Mijn dochtertje is 8 weken en zal over 4 wk beginnen met kdv. De eerste maand 2x/week en daarna 3x/week. Dit omdat mijn man en ik beide 4 dagen/wk gaan werken. Mijn dochtertje weegt ongeveer 4 kilo en ze krijgt volledig borstvoeding, maar er zit totaal nog geen regelmaat in: gemiddeld krijgt ze 7 voedingen, maar soms zitten er dagen tussen van 6 en soms van 9. Ook de tijden tussen de voedingen kan verschillen, soms maar 2 uur, maar soms ook 6 uur. Sinds een tijdje krijgt ze 1 flesje bv per dag, maar ook dit verschilt: soms drinkt ze 120 ml, maar soms ook maar de helft. Soms slaapt ze de nacht redelijk door, vaak ook niet. Meestal wil ze beide borsten, maar soms alleen maar 1. Kortom, nog totaal geen regelmaat, terwijl we over 4 weken wel gaan starten met kdv. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Ze krijgt nu bv op verzoek, maar moet ik nu geleidelijk aan proberen haar op bepaalde tijden te voeden? Graag hoor ik jullie ervaringen en/of tips hierin. Alvast bedankt.
Regelmaat is niet nodig hoor. Op het kdv kunnen ze ook voeden op verzoek en vaak houden kindjes daar meer een ritme aan. Mijn dochtertje drinkt thuis veel vaker en kleinere beetjes en onregelmatiger dan op het kdv. Daar krijgt ze 3 flesjes van ong 130 ml en ook vaak nog rond hetzelfde tijdstip.
ze zal zoveel indrukken krijgen en lekker kijken naar alles dat ze onbewust gerekt wordt. Je zal de eerste maand hannessen met voedingen. Ik heb toen ook veel weg gegooid. Je kan ze vragen of ze eerst 50 cc opwarem en dan weer en als ze dan nog meer wilt nog meer. Zo kom je langzaam er achter hoeveel ze nou wil. ben je er al uit hoevaak jij gaat kolven op je werk?
Is het dan niet nodig dat ze went aan andere tijden? Nu krijgt ze de eerste voeding wanneer ze wakker wordt. Dat is nu vaak na 8 uur. En dat zal straks veel eerder zijn en moeten we haar ervoor wakker maken. Ik denk dat ze 2 a 3 voedingen op het kdv zal krijgen, dus ik denk ook zo vaak te kolven op het werk. Ik doe over het kolven per keer ongeveer een half uur met schoonmaken van alles etc erbij. Maar ik denk dat ik als ik opsta ook moet kolven en dat mijn man dat dan moet voeden aan de kleine. Ik woon nl op ca 1 uur reisafstand van mijn werk met files erbij en ik wil om 8 uur beginnen met werken zodat ik niet te laat thuis zal zijn (voor 18 uur). Mijn man zal haar dan de eerste voeding geven en haar naar het kdv brengen en waarschijnlijk ook ophalen. Dat is het plan. Dat zal betekenen dat ik haar op die dagen maar 2-3x de borst zal geven.
Je hoeft niet te gaan stressen of trainen hoor! Op een kdv kunnen ze ook gewoon op verzoek flesjes geven. Het handigste is om je melk in kleine flesjes mee te geven, van 60-90cc per flesje. Ze kunnen dan per voeding 1 of 2 flesjes geven, al naar gelang wat je dochter vraagt. Ik zou dus gewoon op verzoek blijven voeden en bij de intake op het kdv aangeven dat ze zelf aangeeft wanneer ze drinken wil. Ook vragen of ze de fles borstvriedelijk willen aanbieden. D.w.z. speen niet in de mond doen, maar met speen om mond aaien tot baby toehapt, kindje rechtopzittend voeden en niet liggend aan de fles laten drinken en stoppen als kind aangeeft te willen stoppen.
Op verzoek voeden mag ook op JOUW verzoek. Maak je dag niet ingewikkelder door vroeg in de ochtend te gaan zitten kolven!
@dirksmama: bedankt voor je reacties. Ik denk ook wel dat je gelijk hebt, niet nu al stressen. Maar ik lees hier en daar dat het wel belangrijk is om je baby voor het naar het kdv te brengen wel eerst moet eten, omdat het lang kan duren in de morgen voordat de leidsters tijd hebben om je kind te voeden. Er staat eerst 1 leidster alleen en zij moet alle kindjes ontvangen. Mijn dochter komt in een vertikale groep terecht. Dus dan zal ik denk ik toch moeten kolven bij het opstaan. Of mijn kindje moet voor 6 uur al beginnen met haar eerste voeding (een voeding duurt bij ons toch wel een uur, met pauzes, boertjes, verschonen etc). Wat ik nu merk bij mijn dochter is dat als ze een flesje bv krijgt, ze dan eerder weer wilt eten. Volgens mij heeft ze dan niet echt erge honger maar wil ze gewoon aan de borst. Hebben jullie kindjes dit ook?
dat is denk ik meer de zuigbehoefte. Heeft ze haar duim al ontdekt? Hier ging het over na die duim en daarna ging ze lekker slapen. Ik heb mijn kdv toen ook gezegd dat ze moeten kijken naar me kindje. Hoe lastig het was (vertikaal ook) ze hebben het wel gedaan. Alleen gelukkig voor hun kwam ze wel in een soort van schema terecht. Alleen de ochtend wilde ze soms wat later drinken. Het was wel eens 7 uur thuis bv 11 kdv fles of 11.30 of soms wel eens 12.00! Want ze lag nog te pitten. Terwijl ze thuis wel eerder kwam. Maar als ze op het kdv is is ze zo heerlijk aan het spelen. Ze zien vanalles en vergeten even de honger. Als jij zegt om de 3 uur voeden zullen ze dat doen. Als jij zegt om de 4 uur voeden zullen ze dat doen. Kijk een kwartier eerder of later maakt niet veel uit. Ik zou als ik jou was lekker haar de voeding in de ochtend geven. Je klaar maken om naar je werk te gaan. Manlief je kindje naar het kdv laten brengen. Hij zegt hoelaat ze gedronken heeft voor het laatst en daaruit gaan ze tellen. Of dus op verzoek. MIsschien doet ze het wel of misschien gaat ze mee met een schema. Ze zal wel eerder moe worden na een dag creche en je zal de kans lopen dat ze in de nacht vaker wil komen als ze te weinig heeft gedronken. Ik heb me vollop zitten stressen en achteraf denk ik ooo was dat het nou. Je werk gaat je weer vollop energie kosten. Je zal misschien minder kolven en er komt een 4 maanden dip zoals ze dat noemen. Oja bedenkt me zoals dirksmama zegt: op jou verzoek mag dus ook. Als jij om 7 uur moet rijden dan kan je je kindje lekker wakker maken en dus voeden. Nu duurt het een uur straks steeds sneller. Waarschijnlijk zal je als je eerste werkdag in zicht komt het nog maar 30 min duren dat hadden wij ook. Ook zal ze pas na een voeding lekker poepen enzo. Ik deed het op een bepaald moment lekker ervoor. Ze kon ze schoon aan een voeding beginnen. Leek me het fijnst drinken. T komt allemaal goed alleen anders dan dat je het verwacht had. Lekker blijven schrijven hier we trekken je er wel doorheen. Liefs en succes!
Thanks! Het is echt wel fijn om dit hier te kunnen bespreken. De meeste van mijn vriendinnen hebben nl nog geen kinderen en ik woon niet in de buurt van familie en ze de hele tijd lastig vallen aan de telefoon vind ik niet fijn. En daarbij zijn alle kinderen van broers en zussen al lang uit de luiers. Dus het kan dat ik haar straks om 6 uur wakker maak om haar te voeden en haar daarna weer in d'r bedje leg, totdat haar papa haar wakker maakt om naar 't kdv te gaan? Of niet als hij ook vroeg weg moet. Dan heeft ze dus niet heel kort van te voren voordat ze naar 't kdv gaat te eten gekregen. Waarschijnlijk dat ze dan tussen 8 en 10 weer wilt eten. Dit zou dus geen probleem moeten zijn? Voor mezelf wordt het nog best een hele klus 's ochtends. Het wordt 5.30 opstaan denk ik dan heb ik een half uur om me aan te kleden, ontbijten en me klaar te maken. Dan m'n dochtertje voeden, daar reken ik dan maar 45 min voor en dan kan ik om 7 uur in de auto stappen om naar m'n werk te gaan. Ik ben zo benieuwd of het me allemaal gaat lukken. 3 weken zijn zo voorbij!
ik heb 4 bakjes met 80 ml en 2x een halve ijsblokjes zak als voorraad. Ik wil wel meer voorraad aanmaken, alleen weet ik niet hoe ik dat het beste kan invriezen. ik vind de ijsblokzakjes eigenlijk helemaal niet fijn en de bakjes zijn vd xenos, maar ik weet niet of dat handig is met ontdooien. Misschien nog tips voor waarin te vriezen (flesjes, bakjes etc)? Ik las ook over speciale bv bewaarzakjes. Zijn die handig en waar te koop? Ik kolf elke dag 1x, wanneer mijn man het flesje geeft. Wat ik kolf, is dus voor de dag erop. Echt een voorraad aanmaken lukt dus niet op die manier. Nu heb ik vanmorgen na de eerste voeding gekolfd en kolfde toen 50 ml. mag je bv van 2 dagen bij elkaar invriezen? Anders krijg je steeds zo'n kleine beetjes.
bakjes van advent zijn heel handig. Die gebruik ik nu ook om avondhappen in te vriezen. Straks ga je werken en kolf je een grotere voeding bij elkaar want je zal 2 a 3 x kolven denk ik. Komt vanzelf goed. Is handig om een lekkere voorraad te hebben. Als je een x ziek bent of het kolven gaat wat lastiger. Je mag melk in de vriezer doen dat minder dan 24 uur in de koelkast heeft gestaan. Ik heb ook wel ijsblokzakjes maar meer om de beetjes op te vullen. Wat je nu kan doen. Je gaf aan dat je kleine soms wel in de ochtend 2 borsten wil en soms niet. Kolf die andere dan af. Of in de avond als je haar een voeding geeft kan je een borst afkolven. Ik had zeker 2 liter in de vriezer liggen. Just in case namelijk. Had in het begin ook teveel melk en kolven ging superrr makkelijk.
Ik gebruik goedkope flesjes van de hema/action om de melk in te bewaren, vind ik persoonlijk erg makkelijk.
Spannend he, om weer te moeten gaan werken? Het is dan best even zoeken naar een ritme en een dagindeling. Mijn dochter ging op het kdv al snel mee in het ritme dat ze daar hadden. Dat betekende in de praktijk dat ze daar om 11 en om 3 uur een fles kreeg. Thuis nam ze dat ritme al snel over (ze gaat 3 dagen per week naar het kdv). Ik vind die tip van halve flesjes wel erg handig, dan kunnen ze op het kdv inderdaad wat beter voeden op verzoek. En je kan er daar ook wat in de vriezer zetten, voor achter de hand.