in dienst voor ouderen met pgb,en zwanger wat nu?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door diaan1982, 25 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    ik ben er net een paar dagen achter dat ik zwanger ben van m,n 2e kindje,alleen is dit ongepland..
    bij mijn eerste kindje was ik in dienst bij groot bedrijf,en werd alles geregeld.
    ik ben nu zo,n 10 maanden in dienst bij ouderen,die een pgb ontvangen,en mij betalen,ik draag zelf evenentuele belasting af(zet ik opzij).
    maar ben een beetje bang dat ik straks geen recht heb op zw-uitkering-verlofuitkering.
    bij mijn vorige kindje heb ik in de zw gezeten,ivm bekkenklachten,en ben dus erg bang dat dit weer zal gebeuren.
    dus ook bang voor dat mis eerder moet stoppen met werken...
    heb ik nog ergens recht op,want kan zo niet echt van m,n zwangerschap genieten,ivm gat in budget straks.
    mvg diana

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Diaan1982,

Je vraag heb ik in behandeling genomen.

Reactie op je vraag post ik morgen.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    ik wacht je reactie graag af

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Diaan1982,

Je werkt voor ouderen en wordt door een PGB-houder betaald.
    UWV ziet je in dat geval als alfahulp.

Werk je minder dan 4 dagen in per week bij één huishouden ?

Je hebt dan recht op een Zwangerschapsuitkering volgens de regeling Zelfstandig en Zwanger (ZEZ)
    Actuele informatie ZEZ vind je op deze pagina: ZEZ-uitkering

Bij ziekte betaalt je opdrachtgever je salaris 6 weken door. Na deze 6 weken krijg je geen Ziektewet-uitkering.
    Je kunt wel een vrijwillige verzekering afsluiten. In dat geval krijg je na die 6 weken een Ziektewet-uitkering van 70% van de afgesproken loonsom.

Actuele informatie over Ziektewet-uitkering vind je door op uwv.nl in de zoekfunctie: "alfahulp ziek" in te vullen.

Werk je 4 dagen of meer per week bij één huishouden ?

Je krijgt dan een Zwangerschapsuitkering volgens de Wet arbeid en zorg (WAZO)
    Actuele informatie WAZO vind je hier: Zwangerschaps- en bevallingsuitkering

Bij ziekte ben je verzekerd voor de Ziektewet. Wordt je ziek, dan moet je opdrachtgever je maximaal 2 jaar (104 weken) doorbetalen. Eindigt je dienstverband tijdens deze 2 jaar (104 weken)? Dan krijg je een Ziektewet-uitkering van UWV.

Actuele informatie over Ziektewet-uitkering vind je door op uwv.nl in de zoekfunctie: "alfahulp ziek" in te vullen.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    bedankt voor je informatie,als ik nu nog een verekering afsluit,en ik word ziek,of ik ga met verof krijg ik dan geen problemen omdat ik pas de verz heb afgesloten tijdens mijn zwangerschap.
    ik kan er namelijk niks over vinden,moet je aan bep eisen voldoen,of bv al 3 maanden premie hebben betaald??

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Diaan1982,

Als alfahulp kun je ieder gewenst moment een vrijwillige verzekering afsluiten.
    De verzekering gaat in op de dag dat UWV je aanvraag heeft ontvangen.

Je zwangerschap is geen afwijzing/uitsluitingsgrond voor het afsluiten van de verzekering.

Actuele informatie over vrijwillige verzekeringen als alfahulp vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

7. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    helemaal super! dankjewel!

Deel Deze Pagina