Volgens mijn vader, sinds midlife crisis onwijze health freak zijn patatjes uit de frituurpan gezonder dan de ovenfriet. De ovenfriet zijn ook voorgebakken en bevatten van zichzelf al veel meer slechte vetten. In de frituurpan doen we altijd arachideolie(van pinda's gemaakt), dat was volgens hem het minst slechte vet en zijn de frietjes uit de frituurpan dus gezonder dan de ovenfriet. Nogmaals dit zegt mijn vader en die heeft er een hele studie van gemaakt.
oke dan, nooit geweten... hier geen frietpan in huis, vies stink ding dat dan ook nog eens schoongemaakt moet worden... hier heel af en toe in de oven en anders van de frietttent.
Ik gebruik gewoon dezelfde friet als die je gebruikt om te frituren en verder geen extra vet...dus lijkt me alsnog gezonder dan. Je hoeft echt niet perse ovenfriet voor de oven te gebruiken. Het beste kun je natuurlijk gewoon zelf verse aardappels snijden en in de oven bakken.
mag ik vragen hoe je dit dan doet? rauwe aardappel in friet snijden en dan in de oven? of eerst nog koken? ben ik wel benieuwd naar... scheelt een hoop geld, en ruimte in de diepvries met alle zakjes enzo...
Dit geloof ik ook wel en frieten uit de frietketwl zijn heerlijk en zeker niet ongezond. Maar onze frietketel is al een halfjaar niet meer gebruikt en er zit nog frietvet in. Heb echt geen zin om dat mormel schoon te maken daarmee dat ik frieten voor in de oven heb gekocht luiheid
Ik snijd de aardappels meestal in partjes/stukken (met schil eraan), dus niet echt in frietvorm... Maar ja, qua smaak is het hetzelfde (friuetvorm zou ook kunnen maar dat is meer werk haha). In een bak water zetten om te wassen, afgieten en droogdeppen en in een andere kom mengen met een beetje olie en eventueel zout/kruiden (ik vind rozemarijn erg lekker). Voor een volle bak, 2-3 personen, niet meer dan een eetlepel olie gebruiken. Teveel olie maakt dit echt niet lekker. En dan in de oven, ik doe ze meestal 30 minuten erin op 175 graden. 45 min op 150 graden kan ook. Wij vinden dit lekkerder dan friet uit de frituurpan!
Met vastkokende lukt het meestal wel minder goed. Ik maak ze zo: Mijn mixed kitchen: Zelfgemaakte knapperige ovenfrietjes