Is dit dramatisch?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door fabianne, 25 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fabianne

fabianne Lid

24 apr 2013
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben vandaag 6 weken en 5 dagen zwanger, uitgerekend op 16 mei. Wij zijn er heel blij mee, maar ik durf er nog niet van te genieten. Pas na mijn eerste trimester wil ik er helemaal van gaan genieten. Er is nog een reden waarom ik niet durf te genieten en die reden is mijn tijdelijke arbeidscontract.

Mijn contract verloopt van rechtwege op 1 febr 2014. Momenteel is het nog onduidelijk of mijn contract wel of niet wordt verlengd. Dit heeft te maken met de bezuinigingen die eraan zitten te komen.
    Ik ben bang dat wanneer ik bekend maak op werk dat ik zwanger ben dat mijn collega's mij dom vinden. Wie gaat er nou zwanger raken tijdens zulke onrustige tijden. Mijn andere collega die in dezelfde schuitje zit als ik zegt dat nu zwanger raken het domste is wat je kan doen, want de kans is groot dat je je baan kwijtraakt en dat zit je met een baby. Ze weten nog niet dat ik zwanger ben. Ik zal dit in november bekend maken en rond die tijd zal ik ook horen of we een verlening krijgen of niet.

Ik zit erg met het gevoel een domme keuze te hebben gemaakt, waardoor ik er maar niet van kan genieten. Diep in mijn hart ben ik ZO BLIJ. Maar tegelijkertijd ook zo angstig, maar aan de andere kant ook weer niet.
    Ik heb zoiets van, als mijn contract niet verlengd wordt, is het volgens mij nog niet einde van mijn leven. Ik kan beroep doen op WW en zwangerschapsuitkering waardoor mijn WW wordt opgeschort. Ik denk dat ik voor ongeveer 9 maanden wel enige vorm van inkomen heb. Het is weliswaar niet zoveel als ik zou werken, maar ik kan zuinig leven en zuinig omgaan met mijn geld. Maar iedereen om mij heen doet alsof het einde van mijn leven is als ik mijn baan kwijtraak tijdens een zwangerschap. Ze zien mij al in armoede leven en dat we ons koophuis verkopen en in de schulden komen.

Zie ik het verkeerd? Is mijn situatie echt dramatisch als ik mijn baan verlies tijdens mijn zwangerschap? Kom ik echt in de grote problemen als ik mijn baan verlies? Hebben jullie hier ervaring mee? Kunnen jullie mij hier meer over vertellen zodat ik me hier een beetje op kan voorbereiden als het zou gebeuren?

Mijn vriend en ik hebben spaargeld, geen miljoenen ofzo, maar ik ben nu hard aan het sparen.

Ik hoop dat iemand mij een beetje kan geruststellen ofzo of mij uit de illusie kan halen. Ik wil graag mij gelukkig zwanger voelen..

2. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.751
    646
    113
    Gelderland
    Ik kan niet in jullie portomonnee kijken, hoe dramatisch inkomsten verlies voor jullie dus is. Ik zou dan nu ook alvast een beetje sparen of in elk geval niet helemaal mega los gaan en ALLES kopen wat los en vast zit en waar het woordje baby op staat, want dat heb je in principe niet nodig, zeker als je misschien je geld hard nodig hebt mocht je straks een tijdje WW hebben.

En verder, GENIETEN MEID!!! Ook met een vast contract en zonder zwangerschap, kun je tegenwoordig maar pats boem eruit gereorganiseerd worden, dus HUP en geniet! Wat is er mooier dan zo'n kleintje, leuk hoor! Ik ben mei van dit jaar bevallen, grappig precies dezelfde periode zwanger dus, maar dan een jaartje terug. Ik heb 1 april, maandje voor ik bevallen ben dus, een vast contract gekregen, midden in mijn verlof! Kan dus gewoon!!!

3. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.853
    1.061
    113
    Je bent zwanger! Dat is toch geweldig?
    Bijna alle branches hebben zwaar weer en ook al was je niet zwanger, dan is het nog voor veel mensen niet zeker hoe ze er over een jaar voor staan. Ik denk dat als je wacht op het perfecte tijdstip om zwanger te raken, dit nooit voorbij komt.
    Geniet er maar van.
    Maar ik zou in ieder geval je financiƫle situatie even op een rijtje zetten om te kijken hoe je ervoor staat 'wat als..'. Dit geeft misschien ook wel rust.

4. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Herkenbaar van de zwangerschap van de eerste. Ik zit inmiddels, zwanger van de tweede, thuis. En eerlijk? Ik vind het heerlijk. Ik heb alle tijd voor de kleine hummel en straks voor de tweede. Hier was het een (gedwongen) goede keus.

Werk is er altijd wel een zwangerschap is maar 'once' in a lifetime!!!

5. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Gewoon genieten meid! Zwanger of niet zwanger, tegenwoordig vliegen er zoveel mensen uit en vaste contracten worden bijna nergens meer gegeven. Het is sowieso al een drama op de arbeidsmarkt. Niemand kan natuurlijk jullie financiƫn bepalen op goed of slecht mocht 1 van jullie zijn of haar baan verliezen. Wij hadden niet eens spaargeld en mijn contract verliep 1 april 2013. In februari raakte ik zwanger. Het is gewoon 50/50, mijn baas reageerde heel leuk en vertelde me meteen dat mijn contract verlengd werd in april. Heb een jaar gekregen dus zit tot april 2014 gebeiteld. Inmiddels hebben we wel spaargeld, en mocht ik mijn baan verliezen, nouja dan vinden we daar wel weer een oplossing voor. Dus genieten!! En proficiat met het wondertje in je buik ;)

6. Mompelientje

Mompelientje Fanatiek lid

20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    Mensen die je dom noemen zijn gewoon kansloze mensen hoor. Het is even doorbijten maar een babietje krijgen is onbetaalbaar en heel mooi. Ik weet dat je zorgen maakt maar de enige mensen die zich zorgen moeten maken zijn je collega's en je baas. Geniet van je leventje in je buik die gaat bloeien. Dat doe ik ook! <3

7. Ik zat in februari in ongeveer dezelfde situatie... Had het voorgevoel dat mijn contract niet verlengd zou worden en we wilden gaan beginnen met klussen.... We hebben toen ook wel getwijfeld, maar uiteindelijk besloten om ervoor te gaan, want de toekomst is altijd onzeker...

Uiteindelijk bleek ik 1 week nadat mijn contract niet was verlengd dat ik zwanger was.... Maar ik heb dankzij dat wel enorm van mijn zwangerschap kunnen genieten, alles heel bewust meegemaakt.... Maar tegelijk wel wat meer geldzorgen, daar moet ik wel eerlijk in zijn ;)

Dus het heeft beide voordelen en nadelen

8. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Gewoon nu al beginnen met solliciteren en niet wachten tot je te horen krijgt dat je contract niet verlengd wordt. Ik was met een solicitatie bezig toen ik er achter kwam dat ik zwanger was. Uiteindelijk netjes verteld en aangenomen, ik ga dus na 3 maanden bij mijn nieuwe baas al met verlof. Mijn man heeft gisteren zijn ontslag ingediend en begint ook over een maand bij een nieuwe baas. Tja, je kan ons dom noemen maar we waren het allebei zat bij onze oude baas en willen onze energie liever in ons kindje steken dan in een frustrerende baan.

9. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik ben half oktober uitgerekend en ben sinds 7 september met verlof. Mijn contract eindigde per 1 juli, dus ik zit al wat langer thuis. En eerlijk? Ik vind het heerlijk. Wel vervelend dat ik geen baan heb om straks naar terug te keren, maar als je dan toch werkloos moet zijn dan is je zwangerschap en straks je kleintje echt een hele goeie besteding van je tijd!!!

Als ik in januari weer klaar ben met mijn verlof moet ik uiteraard weer solliciteren, net als de paar weken voor mijn verlof. De afgelopen periode was dat niet echt nuttig... met een bolle buik op gesprek is niet zo nuttig. Maar in januari kan ik er weer lekker tegenaan en de rest van de tijd heerlijk met mijn kleintje doorbrengen.

Nee, handig is werkloos zijn niet, maar probeer er ook de voordelen van in te zien. De situatie is zoals ie is...
    En idd... nu al gaan solliciteren nu het nog niet te zien is. En je bent niet verplicht te vertellen dat je zwanger bent, tenzij je juist voor de periode dat jij met verlof gaat nodig bent op de zaak (projectbasis oid).
    Of je het voor je wil houden is aan jou... kan een hele onaardige start zijn van je nieuwe carriere natuurlijk.

10. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ik heb precies hetzelfde gehad.. Tijdens mijn zwangerschap kwam ik zonder werk te zitten. We wisten dat de kans groot was dat dat zou gebeuren maar hebben het risico genomen. Op een gegeven moment wilden we zo graag een kindje, het enige wat ons tegenhield was het feit dat we geen vast contract hebben.. Dat hebben we toen aan de kant gezet, want als je daarop gaat wachten in deze tijd...

Ik heb inderdaad zonder werk gezeten.. In de WW.. Heb het maar gezien als extra lang verlof. Heb genoten! Tijdens mijn WW periode kon ik voor tijdelijk (tot aan mijn officiele verlof 4 weken van tevoren) bij een werkgever aan de slag. Toen ik ver met verlof ging hebben ze me gevraagd of ik niet terug wou komen na mijn zwangerschap, en daar zit ik nu nog met veel plezier!

Gewoon blijven solliciteren.. Ze hebben mij ook aangenomen met een dikke toeter.. Komt wel goed, geniet ervan!

11. fabianne

fabianne Lid

24 apr 2013
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo iedereen,

Dank jullie wel voor jullie lieve en bemoedigende reacties. Ik zal roeien met de riemen die we hebben. Het blijft een beetje spannnend, maar wellicht gebeurt alles met een reden.

Hebben jullie tijdens jullie werkeloosheid en zwangerschap veel moeten inleveren? Heb je je baby alles kunnen geven wat het nodig had?

12. misty75

misty75 Bekend lid

16 jan 2013
    798
    1
    18
    Vrouw
    verpleegkundige
    West-Brabant
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Snap je bezorgdheid wel, zeker als mensen rond je heen roepen dat zwanger worden het domste is wat er nu kan gebeuren, maar als jij en je vriend/man er samen voor gaan is er veel mogelijk hoor. denk dat jullie er vast wel aan uit gaan komen...

wellicht kan je ook alvast een beetje rondkijken wat er nog meer aan banen is, voor het geval dat...

probeer in ieder geval ook te genieten ;)

13. unknowable

unknowable Niet meer actief

Zoals al omschreven; je hebt nooit zekerheid, dus probeer gewoon te genieten van je zwangerschap!

14. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Zie het maar zo; stel dat je deze baan zou verliezen en wel iets anders vind. Dan duurt het ook nog wel even voor je daar dan vast contract hebt...zou je echt zolang willen wachten op een kindje?
    Ik zou dat er dus niet voor over hebben.
    Het is gewoon spannend tegenwoordig met wel/niet baan behouden, maar zou echt niet daardoor nog paar jaar zonder kinderen willen blijven.

15. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.024
    286
    83
    Vrouw
    Zoals eerder al gezegd zou ik ook voor je gezinsgeluk gaan. Ik had al meerdere jaren een vast contract en stond toen ook van de ene op de andere dag op straat. Kun je helemaal niks tegen doen. Ik was op dat moment niet zwanger, maar goed. Ben nu dus druk op zoek naar een andere baan en dat is gewoon heel erg moeilijk. Wil zeker niet zeuren hoor, ik geniet van onze kleine vent en de tijd die ik nu met hem heb. Is me ook heel wat waard, ondanks dat ik graag weer parttime aan het werk wil.

Je hebt helaas nergens meer zekerheid in qua werk etc. Dus waarom wachten. Wel zou ik verstandig zijn en kijken hoe je er financieel voor staat mocht je inderdaad geen verlenging krijgen en indien mogelijk tot die tijd extra te sparen. Want ja, een kleine is nou eenmaal niet goedkoop ;) Succes!

16. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Je baby heeft de eerste tijd vooral heel veel liefde nodig....ik zou me niet teveel zorgen maken en genieten. Er staan ook genoeg leuke spullen op marktplaats voor weinig.

17. zwaantje1985

zwaantje1985 Actief lid

9 apr 2013
    316
    1
    0
    Hier bewust gewacht tot financiele "zekerheid" (eerder wildde mijn man niet eens een hond)
    Dus tot we beiden een vast contract hadden.. ik had die zelf al maar hij nog niet..
    In principe werken we bij goedlopende bedrijven maar zekerheid heb je nu gewoon simpelweg niet..

Het is een beetje dubbel.. als je moet wachten tot je een vast contract hebt, kun je nog wel lang wachten of je moet weer bij een ander bedrijf aan de slag en dan begint alles weer van voor af aan..
    Moet je daarom je kinderwens maar aan de kant schuiven?
    Nee, vind ik niet..
    Alles is op zich wel op te lossen, al kan het wel zwaar worden..

18. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Ik zou je financiele in en uitgaven eens goed op papier zetten. Wat zijn je vaste maandlasten, en wat is het inkomen van je vriend? Als je alles onder elkaar zet, zie je zo of je het zwaar gaat krijgen zonder jou inkomen, of dat het wel meevalt.

Je kan dan ook zien of je nu uitgaven hebt die je beter niet kan doen. Kijk maar eens naar dubbelte op z'n kant. Daar komen wel eens eyeopeners voorbij ;) Verder moet je echt genieten van je ZW. Een ZW komt 'nooit' uit, dan heb je dit dan heb je dat. Ik zou proberen te gaan genieten van dit wondertje, die beren op de weg gaan dan echt wel weg!

19. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    lekker genieten, zou ik zeggen. Nu niet druk maken om je baan. die kleine in je buik is belangrijker.
    Je hebt waarschijnlijk wel recht op een uitkering, dat is natuurlijk wel minder dan je nu krijgt maar je krijgt dan ieder geval iets.
    De aantal jaren die je aan 1 stuk gewerkt hebt krijg je in maanden aan uitkering.
    Als ik het met onze situatie vergelijk kwa inkomen. mn man zit al enige tijd zonder werk. krijgen wij per maand ongeveer hetzelfde van wat mn man verdiende alleen..... Dat is alles incl, dus geen vakantie geld, geen einde jaars uitkering of 13e maand enz.
    Dus wat je normaal gesproken zou doen van dat geld dat zit er dan eff niet in. En dan is het wel een kwestie van te zorgen voor een nieuwe baan voordat je uitkering stopt. Tuurlijk geeft dat stress met zich mee maar dat is voor dan en moet je je nu echt nog geen zorgen over maken.

Ik had net 1 maand een nieuwe baan, zat in mn proeftijd toen ik zwanger werd>>conclusie, werd positeif opgevat, kreeg zelfs in mn verlof een vast contract opgestuurd. in mn verlof liep mn tijdelijk contract af dus ik kneep hem ook. Maar is allemaal goed gekomen.

Niet zo druk maken maar lekker gaan genieten.

20. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Sowieso alle lasten op een rijtje zetten. Wel of niet zwanger dat is iets wat je in mijn ogen altijd hoort te weten.

En dan haal je 30 % van jouw bruto inkomen af, dan weet je of jullie het redden. Kijk even na hoeveel maanden ww je krijgt. en als je heel erg twijfelt of je contract verlengd word, zou ik nu alvast gaan solliciteren.

Komt tijd komt raad. een baby heeft vooral liefde nodig en dat kost helemaal niets.

Deel Deze Pagina