ouderwetste erwtensoep help!!

Discussion in 'De lounge' started by Sweetlakecity, Oct 29, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

May 8, 2007
    319
    0
    0
    Als je helemaal zelf soep maakt dan moet het vlees toch altijd zo lang trekken? Niet om het vlees gaar te krijgen, maar om de smaak van het vlees aan het water te geven, dan heet dan bouillon.

2. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

Jul 8, 2009
    1,445
    0
    0
    Azijn wordt meestal gebruikt om het vlees malser te maken en niet droog te laten koken (door het zuur)

3. Ik kook de worst altijd apart, omdat ik het water wel eens bekijk waar de worst uit komt, en dat vind ik niet zo smakelijk in me erwtensoep;)

4. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

ik heb geen azijn...:(

Shit nu iemand die t vleeswater wegdoet...

tegenstrijdig.
    Ik zit er ook in te loeren en zie ook vaag water. Maar zoals andere zeggen dat is toch boullion?

5. Sweetlakecity

witte wijnazijn gebruikt...Hopen en smeken dat dit t niet verpest,

6. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Ik gebruik meestal geen azijn. Maar in stoofvlees wordt het wel vaak gebruikt.

Hoe ik het maak is eerst het vlees (meestal wat vetter varkensvlees eventueel met bot maar ik gebruik meestal hamlappen) een uur of 2 á 3 laten trekken terwijl je het water afschuimd. Het water moet niet eerst koken anders stollen de eiwitten op het vlees, dus gewoon in koud water mikken.

Dan de bouillon zeven en het vlees eruit halen. Dan de spliterwten eerst goed spoelen en in de bouilon (vleeswater) doen. Ik gebruik meestal 1,5 pakje voor 1 grote pan. Ook gaat er fijngesneden prei (500 gram) en een grote fijngesneden aardappel bij. Ik laat dat helemaal stuk koken en dat duurt meestal wel een uur of 2 á 3. Als het vrij fijn gekookt is doe ik het vlees er weer terug in.

Ik ben er geen fan van maar je kunt er ook wortel en knolselderij bij doen. In mijn recept vervangt de aardappel de selderij voor de binding.

7. Female

Female Niet meer actief

Jammer dat ik je bericht nu pas lees.
    Ik maak het regelmatig zelf, erg leuk om te doen en helemaal niet moeilijk hoor.. ;)

ERWTENSOEP (GROTE PAN)

500 g groene kikkererwten
    1 flink grote prei (of 2 kleine)
    1 kleine knolselder
    3 uien
    1 hamschijf (ongeveer 500 g)
    2 rookworsten
    2 pakjes spekreepjes
    1 grote winterwortel
    Bouillonblokjes
    Peper/ zout

Zet een grote (!) pan water op samen met de kikkererwten, spekjes, bouillonblokjes en de hamschijf. Peper/ zout. Aan de kook brengen en dan op een heel laag vuur zetten, zodat het net zachtjes pruttelt. Deksel steeds gesloten op de pan houden! Regelmatig roeren.
    Dit samen ongeveer 2 uur op laten staan (totdat alles is ‘opgelost’). Ondertussen de prei in ringen snijden. Uien, wortel en knolselder in kleine blokjes snijden.

De hamschijf (als hij al gaar is) fijn snijden en weer terugdoen.

Na ongeveer 2 uur de groenten toevoegen aan de soep. Regelmatig blijven roeren! Ongeveer 1 uur op laten staan. Op het einde ongeveer 20 minuten de rookworst mee laten garen. Eventueel binden.

8. Ik doe het water van het vlees niet weg:D
    maar ik kook de worst apart omdat daar het water zo vies van wordt, en dat gooi dus wel weg

9. Mammie van Roy

Jul 8, 2009
    1,445
    0
    0
    Ik ook niet hoor, alleen bij stoofvlees inderdaad.

10. he ik krijg gewoon honger bij dit topic :D

11. Mammie van Roy

Jul 8, 2009
    1,445
    0
    0
    Ja he, moet zo met lekkere honger boodschappen doen. Zal wel weer een dure bedoeling worden ;)

12. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Erg lekker: een metworst/droge worst meekoken en in plakjes erdoor aan het eind.

13. Sweetlakecity

Het was net niet helemaal gelukt.
    Ik miste net wat pit dus het werd een beetje van mij en een beetje van maggi. Hahaha

Bedankt voor jullie tips.
    Volgende keer gewoon weer speklappen.

14. Vuurmeisje

Vuurmeisje Bekend lid

Jul 15, 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik maak altijd een makkelijke versie die toch echt erwtensoep is.
    Ik doe er en spekjes en schouderkarbonades en worst in. En lekker veel selderij, dat zorgt voor een lekker zoutig smaakje. Maar niet teveel dan wordt het bitter.

15. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

Feb 28, 2007
    5,732
    0
    0
    Flevoland
    Oh ik doe het nog gemakkelijker,mijn moeder maakt echt de heerlijkste,en aangezien ik de enige ben die het lekker vind hier,ga ik lekker naar moeders die echt een giga pan maakt.

Alleen de laatste keer ging het mis,mijn moeder echt de hele dag bezig met die erwtensoep zat er omweer in de lucht en de hele grote pan helemaal overstuur,kon ze alles wegknikkeren

16. Brett

Brett Bekend lid

Jul 2, 2009
    896
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik maak het ook altijd heel simpel, ben er wel lang meebezig.
    Ik neem altijd fricandeau, die kook ik z'on 2,5 a drie uur. Daarna haal ik het vlees eruit, spliterwten, groenten in de pan, Dan maak ik het vlees fijn ondertussen goed de rest roeren, als ik het vlees fijn heb dat erbij, bouillon blokje erbij en dan goed blijven roeren tot de erwten gaar zijn. Op het laatst de rookworst erdoor en klaar!!

17. Sweetlakecity

:D Die was zeker ergggg bang voor onweer. Ja voor deze soep met je echt wel geduld en liefde hebben.

Share This Page