Help.... Sollicitatiegesprek

Discussie in 'De lounge' gestart door Salsera, 8 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.193
    175
    63
    NULL
    NULL
    Komende tijd heb ik twee sollicitatiegesprekken staan, heel blij natuurlijk dat ik op gesprek mag komen. Maar nu het volgende.... Dit gaat vast heel knullig klinken, maar ik heb nog nooit echt hoeven solliciteren. Vroeger een keer voor een bijbaantje, maar verder ben ik gewoon in mijn werk gerold. Ik heb dus ook geen flauw idee wat ik kan verwachten en wat ik aan zou moeten trekken. Wie o wie kan me tips geven?

Het gaat trouwens om een vacature helpende bij een verpleeghuis en om flexwerker in het ziekenhuis.

2. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Spannend :D Leuk zeg!

Heb niet echt tips die de standaarden aanvullen denk ik.

Zorg dat je er verzorgd uit ziet. Niet teveel makeup, geen felle nagellak, geen draadjes aan kleding of blote voeten bijvoorbeeld.

In bijna ieder sollicitatiegesprek komen dezelfde vragen terug. Wat zijn je beste en slechtste eigenschappen? Waarom ben jij de meest geschikte persoon voor deze baan? Dat soort dingen. Google maar eens, er is een heel rijtje met "standaard vragen" waar je je van te voren prima op kan voorbereiden.

En wees vooral jezelf ;)

Heel veel succes!

3. Bloeem

Bloeem Actief lid

28 nov 2014
    301
    0
    0
    NULL
    NULL
    Succes!!

4. Nogablokje

Nogablokje Niet meer actief

Zorg voor een stevige handdruk bij binnenkomst, en als je klaar bent en de kamer verlaat nog een x een stevige handdruk en hem/haar bedanken voor het gesprek.

Kijk de persoon aan, en niet alleen maar naar je eigen handen/de tafel

De rest van het gesprek komt vast goed, inderdaad vaak de standaard vragen die je prins kunt voorbereiden.

5. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.193
    175
    63
    NULL
    NULL
    Bedankt :) Vind het echt ontzettend spannend, omdat ik er gewoon totaal geen ervaring mee heb. Gelukkig maar aan de ene kant, maar beetje ervaring had nu wel van pas gekomen haha. Ik ga inderdaad maar eens op zoek naar die standaardvragen en alvast wat nadenken over sterke en zwakke kanten. En dan nog op zoek naar kleding ;)

6. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik zou vooral benoemen dat je nog nooit hebt hoeven solliciteren en dat je benieuwd bent naar hoe het in zijn werk gaat. Het geeft voor jezelf rust dat je het gezegd hebt en de werkgever krijgt van jou de indruk dat je goed bent in je werk, omdat je alleen via via werk krijgt als je een goede reputatie hebt. Verder gewoon vol passie over je vak praten!

7. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Bereid je goed voor op vragen zoals:
    waarom wil je hier komen werken?
    wat zijn je goede eigenschappen?
    wat zijn je mindere eigenschappen?

Succes!

8. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik heb meerdere sollicitatiegesprekken in de zorg gehad (verpleegkundige) en deze waren echt elke keer anders.

Soms kwamen de bekende vragen met sterke en zwakke punten bijvoorbeeld, soms moest ik praktijkvoorbeelden "oplossen". Ik heb ook sollicitatiegesprekken waar werd gevraagd naar bereikbaarheid, mogelijkheid in te vallen bij ziekte etc. Ik denk dat werkgevers hier ook een beetje op hun gevoel afgaan.

Ik heb me nooit zo heel erg voorbereid, altijd nette kleding aangetrokken, nette broek, rokje, blouse, vestje. Gewoon zonder vlekken niet versleten waar jij je goed in voelt. Zorg wel dat je er goed voorbereid uitziet. Ik had altijd sollicitatie map en diploma's bij me. Eerlijke/ oprechte antwoorden geven, rustig nadenken voor je antwoord. Voor mij werkt dit goed, ik heb altijd een baan gehad.

Heel veel succes, hoop dat je een leuke baan krijgt☺.

9. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.193
    175
    63
    NULL
    NULL
    Gewoon geheel onverwachts morgenmiddag een gesprek.... Ben nu al licht zenuwachtig en heb uiteraard niks om aan te trekken ;)

Ik ga de tips nog eens goed doornemen en ik zal het wel zien morgen. :)

10. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Succes!

11. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ben wel benieuwd hoe het is gegaan.... ☺

12. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Ik ook :)

13. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.193
    175
    63
    NULL
    NULL
    Sorry voor de wat late reactie, was even druk met andere dingen :)

Sollicitatie ging prima, was heel informeel gesprek. In principe zou ik zo als uitzendkracht aan de slag kunnen in de thuiszorg, er zijn genoeg diensten om te draaien :)

Heb wel nog twee andere sollicitatiegesprekken staan, waarbij ik er vooral van eentje op een positieve uitkomst hoop. Flexwerk bij het ziekenhuis, dat zou ik wel fijn vinden. Eventueel zou dat nog te combineren zijn met de thuiszorg. Ligt er een beetje aan hoeveel diensten er in het ziekenhuis te draaien zijn. En of ze mij willen aannemen natuurlijk haha.

Ik ben wel echt een mienmuts met alles hoor, nu ben ik opeens zenuwachtig over het werk. Het is ook gewoon even een ommezwaai voor me, mn gedachten en gevoelens schieten echt alle kanten op.

Maar wil jullie wel bedanken voor de tips en suuceswensen :)

14. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Oeps.. Je bent al geweest..

Nou ja. Voor de volgende keer:

Ze vragen altijd standaard: wilt u wat drinken? Neem nooit Thee!
    Die is veel te heet om direct te drinken.. En dan is je gesprek al afgelopen en heb nog geen slokje thee kunnen nemen. Dat is zo ongemakkelijk.. Vraag dan om een glaasje water of koffie.

Soms duurt een gesprek nog geen 5 min; soms wel een half uur. Maar dit van tevoren niet in te schatten.

Kleding: blauw is een kleur van vertrouwen..

En altijd de vraag: vertel iets over jezelf..

15. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.193
    175
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb er nog twee te gaan, dus de tips zijn nog steeds welkom hoor ;)

Gelukkig was het te warm voor thee haha, maar kan me precies voorstellen wat je bedoelt. Ik zou ook nog zo onhandig zijn om mn mond te verbranden aan de thee ;)

Maar goed, morgen weer een gesprek. Ik verwacht dat deze wat minder informeel zal verlopen dan die van afgelopen vrijdag.

Deel Deze Pagina