Hallo allemaal ! Ik sluit me aan bij Anakin. Het klopt precies wat ze zegt. Onze administratief medewerkster vertelde mij de laatse drie weken dat ik op school was ook dat de sofi-nummers verplicht waren. Het is een enorm karwei voor scholen en niet iets waar zij zelf om vragen maar wat door de overheid is opgelegd. (bureaucratie ...) Het is naar mijn idee pas bekend sinds het begin van het schooljaar ... Dat je moet aangeven welke diploma's je hebt, dat is ook precies zoals Anakin vertelde. Ieder kind heeft een "leerlingengewicht" en dat is gebaseerd op het opleidings niveau van de ouders en bijvoorbeeld de woonomstandigheden (schipperskinderen hebben een zwaarder gewicht dan kinderen in een gewoon huis, omdat deze kinderen vaker van school veranderen en er daardoor meer kans is op leerproblemen). Kinderen waarvan de ouders minimaal MBO-niveau hebben en een vaste woonplek hebben, hebben gewicht 1,0. Zijn de onstandigheden minder dan deze, dan komt er iets bij. Basisscholen moeten dit gewicht zelfs ook aangeven op het formulier voor het voortgezet onderwijs. De "gewichten" van alle kinderen worden bij elkaar geteld en aan de hand daarvan wordt bepaald hoeveel leerkrachten de school recht op heeft. Dat heeft als gevolg dat de school bijvoorbeeld de mogelijkheid heeft om kleinere groepen te maken waardoor intensievere begeleiding van kinderen mogelijk is. Het is dus eigenlijk alleen maar goed voor je kind en de andere kinderen op school als dit soort gegevens bekend zijn. Groetjes, Nikki F
Maar is dat dan ook niet een beetje dorp of stads gericht want hier zijn de klassen niet groter dan 10 kids omdat er gewoon heel weinig kids wonen
Als er niet meer kinderen zijn, dan is dat eigenlijk een groot geluk voor je kind, omdat hij of zij steeds in een kleine groep zou zijn. Toch denk ik dat iedere school naar deze gegevens vraagt. Maar inderdaad, in grotere dorpen of steden is het wel heel belangrijk om dit soort zaken te weten, om op die manier goed aan te kunnen sluiten bij de behoeften van ieder kind. Heerlijk, zo'n kleine klas ! In mijn huidge groep zitten dit jaar 33 kinderen (groep 7) wel allemaal met "gewicht 1" (om maar even bij het onderwerp te blijven), dus heel weinig kinderen met leerproblemen of andere zaken die hun leerprestaties kunnen belemmeren. Groetjes, Nikki F
Ik zie dat ook als een heel groot voordeel. want als je kind niet goed meekan valt het denk ik direct op dan dat je een wat grotere klas heb van 33 kids. Dit jaar is voor het eerst groep 3 en 4 1 klas geworden met welgeteld 9 leerlingen
Twee jaar geleden had ik groep 7/8 met 21 kinderen. Heerlijk wat je dan kunt bereiken omdat je zo veel aandacht hebt voor ieder kind afzoderlijk. Vorig jaar ook maar 21 kinderen in groep 8 (met parallelgroep, totaal 42 achtste-groepers) maar dat was nóg beter. Die kinderen hebben écht alle aandacht en hulp gekregen die ze nodig hadden en hun resultaten waren daar ook na, allemaal Havo of Havo / VWO ! Ik was enorm trots ! (maar dat ligt niet alleen aan onze school hoor, de ouders zijn ook hoog opgeleid, en het erft toch ook door ...) Groetjes, Nikki F