Vroeg wakker

Discussion in 'Baby en dreumes' started by appeltje, Mar 19, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. appeltje

appeltje Niet meer actief

Mijn zoontje is al nooit echt een langslaper geweest (6.30 / 7.00 uur), maar van de week maakte hij het wel erg bont. 5.30 uur was hij al wakker. Pfffff....

Toen hij van 2 naar 1 slaapje ging (net na een jaar) toen sliep hij vaak tot 7.00 / 7.30 uur en maakte hij overdag ook een goede 3 a 3,5 uur.
    Nu slaapt hij meestal van 20.00 uur tot 6.30 uur en overdag van 12.00 tot 15.00 / 15.30 uur (3 a 3,5 uur). Zou dat te lang zijn voor overdag waardoor hij 's ochtends eerder wakker is? Soms slaapt hij korter overdag (vooral op kdv) en dan slaapt hij er 's ochtends niet langer om. Maar misschien is dat een kwestie van wennen en zou ik hem een tijdje maar een maximum aantal uren overdag laten slapen en dan wakkermaken. Al gaat dat ook een beetje tegen mijn gevoel in. Maar wat langer uitslapen zou ook niet gek zijn.

Iemand tips of ervaringen?

2. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    mijn zoontje slaapt van 1tot 3, en dan maak ik hem wakker. misschien een idee.

3. Roze78

Roze78 Actief lid

Jul 5, 2006
    352
    0
    0
    Mijn meis is een stuk jonger dan jouw zoontje, dus die ervaring heb ik nog niet, maar als ik het zo hoor denk ik dat het óf tijdelijk is, óf dat je hem idd overdag wat korter kan laten slapen.
    Om te zien of het tijdelijk is (misschien is hij niet zo lekker zonder dat je dat nog kan merken) kan je het nog een weekje aankijken.
    Als het dan nog zo vroeg is zou ik proberen zijn middagslaapje wat korter te maken door hem wakker te maken. Dat moet je dan wel een week of twee volhouden wil het ritme er een beetje inslijpen.
    Het kan ook zijn dat hij gewoon een beetje dorst heeft. Misschien een flesje diksap of water in de buurt houden, kijken of hij weer in slaap valt?
    En voorlopig zelf even wat eerder naar bed, dan hou je 't zelf ook vol! ;) Succes! Hoop dat 't snel betergaat!

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    mijn dochter sliep altijd smiddags van half 2 tot 3 soms 4 uur en sinds een week of 2 heeft ze dit zelf omgezet naar de ochtend. nu slaapt ze dus smorgens tussen 10 en 12 en dan vaak ook maar 1 uurtje ipv 2. effect is dat ze smorgens ook sinds dit eerder wakker is en net als bij jou zo rond 5 uur. ik probeer der later op bed te leggen zodat ze weer uitslaapt en der ritme zelf weer aanpast maar tot nu toe zonder resultaat. ze mag nu smorgens ff bij mijn in bed liggen. zet de tv aan en kan dan tenminste nog even rusten voor ik moet werken. vandaag was het weer half 7 :) dus er komt wel vooruit gang in :)

uitslapen is nooit wat geweest voor me dochter hoor en 7 uur is wel de max met uitzondering van half 8 :). het went en ben al blij dat ze doorslaapt snachts haha dat is ook pas sinds kort
    succes

5. appeltje

Hier ook lang onrustige nachten gehad. Sliep pas door met 9 maanden en er hoeft maar iets te zijn en hij was wakker (tanden, kiezen..). Hij was inderdaad niet lekker deze week en heeft denk ik last van een kies en een hoektand. Daarnaast ben ik een week geleden gestopt met borstvoeding, dus misschien dat hij daar ook even aan moet wennen.

Maar ik hoor genoeg verhalen van kinderen die tot 8.00 / 8.30 uur slapen. Dat zal hier wel nooit gebeuren denk ik. Vanochtend was het weer 6.45 uur, voor hem normaal, en dan moet ik toch opstaan voor mijn werk. Maar het lijkt me gewoon lekker om al te hebben gedoucht en gegeten als hij wakker wordt. En op mijn vrije dagen eens wat langer slapen dan 6.30 uur. Ik heb ook superveel slaapbehoefte nu ik zwanger ben, vandaar dat het me even zwaar valt. Al trekken we de kar samen en doet mijn man op het moment ook meer dan ik.

Ga vanaf morgen proberen hem maximaal 2,5 uur te laten slapen en dat even consequent volhouden. Hopelijk gooit hij zijn ritme dan zelf een beetje om.

6. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Gelukkig wordt volgende weekend de tijd verzet, dan istie in elk geval een uurtje later ;)

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Oh, ik herken het heel erg. MIjn zoontje is ook altijd een onrustige slaper geweest, wordt meerdere keren per nacht vaak wakker en normaal sliep hij ook tot 6.30/7.00 uur. Nu is hij echter de hele week al tussen half 6 en 6 uur wakker. Echt niet vol te houden eerlijk gezegd. Helemaal idd niet nu ik ook weer zwanger ben. Ik loop heel de dag op mijn tenen zo ongeveer.

Hij slaap meestal zo'n 2,5 uur in de middag, maar soms ook maar een uurtje en hier maakt het volgens mij ook geen verschil. Ook later naar bed of eerder naar bed maakt geen verschil.

Als iemand de tip heeft, graag! Zaterdagavond weer een verjaardag, maar heb ik dus echt geen zin in als ik zondag weer om 6 uur eruit mag.

8. minipi

minipi Fanatiek lid

May 17, 2006
    1,523
    0
    0
    Weet natuurlijk niet of dit het bij jullie ook is, maar hier merk ik heel sterk dat mijn dochter eerder wakker wordt als het weer eerder licht wordt (en langer doorslaapt als het langer donker is). Ze heeft luxaflex én gordijnen voor haar raam, maar toch merk je het wel als het licht begint te worden (en dat is nu best wel vroeg). Vorig jaar reageerde ze daar heel sterk op (ze was toen 8 maanden), nu (20 maanden) merk ik ook dat ze wat eerder komt, maar het is minder sterk dan vorig jaar. Bij opa en oma, waar ze verduisterende gordijnen hebben, slaapt ze vaak tot 8:30! Thuis sliep ze steeds tot 7-7:30, maar de laatste 2 weken is ze al tussen 6:30-7 wakker.
    Je zou dus eens kunnen kijken of het na het verzetten van de klok weer vooruit gaat; in dat geval zijn donkerdere gordijnen misschien een optie.

9. Jette

Jette Fanatiek lid

Nov 9, 2006
    2,436
    0
    0
    Ik heb de tip niet, ik denk dat hetook fases zijn hoor, wij hebben hier een hele tijd al ik denk vanaf dat ze 9 a 10 maanden is onrustige nachten, net of ze niet in diepe slaap komt.
    Ze was elke 2 a drie uur wakker, als ik haar dan een beetje drinken geef slaapt ze zo weer verder. Ook s'morgens om 6 uur wakker.
    Terwijl ze voor die periode altijd van 7 uur s'avonds tot 8 uur s'morgens sliep nooit wakker werd.

! maar vannacht.............. heeft ze de hele nacht doorgeslapen!
    yes!
    mamma was wel vaak wakker, zo ben je er al aan gewend he!

Sterkte

Henriette

10. appeltje

Gisteren en vandaag weer 6.15 uur. Door laten pruttelen tot 6.30 uur en daarna nog even in bed Bumba laten kijken zodat ik langzaam wakker kon worden en 7.00 uur naar beneden. Gelukkig is het morgen mijn uitslaapdag. Ben ook elke dag wakker om 4.00 uur om te plassen (zwanger hè?!) en het duurt dan wel even voordat ik weer in slaap kom. Tegen de tijd dat ik eindelijk weer slaap, dan wordt hij al wakker voor mijn gevoel.

Ik heb al verduisterende gordijnen en luxaflex, dus daar ligt het niet aan. De afgelopen dagen had hij wel steeds een poepluier als hij wakker werd, dus daar kan het ook heel goed aan liggen. Omdat hij van de week wat ziekig was en diarree had, waren zijn billen wat stuk en dat steekte denk ik.

Nou ja, hopelijk gaat het met de klok verzetten beter, maar ik vrees dat hij dan ook heel laat pas wil gaan slapen.

Hopelijk is het een fase....

11. Anna71

Anna71 Actief lid

Jul 31, 2008
    269
    0
    0
    Mijn dochter is jonger dan jullie kindjes, maar ook ik heb hier de afgelopen twee weken dramanachten.
    Mevrouw is zeker om de twee uur wakker en vanaf half vier wil ze niet meer slapen. Ik laat haar in haar bed of pak haar bij me, maar na een uur wroeten en woelen leg ik haar toch terug in haar eigen bed. Daar is ze dan een twintig minuten stil, waarna het spektakel weer begint.
    Ik heb nog hoop dat het een fase is van sprongetje en tandjes, maar of dat zo is?.....

Share This Page