Ouderwetse namen die weer kunnen

Discussie in 'Babynamen' gestart door GingerAle, 21 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Whoopie

Whoopie Fanatiek lid

20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    Wat een grappig topic!

Ik vind leuk:
    - Josien
    - Fien
    - Anne (tijdloos)
    - Charlotte
    - Eva
    - Rosa
    - Mia

- Arthur
    - Klaas
    - Joep
    - Bastiaan
    - Freek
    - Gijs
    - Teun
    - Jaap
    - Michiel

2. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    @Leraje jaaaa Franka! Mijn favoriete meisjesnaam, maar afgekeurd door mijn man, zo jammer. Ik snap wel wat je zegt, het hoeft niet meteen ook mooi te zijn. Ik vind boerennamen zoals Gijs en Teun - die wel al zijn gecomebackt - echt verschrikkelijk. Dirk ook idd.

@Whoopie Arthur is zo mooi!

3. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.171
    113
    Grappig, zowel de eerste als de tweede naam van oudste dochter staan erbij. Bij de eerste nooit erover nagedacht die die weleens ouderwets zou kunnen zijn, ondanks dat je hem zelden hoort. Ik had die naam al in mn hoofd toen ik nog klein was en ml vond het gelukkig ook erg mooie naam. Baalde er alleen wel beetje van dat mn neef die naam als 2e naam gaf aan zn dochtertje ongeveer jaar later

4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.171
    113
    ik kan nou geen arthur meer zien zonder aan arthur van 4 handen op 1 buik (of was het ander programma? arthur en tina...) te moeten denken :D

5. whuz

whuz Bekend lid

20 okt 2015
    995
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zie Elize weer regelmatig langskomen. Is misschien ook wel een beetje tijdloos.

Ik heb een beetje een ouderwetse naam bovenaan mijn jongensnamenlijstje staan. Morgen weet ik of het ook echt een jongen is.

O die Arthur inderdaad. Dat 100 keer uitleggen van die naam. Het was een jongen met een goed en groot hart, maar ik zou na een uurtje al gillend wegrennen denk ik.

6. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Haha, die associatie ebt hopelijk wel weer weg. Met iedere naam loopt vast wel een rare snuiter rond. ;)

7. Sunna87

Sunna87 Niet meer actief

Hugo hoor ik wel heel veel! Bij jonge kinderen op mijn werk.

8. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Hilde vind ik trouwens ook zo'n naam. Erg leuk, maar ik hoor hem nooit (of misschien ben ik de enige die hem leuk vind ;)).

9. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Haha mijn man vindt Franka ook mooi, dus dat scheelt, maar hij staat nog niet in de top10 ;) Teun vind ik qua klank ook niets, Gijs vind ik wel prima. Maar ik heb een groot zwak voor ij-namen. Die wordt helaas niet gedeeld door mijn man :( Maar ik ben al lang blij dat Nederlandse namen nu ook een optie zijn.

Namen als Henk, Jan en Piet zijn voor mij eigenlijk nog steeds geen optie, dat is voor mij echt de generatie van mijn ouders. Net als al die namen als Annie, Betsy, Hettie, Tiny, etc. Hoewel er ongetwijfeld ook een moment komt dat dat weer hip wordt, maar wat mij betreft wacht dat nog even weer ;) Aan de andere kant zou ik het ook wel weer heel stoer vinden als iemand zijn baby doodleuk Hettie noemt hahahah.
    Mijn oma lacht zich steeds een kriek om dat wij weer namen als Janna en Hilda leuk vinden, die vindt zij nog steeds heel ouderwets :D

Enne Mammie87, Hilde staat hier dus ook vrij hoog, die wilde ik nou net niet noemen :D

10. 6ok11

6ok11 Bekend lid

24 feb 2011
    693
    1
    18
    NULL
    NULL
    Guus ,Dries en Moos vind ik leuke namen, verder ben ik volgens mij niet zo van de oude namen

11. Fides

Fides Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.139
    22
    38

12. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Ik vind sommige retronamen dus wel echt supercool, denk Harry. Wat mij betreft is dat een geweldige babynaam. Hettie of Hetty heb ik persoonlijk geen goede associatie mee, maar inderdaad, dat zou stoer zijn.

Het zal vast niet zo'n vaart lopen met die naam. Ik had hem trouwens ook op mijn lijst (verbaast me nu al niks meer), alleen matcht het niet mooi met onze achternaam die ook met een H begint. Dan was het in ons geval dus liever Mathilde.

Klopt, want nog oudere namen uit de jaren 20/30/40 zijn eigenlijk alweer wat langer terug in de mode. Het is juist die periode van jaren 50/60/70, die namen worden nu massaal genegeerd lijkt het wel. Deels komt dat denk ik doordat onze eigen ouders zo heten.

Leuke lijstjes heb je geplaatst! Ik vind Jos, Hans, Erwin, Marcel, Remco, Maurice, Roger, Remy, Ellen, Marloes, Astrid, Sabine, Lisette en Renate mooie namen.

Zelf kwam ik vandaag nog de naam Fons tegen, die is volgens mij helemaal toe aan een revival. Ik baalde zelfs even dat ik geen zoon krijg, want ik zou hem zó Fons noemen. Voor een meisje kan ik nog Christine toevoegen. Erg mooi.

13. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Ik zie Fien voorbij komen, wat een geweldige naam!

Hier in de buurt een Martin geboren, daar snap ik niks van, wat een vreselijk suffe 80th naam (voor een baby dan he).

14. lmcm

lmcm Actief lid

13 aug 2014
    485
    0
    0
    NULL
    NULL

15. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    De Vlaamse uitspraak komt dichter in de buurt bij het Frans, dat maakt de namen meer geschikt denk ik. In het Nederlands houden we van korte klanken en de laatste jaren ook van korte namen, dan klinken langere Franse namen wat te chique :)

16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij hebben onze jongste Wies genoemd.
    Valt ook wel in die catagorie vind ik.

17. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Linky, ik denk dat je daarin gelijk hebt. Het wordt toch ook vaak wel als 'kak' ervaren als je je kind bijv. Frederique noemt.

Geweldige naam!

18. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Onze dochters heten Eefje en fiene, wij houden er dus van 😆

19. RosanneMarie

RosanneMarie Bekend lid

19 okt 2015
    751
    133
    43
    NULL
    NULL
    Oh Wies vind ik zó leuk he!

Ik vind deze namen mooi:
    Lynette
    Annette
    Ida
    Franka
    Maria

Frank
    Arthur
    Bart
    Pieter
    Nicolaas

20. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Oooh ben zo fan van die naam, en dan voluit wel Louise. Maar die is in onze naaste familie al vergeven :(

Deel Deze Pagina