Oudste kleuters worden overgeplaatst

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door EdN, 14 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier hebben ze twee groepen 0/1/2, na de zomer stroomt groep 2 door naar groep 3/4, groep 1 wordt groep 2 en groep 0 dus groep 1. Bij te veel instroom, ontstaat er een aparte groep 0 die na de zomer doorstroomt naar groep 1 verdeeld over die twee 0/1/2-groepen. Dus niet de oudste kleuters verplaatsen, maar de instromers. Vind ik zelf ook wel logisch...

Kan de school uitleg geven, TS? Want hoe ik het nu lees moeten die oudste kleuters straks 2x wennen; na de meivakantie en vervolgens na de zomer weer een ander klas etc? Of blijft het na de zomer gelijk aan hoe het na de meivakantie is gepland? In het laatste geval zou ik geen bezwaar hebben.

2. tuc

tuc Niet meer actief

ja dat lijkt mij ook. Ik zou niet zo blij worden van een school die maar plaats blijft maken.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat komt hier niet voor tot nu toe, maar anders zouden ze volgens mij de gymzaal nog gebruiken. Maar goed hier kunnen ze eventueel ook nog extra gebruik maken van een school verderop (doen ze nu ook al).

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/mag-een-basisschool-mijn-kind-weigeren

Het maximaal aantal kinderen heeft weinig met groepen te maken, maar met de m2 per kind. En in die m2 zit de vloeroppervlakte van het gehele schoolgebouw, dus incl wc, gangen etc.
    Dus een school kan wel leuk zeggen "wij hebben 8 lokalen en willen max per lokaal 22 leerlingen hebben", maar ik verwacht dat als zij wettelijk gezien ruimte hebben voor 30 kinderen per lokaal ze niet zomaar kinderen mogen weigeren.

En zoals ik ook vertelde hebben ze bij ons dus nu een dependance.
    Ik kan mij nog van 'vroeger' herinneren dat we een ruimte hadden en te veel klassen (a 32 kinderen). Toen hebben ze in die ruimte (weet niet eens wat het was) 2 klaslokalen bijgemaakt.

Er is een leerplicht en je kan dus niet zomaar zeggen "jij bent niet welkom".

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ligt er ook een beetje aan hoe, lijkt mij. Niet zo zwart-wit.

Onze school is zo'n 10 jaar geleden opgericht in een nieuwbouw wijk. Deze groeiende nieuwbouw wijk is enorm gegroeid.

De school heeft momenteel meer leerlingen dan in het gebouw passen. Om deze reden is er voor onze school, maar ook de 2 andere scholen op hetzelfde terrein, een dependance.
    De klas van mijn zoon bevat momenteel 25 leerlingen en naar verwachting volgend jaar 22.

Wat is het verschil tussen een school met 12 klassen van ongeveer 25 kinderen en een school met ongeveer 25 klassen van ongeveer 25 kinderen?
    De klassen zijn niet groter, er is naar verhouding hetzelfde of zelfs meer onderwijzend personeel in dienst.

Deze school staat goed aangeschreven en doet het goed op papier. Maar het allerbelangrijkste, ze willen goed en passend onderwijs bieden aan alle kinderen. Ook kindjes die iets ander zijn en extra hulp nodig hebben.

6. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.835
    3.630
    113
    Maandag heb ik een afspraak met de directrice, dan legt ze me alle ins en outs uit. Het is geloof ik wel de bedoeling dat de kinderen die doorschuiven na de zomer in dezelfde klas blijven, dus wat dat betreft is het in ieder geval nu maar 1 keer wennen. Wat ik wel weer heel lastig vind is dat je ze er normaliter goed op kan voorbereiden dat ze na de zomervakantie in een andere klas komen, en dan is er ook zoveel tijd verstreken dat het gemis van sommige vriendjes daardoor al wat wordt verzacht. Nu wordt er opeens vanuit het niets verteld dat ze volgende week voor het laatst in hun klas zitten. Mijn zoontje en zijn beste vriendje zijn sinds dag 1 van het schooljaar onafscheidelijk en worden nu zomaar uit elkaar gerukt. Ze zijn ontroostbaar, ik vind het zo hard. Het zou kunnen dat ze volgend jaar weer bij elkaar zitten, maar die garantie is niet te geven. Bij de verdeling van de kinderen uit de instroomgroep naar de twee groep 2-klassen wordt normaalgesproken best wel - waar mogelijk - rekening gehouden met vriendschappen, maar zij zitten straks dus niet meer bij elkaar in de klas als er wordt verdeeld, en of men dan nog zo scherp heeft hoe close ze zijn...? Ik weet het niet... Ik baal echt, het is zo moeilijk om dat verdriet te zien. Er ik vind dat er van school uit zo weinig belang wordt toegekend aan dit soort vriendschappen. In mijn ervaringen zijn juist de vriendschappen uit de kleutertijd vaak degene die jarenlang meegaan.

7. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Wow, dit vind ik nogal wat! En wie betaalt dan al die extra dagen bso voor de ouders voor wie opvang een issue is? ;) Ook lijkt me dat helemaal niet leuk voor de kindjes. De meeste kindjes verheugen zich enorm op naar school mogen als je 4 bent. Als je dan als een van de weinigen een paar maanden moet wachten is dat echt niet fijn. Kortom, ik vind het een bizarre oplossing.

Onze school heeft vanaf eind feb voor alle nieuwe instromers een nieuw klasje gemaakt. Afhankelijk van hoe groot dit klasje wordt, wordt het een nieuwe kleuterklas of worden de kindjes na de vakantie verdeeld over de andere klassen. Een vriendinnetje van mn dochter zit in de groep 0 klas en op dit moment bestaat de klas maar uit 6 kindjes. Toch mag iedereen gewoon ekle dag de hele dag komen en dat lijkt me ook niet meer dan normaal.

@TS: ik snap op zich wel dat voor de nieuwe instromers het leeftijdsverschil met de oudere kindjes wel erg groot wordt, maar het is niet netjes dat jullie nooit eerder geinformeerd zijn over deze plannen. Dan had je in ieder geval je kindje enigzins kunnen voorbereiden. Mochten ze verdeeld worden, misschien kun je dan in ieder geval ervoor zorgen dat je zoontje samen met wat vriendjes in een klas komt?

8. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Mijn ervaring is, dat de kindjes er weinig last van hebben. Mijn zoontje zit om dezelfde redenen sinds 2 weken in een nieuw samengestelde klas. Er kwamen meer aanmeldingen dan verwacht, en een 0-groep was niet wenselijk. Dus van 2 klassen zijn nu 3 klassen gemaakt, met ruimte voor nieuwe leerlingen.

Mijn zoon en dochter kregen beide een nieuwe klas en nieuwe klasgenootjes. Vrijdag was het groot feest, afscheid nemen van de juffen en klasgenootjes, en maandag werden ze groots onthaald in de nieuwe klas en ging het leven gewoon weer verder met nieuwe vriendjes en vriendinnetjes. Soms zijn dingen voor ouders lastiger dan voor kleuters.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het werd gevraagd hè, geen verplichting, tenminste dat was bij ons niet (is hier een paar jaar terug gevraagd, niet aan ons trouwens). Dus als thuisblijfmoeder en als je kindje nog niet persé naar school wil, kan dit prima. En anders wordt er een andere oplossing bedacht.

10. Janna

Janna Fanatiek lid

Op de school van mijn dochter heten de kleuterklassen niet groep 0,1 of 2. Ze heten naar kleuren: geel, rood en blauw. In september zijn ze gestart met twee kleuterklassen (geel en rood). Na de kerstvakantie is er een derde klas gevormd met alle kleuters (uit geel en rood) die na de zomervakantie waarschijnlijk naar groep drie gaan. Dat is de blauwe groep. De rode en gele groep zijn daardoor weer veel kleiner geworden, waardoor er ruimte is voor kindjes die vier worden om in te stromen. Ik vind dat eigenlijk wel heel goed geregeld.

@ts: Heeft de directeur ook uitgelegd waarom ze er niet voor kiezen om nieuwe i stromers in die klas te plaatsen?

11. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.835
    3.630
    113
    Ik heb vanochtend een goed gesprek gehad met de directrice. Ze heeft uitgelegd dat ze beide opties hebben overwogen (kleintjes laten instromen in de andere kleuterklassen, of de oudste kleuters doorschuiven), en dat ze uiteindelijk voor deze optie heeft gekozen, omdat het leeftijdsverschil met de 'bestaande' kleuters in die klassen altijd zeker een jaar is. Zeker de kinderen die na de vakantie naar groep 3 gaan staan op een heel ander niveau dan kinderen die net 4 zijn geworden. In de instroomklas zitten zat kinderen die ook net 4 zijn, zodat er eerder aansluiting is. De oudste kleuters die doorschuiven komen nu vast bij dezelfde kinderen als volgend jaar, zodat ze feitelijk slechts wat vroeger in die situatie zitten dat er opnieuw gewend moet worden. Als de rest van de kinderen na de zomer nog moet wennen, hebben zij dat al achter de rug, als het goed is. Maar ze had er alle begrip voor dat het ons rauw op ons dak valt en dat niemand echt blij is met deze oplossing. Ze heeft wel toegezegd dat er na de zomervakantie bij de verdeling van de kinderen uit de instroomklas over de 2 groepen 2 alsnog rekening wordt gehouden met bestaande vriendschappen. Ook als die kinderen inmiddels al gescheiden zijn. Dat geeft me rust, en ik kan hier iets mee naar mijn zoontje toe.

Deel Deze Pagina