Mijn dochtertje is over het algemeen een vrolijk en tevreden meisje. Maar blijkbaar heeft ze 1 keer per week een baaldag.. en altijd als mama thuis is. Nooit bij de oma's of bij papa, dan is ze de hele dag vrolijk. Vorige vrijdag had ik m'n handen vol aan haar, ze was niet in haar hum, jengelen en huilen.. moeilijk in slaap komen. Ik vind het niet erg om haar te trootsen, helemaal niet.. maar vraag me dan af waardoor het komt. Vandaag is het weer zo'n dag. Het lijkt wel of ze het alleen bij mij heeft. Vorige week dinsdag heeft ze prikjes gehad en moest ik woensdag en donderdag werken. Donderdagavond toen ik thuis kwam, was ik zo blij om m'n meisje te zien, net op tijd thuis voor de fles en lekker knuffelen samen. Nou ze vertikte het om naar me te lachen, alsof ze beledigd was. Kwam papa met haar kletsen, glimlach van oor tot oor. En dan dus die vrijdag.. het heeft vast niks te betekenen, maar voel me dan toch een beetje verdrietig. Misschien moet ze wel wennen dat ik weer aan het werk ben, ben 4 januari weer begonnen en 3 dagen per week weg. Zou dat het kunnen zijn? Herkent iemand dit? Liefs Huismus
dit betekend dat je dochtertje zich bij jou het meest op haar gemak voelt en dus haar gevoel kan laten gaan, eigenlijk is het een compliment voor jou maar ik kan begrijpen dat het anders voelt. vaak zie je dat kindjes (het zijn ras-acteurtjes) zich de hele dag goed houden tot mama (of de persoon bij wie ze het meest hunzelf kunnen/willen zijn) thuis is en dan moeten ze even ontladen, niks ernstigs, juist een goede band tussen jullie.
Ik ben pedagogisch medewerkster in de kinderopvang en ik herken dit inderdaad wel bij oudere kinderen, van peuter naar schoolgaande kinderen, maar had niet gedacht dat dit bij zo'n klein kindje al zo zou zijn. Heb er wel over nagedacht, maar was dus in de veronderstelling dat het dat niet kon zijn. Stom zeg. Ons dochtertje is trouwens een weegschaalkindje en die staan er wel om bekend dat ze graag andere mensen "pleasen" en vervolgens huilbuien (woedeuitbarstingen) kunnen krijgen daardoor. Dat het nu al tot uiting komt, had ik niet verwacht.
oh ik zie nu pas dat ze 3 maanden is, ik weet niet of dat gedrag al bij een kindje van 3 maanden past, sorry, ik dacht dat ze ouder was
misschien voelt ze wel dat jij er last van hebt,en als jij dan onbewust onrustiger bent kan het zijn dat ze daar op reageerd.?
Hier hebben we dat ook een tijdje gehad (geloof ook zo rond de drie maanden). Dan kon er bij mij de hele dag geen lach af en dan kwam pappa thuis, die hoefde zijn gezicht maar te laten zien en er kwam gelijk een enorme glimlach. Volgens mijn man zag hij mij toch al de hele dag.. Als ik Jacob straks weer bij de oppas weghaal lacht hij ook minder breed dan wanneer hij oma ziet hoor.
Ik lees m'n verhaal terug en snap dat het niet goed overkomt. Het lijkt net of ze de hele dag zo is, maar dat is niet zo hoor. Het zijn momenten, we hebben ook veel lol samen en lachen heel veel. Nu is er bijvoorbeeld niks meer aan de hand. Ze is over het algemeen juist heel vrolijk en tevreden. Het is alleen dat als ze niet in haar hum is, dat het altijd bij mij is en nooit bij de oma's of bij papa. Vandaag had ze dus vanmorgen een huilbui en vorige week dus ook, precies als ik thuis ben en nou ben ik natuurlijk meer met haar thuis dan papa of de oma's. Dus ik vroeg me af of dat bij meer mama's zo was. Liefs Huismus
ok nu snap ik je verhaal beter maar dan zou het idd heel goed kunnen dat ze moet wennen aan het feit dat je weer bent werken. En totdat je ging werken was ze elke dag bij je? en doen de oma's en de papa miss andere dingen met haar op die dagen?
Hier nog zo'n gezellige.. not.. bij mij is hij ook meer met zich zelf bezig. 'Praten' tegen de beestjes van z'n mobiel, jengelen e.d bij mij, altijd poepen als hij bij mij zit en noem maar op.. en als pap thuis komt is het niks anders dan papa Afgelopen maandag bij Oma geweest en hartstikke goed gegaan.. v.a dinsdag is het hommeles bij mij.. We hebben het ook wel gezellig hoor, lachen enzo, spelletjes 'spelen'.. maar bij andere mensen lijkt hij gewoon altijd gezellig haha.
Ik denk toch wel dat het te maken heeft met dat ze zich het meest vertrouwd voelt bij jou (je stem is natuurlijk ook het meest vertrouwd, want die kent ze al vanaf de tijd dat ze in je buik zat) en daar dus ook al haar buien bij kan laten gaan. Zelf ben je natuurlijk ook niet elke minuut van de dag vrolijk. Ze maakt jou natuurlijk het meest van dichtbij mee en voelt zich bij jou zo veilig en vertrouwd om zich volledig te laten gaan. Zelfs hele jonge baby's voelen al heel goed aan, wie ze om zich heen hebben en gedragen zich bij anderen dan soms al anders dan bij de vertrouwde verzorger. Vaak voelen ze ook de buien van hun ouders heel goed aan en huilen dan juist bijvoorbeeld wanneer je zelf niet zo lekker in je vel zit.
mijn mannetje is na 2 dagen oppas de volgende dag ook zo jengelig. ik gaf de schuld aan de aandacht..... bij de oppas wordt er de hele dag met hem getut en gedaan, maar als mama thuis is moet er toch echt wat in huis worden gedaan!natuurlijk speel ik met en geef ik hem vol op aandacht, maar het huis wordt niet vanzelf schoon. steeds als ik even weg loop begint hij te huilen.pfff! de volgende dag is het weer over, en is het de gezelligheid zelve........
Hi huismus, Hier hetzelfde hoor! Ik ben ook 4 januari weer begonnen voor 3 dagen in de week. En als ik thuiskom is oma bij ons. Dan is ze de hele dag vrolijk geweest en bij mij begint ze dan te huilen, jengelen en chagie te doen... Voelde me in het begin ook best verdrietig (en kon het niet goed hebben omdat ik al moe was van 9 uur werken) en dacht ik dat ze niet blij was om me te zien. Maar de dag erna als ik vrij ben, is alles weer goed. Ik weet niet precies waar het aan ligt, maar erg herkenbaar! Ook jouw reactie en gevoel daarop! Liefs Lisszy
Ik moest hier ook direct aan denken. Maar ja, ze is nog wel heel erg jong. Maar wie weet is het gewoon een heel gevoelig kindje, waardoor bovenstaande wel kan.. Ik weet het ook niet zo goed. Wel vervelend dat je niet weet wat het is he..
Zoooo toevallig!!! Ik zeg net nog tegen mijn vriend dat ons monstertje zijn jengel dagen altijd voor mij bewaard!!! Vandaag ook zo'n dagje, ik denk even naar een vriendin maar zoonlief was het daar helemaal niet mee eens dus na 20 min maar weer naar huis om hier vervolgens heerlijk verder te gaan jengelen haha.... Gister heeft hij zich uiteraard voorbeeldig gedragen bij de opvang en bij oma!!! Ik heb ook een weegschaal kindje!! Maar gelukkig is hij ook vaak heeeel lief....
Hier precies hetzelfde! Toevallig zeg.. inderdaad ik moet 2 dagen achter elkaar werken, dan ben ik drie dagen vrij, de eerste dag is ze een beetje van slag en de andere dagen.. niks aan de hand, helemaal blij en vrolijk. Denk ook wel dat ze een gevoelig kindje is. Aan de andere kant, is er niemand die haar zo makkelijk kan troosten als ik. Als ik haar tegen me aanhoud dan is het goed.. net of je een knopje indrukt.
Ooo hoe herkenbaar dit! Had het ook toen ik had gewerkt en Sem de hele dag bij papa was geweest. ik dacht nog even lekker te knuffelen met hem maar nee hoor, alleen maar naar papa kijken ook als dat betekende dat hij zijn hoofd bijna 180 graden moest draaien en maar lachen naar papa...voelde me echt achtergesteld 8)