Ouderwetse Turkse naam?

Discussie in 'Babynamen' gestart door fitty, 8 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amelien

Amelien Bekend lid

4 apr 2013
    862
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben niet thuis in turkse namen, maar ik vind het heel mannelijk klinken. Voor een jongen kan het wel, maar voor een meisje vind ik het niet mooi.

Als oerhollandse vrouw zou ik de naam uitspreken zoals het er staat, maar begrijp uit de andere reacties dat dat niet de bedoeling is (wat eigenlijk ook wel te verwachten was natuurlijk).

Als je wil dat de uitspraak goed gaat onder de nederlanders, zou ik een andere naam kiezen. Ik vind de naam Elif erg leuk voor een turks meisje.

2. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Voor een meisje??
    Dacht dat het een jongensnaam was.
    Er zijn hele mooie meisjesnamen zoals Elif, Sarah, Yasmine enz.
    Toen ik in verwachting was hebben wij afgesproken dat de naam Turks/Nederlands moest zijn zodat iedereen de naam uit kan spreken.

3. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    En Eliz (staat bovenaan mijn lijstje) ? wat vinden jullie daarvan (als Turks/ NL naam) ?

4. Loth

Loth Bekend lid

2 nov 2011
    721
    96
    28
    NULL
    NULL
  5. Amelien

Amelien Bekend lid

4 apr 2013
    862
    2
    18
    NULL
    NULL
    Eliz vind ik erg leuk!

6. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Eliz vind ik wel leuk!

7. SDenise

SDenise Fanatiek lid

27 jan 2012
    1.859
    0
    0
    Fotograaf/kunstenaar
    Den Haag
    Heel leuk Eliz !

8. Dese

Dese Actief lid

15 jun 2014
    198
    1
    16
    Ik zeg Toerkan, ken dan ook iemand die zo heet.
    Vind het geen mooie naam, inderdaad veel te ouderwets. Zijn een hoop echte Turkse namen die wel modern en daardoor goed toepasbaar zijn in NL.

M'n vriendin heeft een dochtertje, getrouwd met een Turkse man dus heeft een Turkse vader, zij heet J.ulidé.. Super mooie Turkse naam met een J ;) Je spreekt het overigens uit als Sjuulidé

9. Bebis

Bebis Actief lid

3 mrt 2015
    189
    52
    28
    Ik als Turkse zijnde heb de naam 'Turcan' niet eerder gehoord. Het klinkt meer als een naam voor een jongen...? Ik ken wel de naam Turkan, doet mij gelijk denken aan de bekende actrice Turkan Soray.

Er zijn, vind ik, mooie namen met voorletter J zoals; Jade - Jale - Jasmin - Julide.

Eliz is ook 1 van mijn favorieten! Het betekent handafdruk. Je hebt ook de naam Esila die er een beetje op lijkt. De betekenis van deze naam is iets lastiger om te vertalen maar wellicht dat je er met je vriend naar kunt kijken :)

Zelf hebben wij trouwens gekeken naar Turkse namen zonder letters die niet in het Nederlands alfabet voorkomen en die makkelijk uit te spreken zijn in het Nederlands. Ik heb een naam die voor Nederlanders behoorlijk moeilijk is en ondanks dat ik ermee heb leren leven om het maar zo te zeggen, is het voor een kind toch knap lastig om continu je naam te moeten herhalen, te moeten spellen en er gepest over te worden.

Ik hoop dat jullie een mooie naam vinden, succes!

10. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Eliz is een prachtige naam! Zo zou Ediz geheten hebben als hij een meisje was :D

11. Mhov

Mhov Bekend lid

1 mrt 2015
    645
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou het uitspreken als tuurkan...
    Ik ken een nl meisje met een turkse vriend (al zijn fam woont in turkije) en hun zoontje heet Sem.
    Vroeger op school had ik een deniz in de klas, spraken we uit als dennis...

12. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Eliz vind ik wel mooi, en véel vrouwelijker!

13. rae

rae Bekend lid

17 mrt 2015
    576
    0
    16
    Medemblik
    Sahine, Ecrin, Melisa, Beyzanur, Meneksanur, Ayise, Ayça

Er zijn genoeg leuke namen! ;)
    Ik vind het ook meer een jongsnaam....

14. Arinna

Arinna Actief lid

22 sep 2014
    151
    0
    0
    Turcan zullen de meesten in Nederland uitspreken als Turkan inderdaad, maar dat zou ik nog niet eens een probleem vinden. Dat is een kwestie van 1 keer zeggen hoe het wel moet. Ik vind het geen mooie naam. Klinkt erg mannelijk. Heb ook nog nooit van de naam gehoord. Er zijn zoveel mooie 'ouderwetse' Turkse meisjes namen!

Eliz vind ik dan wel mooi!

15. Daisykesie

Daisykesie Fanatiek lid

Eliz is erg mooi!!!!

Turcan vind ik te mannelijk, ik dacht ook eerst even dat je het voor een jongetje vroeg totdat ik je banner zag ;) Maar ook voor een jongen zou ik deze naam niet kiezen, ben al zoveel mooie namen tegengekomen.

16. Mhov

Mhov Bekend lid

1 mrt 2015
    645
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ohhh wat stom, ik ging er vanuit dat het een jongensnaam was en je een jongensnaam zocht.. Sorry!

17. Islah

Islah Niet meer actief

Ik ook! Als dit echt een meisjesnaam is vind ik het echt ontzettend jongensachtig klinken. Maar de meeste Turkse namen zijn sowieso niet mijn smaak, en de meeste Islamitische namen hebben ze dan ook nog eens verturkst helaas.

18. mamabri

mamabri Niet meer actief

Eliz vind ik een heel mooie naam, goed uit te spreken voor de Nederlander, klinkt echt als een lieve meisjesnaam. Vele malen beter dan turcan.

19. aimee83

aimee83 Niet meer actief

Eliz is supermooi!
    Elif ook

Turkan?? Nee echt helemaal niets.
    Er zijn zoveel mooie turkse namen, zou echt zonde zijn

20. aimee83

aimee83 Niet meer actief

Prachtige naam zeg!

Deel Deze Pagina