Van landbouwgrond naar bouwgrond

Discussie in 'De lounge' gestart door meintje, 29 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Misschien is er iemand die hier meer van weet?
    Wij hebben een perceel waarop we wonen/tuin/paarden houden. Wanneer de paarden er niet meer zijn komen er geen nieuwe meer omdat mijn gezondheid dat niet toelaat.
    Nu zouden we kunnen verhuizen en alles verkopen aan een paardenliefhebber, maar we wonen wel echt heel mooi....
    Dus nu ontstond het idee om ons perceel dan op te splitsen en misschien dat we het dan als bouwgrond kunnen verkopen en zelf in ons huis kunnen blijven wonen. Maar dat is vast veel te makkelijk gedacht, kan er niet heel veel zinnigs over vinden of ik zoek verkeerd....

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Oh jeetje dat is volledig afhankelijk van je gemeente en het beleid daar. Veel gemeenten hebben een beleid waarbij geen extra woningen met in het buitengebied mogen en dus ook geen omzetting van landbouwgrond naar bouwgrond.

Maar als je googelt op 'bestemming landbouwgrond wijzigen' kom je veel tegen. Een agrarisch adviseur als een Flynth kan je ook helpen. Maar ik zou gewoon beginnen met een (online) afspraak bij je gemeente maken, die kunnen je verder helpen.

3. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.435
    590
    113
    Vrouw
    Je zult even contact op moeten nemen met de gemeente want wat je wil is afhankekijk van het bestemmingsplan.

Soms is het mogelijk om dit te wijzigen en dan kan de optie die je wil. Maar bij de meeste gemeentes willen ze landbouwgrond vaak als landbouwgrond willen houden en kan bestemmingsplan niet worden gewijzigd

4. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.811
    7.411
    113
    Dat is heel lastig. Want bouwgrond is veel meer waard dan landbouwgrond, dan zou iedereen met veel grond dat wel willen.
    Wel zijn er gemeentes met rood voor rood regelingen. Bij ons kan dat. Ik wilde uitleggen hoe dat werkt maar het wordt een beetje ingewikkeld, dus Google werkt vast ook :roflmao:
    Het gaat er iig om dat je 1000 m2 in het buitengebied aan oude schuren laat slopen (eerst die van jezelf terugbrengen naar 150 m2, daarna koop je als het ware oude schuren van anderen en laat je die ook slopen) en dan mag je een tweede huis bouwen. Zo komt de gemeente van de lelijke oude schuren in het buitengebied af.

Het is wel prijzig, toen wij dat een paar jaar geleden uitzochten (Maar dan om onze schuren dus te verkopen voor de sloop) lag de m2 prijs tussen de 50 en 150 euro. Dat was later al tussen de 150 en 250 euro per m2 (keer 1000 meter dus reken maar uit).

Bij je gemeente navragen is denk ik wel goed om te doen :thumup:

Deel Deze Pagina