komt dit de onafhankelijkheid van het CPB niet ten goede. De Vereniging Eigen Huis (VEH) wil nog niet reageren op het plan van het CPB. Elke organisatie, hoeveel autoriteit die ook heeft, heeft wel een plan of een idee met betrekking tot hypotheekrente . Het heeft geen zin er iets over te zeggen als de beslissingen worden genomen door een nieuw kabinet, aldus een woordvoerder. VEH vindt het van belang dat de politiek doordrongen is van een goed functionerende woningmarkt. De hypotheekrenteaftrek speelt daarbij een grote rol, maar niet de enige. Dat gaat veel verder. Het ontbreekt nu aan een duurzame visie op de woningmarkt.
Ik word er steeds meer moedeloos van. Misschien ligt het aan de hormonen, maar ik word hier echt niet vrolijk van. Hoe willen ze het ooit compenseren. Ik zie het niet gebeuren.
Een belangrijke reden waarom ik dus niet op links stem is dit voorbeeld! Wij hebben niet de maandelijkse voorlopige teruggaaf, maar vragen het 1 keer per jaar aan, een geweldig spaarpotje, ik zou flink balen ( en pijn in mijn portomonnee hebben) als dit wordt afgeschaft....
hoor net weer op het nieuws rtl 4 dat als ze het volledig afschaffen er andere compensaties komen etc. Er werdt letterlijk gezegd "Dit geldt niet voor de mensen die al een huis bezitten maar voor de nieuwe gevallen" Maar er werdt ook weer gezegd dat niet het gehele kabinet het ziet zitten de hypotheek aftrek volledig af te schaffen.
Mijn vriend vindt dat ik me aanstel. Mijn hormonen zullen wel meespelen in het drama dat ik me nu inbeeld. Nou ja inbeeld.....???? Als ik zou werken zou het minder erg zijn. Maar ik moet nog even studeren, anderhalf jaar. Gelukkig is niet het hele kabinet het ermee eens. Ik stemde altijd links. Maar dat is nu natuurlijk wel even anders. Ik heb een email gestuurd naar Jan Marijnissen. Ik heb al eens eerder een vraag gesteld aan hem. Hij emailt vaak binnen 2 weken terug( als hij het zelf doet, ) Ik wacht zijn antwoord af. Ik vraag me af wat er zo sociaal is aan 70% van de bevolking in de schulden te brengen( huizen prijzen zakken flink, dus is de verkoopsom vaak lager dan de koopsom) Ik hoop maar op het beste...........
ik kan t niet volgen, haak al bij t eerste stuk af. Goed voor de economie als de huizenprijzen gaan zakken???\ Dan zitten legio's mensen met een hogere schuld, dan hun huis waard is. Dat balletje van de hypotheekrente afschaffen rolt al heeeeeeel lang. k zou me dr nog niet al te druk over maken. Toen wij net n huis hadden gekocht, kon ik er ook over piekeren. Maar ze kunnen het niet zover laten komen, dat mensen hun huis niet meer kunnen betalen. Heel veel mensen zitten ontzettend hoog met hun hypothee, dat ze de boel moeten verkopen gaan als er een scheet dwars zit. In het geval dat de huizenprijs zou gaan zakken, zouden heel veel mensen geen eigen woning meer kunnen bezitten en dan nog met torenhoge schulden blijven zitten. In dat geval zitten de politici niet veilig meer in Den Haag, lijkt mij zomaar. Wat ik begreep van de hypotheekrente aftrek, is dat ze willen voorstellen de hr boven een geleend bedrag van 250.000 willen gaan afschaffen. Dat betekent, dat Jan Modaal (vaak) nog gewoon in zn huis kan blijven wonen'. Het klinkt mij heel redelijk in de oren. Mensen die meer afhankelijk zijn van zo'n regeling om een eigen huis te kunnen bezitten, blijven zo gevrijwaard. Als je nu een hypotheek hebt, zal daar ook niks aan veranderd worden, trouwens. Het is een leuk iets om in verkiezingsprogramma's naar voren te zetten, maar uiteindelijk heeft in al die jaren nog geen regeringspartij werkelijk zn vingers durven branden aan deze kwestie, omdat economisch en sociaal heel erg gevoelig ligt. Kortom, maak je niet druk.