Dé oplossing om speelgoed te ordenen, compleet te houden én netjes op te bergen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Nina Sanders, 3 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ja hoor, zojuist ben ik echt ontploft. Hoe vaak ik wel niet door hun speelgoed ga, leuke Hema kratjes heb om speelgoed op te bergen, mooie rieten manden koop en die vervolgens bombardeer tot ‘Duplo-mand’.. er raakt altijd wel iets kwijt en alles raakt door elkaar. Vreselijk, want de jongens zijn natuurlijk van verschillende leeftijden en ik wil ook op een gegeven moment sommige dingen kunnen doorgeven aan een ander. Er zijn zoveel kinderen die het minder hebben dan die van ons, dus jaarlijks doneer ik altijd wel een tas met spullen. Alleen, dat doe ik enkel met mooi, compleet speelgoed. De Duplo-mand is vol, Hema kratten worden vol gestopt met allerlei troep door elkaar en de knutselmand is opeens ook incompleet.

    Hoe zorg ik ervoor dat al het speelgoed per kind (per leeftijd dus), per soort en en per set netjes (overzichtelijk) opgeborgen kan worden aan het einde van de dag? Sinterklaas komt er weer aan, verjaardagen.. zo zonde als alles op 1 hoop gaat. Mijn regels voor de speelhoek:

    - in de speeltafel liggen boekjes die de jongens het meeste lezen. Ook sticker boeken en dingen waar ze het meest mee spelen.
    - ik heb 3 Hema kratjes staan. Daar zit de houten treinbaan in. Erg favoriet hier. Ik denk dat ik de Duplo mand om ga toveren tot treinbaan-mand. Al het Duplo spul ga ik uitzoeken en in een andere mand doen.
    - de dichte aardbeienmand zit vol met klein speelgoed voor 1-2 jaar waar geluid bij zit. Dat blijft zo en wil ik apart houden.
    - tot slot natuurlijk het speelgoed, doekjes, knuffeltjes en voelboekjes voor baby M. Geen idee waar ik het moet laten.

    Alle knutsel spullen zitten in een poef die dicht kan. Ook dat blijft zo. Ik wil stiften, glitterpennen en alle creatieve dingen bij elkaar hebben.

    En natuurlijk hebben we nu allemaal nieuw speelgoed. O is net jarig geweest en heeft ook spelletjes gekregen, dino figuren en nog veel meer. En ik zie de bui alweer hangen. Schoonouders doen met de Sint altijd per kind 75€ aan kadootjes. Te veel wil ik ze niet tegelijk aanbieden, want dan weten ze ook niet meer wat te doen.

    Dus; hoe houd ik alles mooi compleet, netjes opgeruimd, per categorie en per kind apart? Want november komt er ook weer aan en dat is de periode dat ik altijd ook speelgoed doneer. :)
     
  2. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Oh en tips om alles te categoriseren ook gewenst. Ik verlies het overzicht en kan daar erg slecht tegen :roflmao:
     
    Golden1213 vindt dit leuk.
  3. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.127
    15.635
    113
    Vrouw
    20211003_153303.jpg
    Zo is het bij ons (iets meer bakken wel)
    Niet het aller mooiste MAAR wel praktisch.
    Ik vind losse mandjes mooier maar dat werkt niet bij ons.
    We hebben een fluwelen zak/mand en dat is voor alles wat we vinden in te kiepen en dat sorteer ik dan wel eens als ik zin heb.

    Onze grote bakken
    Bak 1: houten blokken
    Bak 2 :houten sporen en treinen
    Bak 3 : plastecine
    Bak 4 :duplo
    Bak 5 : auto's
    Bak 6 : keuken/eet speelgoed
    Bak 7 :dieren

    Kleine bakken :
    Bak 1 : clics
    Bak 2 : domino blokken.

    Andere plekken.
    Boekjes zitten in een schuif van de tv kast en de rest boven in de kamer.
    In die schuif zitten ook kleurboeken, stickers en potloden.
    Knuffels staan op de kamer in een was zak achtig iets.

    Spelletjes, puzzels, knutselspullen, lego, steekparels, playmobil ,....word in de speelkast bewaard .
    Lego hebben we 1 lego bak met vanalles door elkaar en dan de setjes per doos.

    Toen onze 3de net geboren was, had ik een parkzak met de spulletjes van hem in.
     
    julia80, Dubbelgeluk en Nina Sanders vinden dit leuk.
  4. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Ik had de kratten van de Ikea en geordend met alle spullen van mijn dochters gesorteerd. Deze deed ik in de avond naar de kelder. In de blok kast van ikea had ik maar vier dozen. Het grote deed ik naar de kelder

    Ik heb precies hetzelfde. En in 2010 uitgegleden over een blok en daarbij mijn arm gebroken.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  5. Boysmummy

    Boysmummy Niet meer actief

    Is t geen optie om een deel op zolder te bewaren ?

    Of ze spelen nog met alles ? Zo te zien wel aan de jonge leeftijden.

    Hier ook dat probleem.. zoon net 2 !
    2e komt eraan en dan nog sinterklaas...

    Veel gaat door elkaar maar probeer in ieder geval t houten speelgoed bij elkaar te houden en de duplo.

    Regelmatig onder de bank en kasten wordt alles weer langzaam compleet.
    Omdat ik nu hoog zwanger ben en t irritant vind steeds te bukken en onder de kast dingen uit te vissen heb ik een deel kleine onderdelen hamburgertjes weggezet.
     
    Nina Sanders en Golden1213 vinden dit leuk.
  6. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Aanvulling

    Mijn dochters zijn nu pubers en daar krijg ik echt nog meer gekte van de troep op de kamer van mijn oudste dochter. Zij gooit alles op de grond van kleren tot make-up tot boeken. Ik heb voor haar 4 kasten met kubussen en ze doet daar niets mee. Ik ben regelmatig ontploft
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  7. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.959
    1.313
    113
    Herkenbaar....ik heb de kratten van @Neuzeke maar mijn kids ruimen dan nog niks op. Ligt ook aan onszelf want we moeten strenger zijn.
    Toevallig zijn wij vandaag bezig met een grote opruimactie. Alle lego weer gesorteerd enz. Maar voor hoe lang....
     
    Summerbelle en Nina Sanders vinden dit leuk.
  8. Boysmummy

    Boysmummy Niet meer actief

    Hier trouwens een grote ikea pax kast. Die al uitpuilt.
    Per vak ingedeeld
    knutselspul kleurboeken potloden stiften stempels verf.

    Lades slabbers boxkleed enz
    Playmobiel
    In bakken duplo
    Houten treinen houten speelgoed

    Baby speelgoed met geluid
    Boekjes
    Puzzels
    Spelletjes
    Fabuland
    Megablocks

    In kamer staan nog bakken met houten speelgoed. Foam letters Rubbabu
    Baby duplo en nog wat kisten

    En dan onder onze overkapping nog wat kisten.
    Op zijn slaapkamertje staat niet Zo Veel speelgoed. Behalve knuffels en boekjes maar daar moet hij slapen.
     
  9. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Oh yes ik ben niet de enige met dit dilemma haha!

    onze kinderen spelen gezien hun leeftijden dus wel nog met veel soorten speelgoed. Dus echt iets weg weg doen is nog niet aan de orde. Qua berging: we hebben geen zolder helaas. Wel een vliering, die is te bereiken via de bijkeuken / ons kantoor. Maar daar gaan we niet dagelijks op.
    We zouden wel een kast kunnen plaatsen in de bijkeuken, maar omdat dit dus ook kantoor is, is het niet de bedoeling dat dit ook weer een speelgoed-dump-ruimte wordt.

    ik vind iets met vakken en labels een heel goed idee. Dan zouden we eigenlijk idd een aparte kast moeten aanschaffen met rieten manden erin. Hm. Of van die Ikea bakken idd maar dat is een behoorlijk ruimte innemende kast. Ik denk dat mijn man daar niet zo blij mee is in zijn werkruimte :roflmao:
     
  10. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    En gezien alle speelgoed soorten hebben wij echt wel iets met 12 vakken ofzo nodig.
     
    Summerbelle vindt dit leuk.
  11. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.127
    15.635
    113
    Vrouw
    En op hun kamers?
    Daar nergens een plek voor iets ?
    Schuif onder hun bed, mandje ophangen,...

    Wij zouden er niet komen met enkel die bakken i
    We hebben nog een pax kast van 2m36 hoog en 1meter breed die bomvol zit.
     
  12. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Nou, de 2 oudsten slapen bij elkaar en eerlijk, de slaapkamer is om te slapen. Ze nemen hier geregeld een mand mee naar boven om lekker te spelen, maar meestal doen ze dat toch hier in de speelhoek. Te veel poespas op een slaapkamer, daar ben ik geen voorstander van. Wil dat liever rustig houden. De kamer van de jongens bevat wel een houten/linnen boekenrek (ze mogen dan kiezen waar ze uit voorgelezen willen worden voor het slapen) en een hele grote mand vol knuffels. Ze kiezen dan ook welke ze mee willen nemen in bed. O1 wisselt, O2 wil absoluut niks in bed. Die smijt alles heel kwaad weg haha
     
  13. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.290
    7.851
    113
    Gelderland
    Bekijk bijlage 702425
    Ik vind zoiets wel gaaf!

    Wij hebben de knutselspullen en spelletjes samen in 1 kast zitten. Verder staat inmiddels alles op hun eigen kamer, in de speelkamer of op zolder. Ze spelen bijna nergens meer mee hoor ;) dus recent is de Mario Lego verkocht, de treinbaan en het grootste gedeelte van de Duplo. De rest bewaar ik voor later ;)

    Wat ik wel altijd deed was het speelgoed afwisselen met beneden en zolder. Dan hadden ze soms weer even wat ‘nieuws’.
     
    ellalovescoffee en Neuzeke vinden dit leuk.
  14. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ja dat laatste doe ik ook!
     
  15. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    ^ niet met een zolder maar met de vliering dus.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  16. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Hier ook alles in bakken gesorteerd. En er staan 1 of enkele bakken beneden. Dus of de Duplo, of de Playmobil of de hout trein aan bijvoorbeeld niet alle 3 tegelijk.
    Wel staat t keukentje, puzzels en boeken altijd beneden.
    Doordat we het afwisselen blijft het leuk en komt t niet door elkaar. We ruimen eerst het een op voor we iets anders pakken. En ik wissel om de paar dagen om, net wanneer ze ermee uitgespeeld zijn.
    Wij hebben t meeste wel boven staan maar ik zou een plek kiezen waar ze niet zomaar bij kunnen maar je dus niet steeds een vlizo zolder op moet
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  17. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Niet. :roflmao:

    Ze zoeken het maar uit, als de oudste iets niet kan vinden ben ik tegenwoordig bikkelhard ‘dat betekend dat je het hebt laten rondslingeren en niet netjes hebt opgeruimd’

    1 keer per week haal ik alle auto’s en stuiterballen etc onder de bank vandaan en 1 keer per maand zoek ik alle bakken eens uit als ze mazzel hebben. Ze doen de kleine auto’s bij de grote auto’s, tussen de lego zitten auto’s of andere blokken die er niet horen en zo zijn er nog veel meer voorbeelden waarbij alles bij elkaar word gegooid. Toedeledokie. ‘S avonds is trouwens wel alles ‘opgeruimd’ in de kasten en bakken.
     
  18. Sunshine1993

    Sunshine1993 Niet meer actief


    Dit dus. Oudste heeft alles netjes in bakken & ruim dit ook op. De jongste heeft nog al last van een opvliegende karakter. Rent als hij boos is naar de kast om alles maar dan ook alles een voor één op de grond te smijten. ' echt smijten hoe harder hoe beter' .
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  19. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ja dit. We hebben eem grote Kallax kast en het heeft geen zin. Ik blijf bezig. Je zoekt het maar op als je het kwijt bent. En als ik ga opruimen en het is compleet en spelen er niet meer mee dan ruim ik het op. Ik doe het wel regelmatig hoor maar meer voor mezelf helaas…
     
    Nina Sanders en Ysabella vinden dit leuk.
  20. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Dit is mini O :|
     

Deel Deze Pagina