Mijn baby slaapt 's nachts slecht (1 week oud)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nell87, 10 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nell87

Nell87 Actief lid

24 dec 2014
    208
    132
    43
    NULL
    NULL
    Onze dochter is nu 1 week oud. Overdag slaapt ze keurig en komt ze om de 2 a 3 uur voor voeding.
    De afgelopen 3 nachten is ze echter van 20.00 tot minimaal 00.00 onrustig. Ze lijkt na de voeding van 20.00 klaar wakker ( open oogjes ) en is lichamelijk druk. Als ik haar na de voeding in bed leg huilt ze standaard. Ik neem haar vervolgens uit bed en bied evt nog borstvoeding aan of huid op huid contact. Ook hierin blijft ze onrustig. Manlief en ik wisselen elkaar weleens af met vasthouden zodat 1 van ons iets kan slapen, maar de kleine blijft half wakker.
    Naar mijn idee is ze uiteindelijk oververmoeid en kan ze helemaal niet meer in slaap komen.
    Vanavond is het dus wederom weer zover en ik weet even niet wat ik meer kan doen.

Iemand tips?

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Zeker met een borstvoedingskindje (maar flesvoedingskindjes hebben het ook, het is natuurlijk gedrag) heb je in de avond vaak clusteren. Ik zou daar eens naar kijken, is namelijk heel normaal.

Ook heeft je kindje nog absoluut geen ritme. Veelal is t in je buik actief als jij richting je bed gaat en die trend zet zich vaak vrolijk verder totdat er gaandeweg een ritme aangeleerd is van dag en nacht.

Overprikkeld/oververmoeid kan ook goed maar ik zou eerst naar dat clusteren kijken. Die hoek verwacht ik m eigenlijk in deze fase nog t eerste in.

Wij gaven flesvoeding en bij ons liep t al helemaal anders. Maar in de avond komt eigenlijk altijd wel de onrust boven, heeft tijd nodig. T gaat voorbij echt waar. Het is nu ontzettend vermoeiend maar pak een goeie stoel, kijk naar een draagdoek (ik was ook geen voorstander maar een huilbaby die 18-21 uur huilt op een dag bij elkaar kost je anders echt je rug en schouder en werd binnen een paar uur fan ik had bewegingsvrijheid!) en maak jezelf t vooral zo gemakkelijk mogelijk.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat is vrij typisch babygedrag. Een combinatie van clusteren en een lastig momentje in de avond.

Maak het jezelf makkelijk en installeer je op de bank met je baby dicht bij jou, ipv in bed. Daar zal ze het meest rustig van worden. Of niet, maar dan voelt ze zich toch veilig en geborgen.

4. Nell87

Nell87 Actief lid

24 dec 2014
    208
    132
    43
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties.
    Mijn eerste heeft flesvoeding gehad en heeft toen dit niet gehad.
    Gelukkig is het normaal babygedrag. Bedankt voor de tips!
    Maar het klopt dat ze dan tijdens deze voedingen wakker blijft?

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit bleef hier ook best lang zo, vanaf ongeveer het avondeten tot een uur of 22-23 wilden ze echt niet in bed. Meestal dook ik met ze op de bank om te clusteren, film erbij ;) En dan gingen ze tegelijk met mij naar boven en naar bed. Echt avonden zonder baby kregen we vanaf een maand of 6.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Indommelen aan de borst, ja

7. Nell87

Nell87 Actief lid

24 dec 2014
    208
    132
    43
    NULL
    NULL
    Ze dommelt pas na een paar uur echt in. Tot die tijd blijft ze echt wakker.

@Fuddey zo te lezen kan dit dus nog even duren Dan gaan we ons daar maar op instellen.

8. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Herkenbaar ja, klinkt als clusteren. Ik vond het best pittig en vermoeiend, maar het hoort er bij. Mijn kinderen waren vaak van eind vd middag/begin avond tot rond middernacht een het miepen: beetje drinken, beetje slapen, beetje huilen en repeat. Daarna gingen ze vaak een paar uurtjes out (en soms werden ze na een uur weer wakker grrrr). Ga iig niet twijfelen of je genoeg melk hebt ofzo als ze heel vaak willen drinken en er niks meer uit lijkt te komen.

9. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Heel herkenbaar... Helaas duurde het bij ons 1,5 jaar :roflmao:

10. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    Heel normaal is dit. Bij ons zijn de avonden tot 6 maanden zo geweest. Ik ging om 20.00 u naar bed, manlief deed de laatste fles om 23.30 u, zodat ik dan de nacht weer kon doen. Zo hebben we maanden geleefd. Niet leuk en gezellig, maar anders hielden we het niet vol.

Succes!

11. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Heel normaal ja! Naast het clusteren verwerken ze ook 's avonds de dag, plus daar komen de krampjes bovenop.
    Wat ik deed was gewoon lekker op de bank, Netflix aan en wat lekkers erbij. Baby onbeperkt aan de borst. Rond een uur of 23.00 viel ze in diepe slaap en ging ik even lekker douchen :)

12. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Overdag zorgen voor voldoende (zon)licht. Baby natuurlijk niet in de volle zon leggen maar wel op een lichte plek wanneer ze even in de box gaat of bij je ligt. Zo help je ook om een goed dag- en nachtritme te ontwikkelen.

Hier waren de avonden ook altijd onrustig de eerste maanden. Extra willen drinken, krampjes of gewoon onrustig. Neem baby 's avonds lekker bij je, als ze bij je slapen is het ook prima op deze leeftijd. Op een gegeven moment waren de krampjes over en legde ik baby in de kinderwagen naast ons. Soms ging dat goed, soms was het huilen en dan weer bij papa of mama. Na enige tijd werd er hele avond doorgeslapen in de wagen en toen pas begonnen met 's avonds op bed leggen. Dat was met 3-4 maanden.
    In de nachten inbakeren, is dat nog een idee? Hielp hier erg goed.

Nell87 vindt dit leuk.
  13. Nell87

Nell87 Actief lid

24 dec 2014
    208
    132
    43
    NULL
    NULL
    Vanavond jullie tips opgevolgd. Van te voren nog even geslapen en vanaf de voeding van 21.00 zit ik nu samen met haar op bed. Ik hou dr bij me totdat ik denk dat ze klaar is.
    Het is fijn dat je je er wat meer op in kan stellen. Dus tv staat aan, eten en drinken staan naast me en de kleine ligt lekker op me.
    Omdat ik dr niet steeds terugleg in dr wiegje lijkt ze ook een stuk rustiger en slaapt ze meer tussendoor op mn borst.

Fristi2012, Vero0504 en Shakes vinden dit leuk.
  14. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Fijn!
    En hoewel het ook zwaar kan zijn, probeer toch te genieten van deze periode. Voor je het weet voelen ze zich te groot om de hele avond met mama te knuffelen.

Vero0504 vindt dit leuk.
  15. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Natuurlijk is ze rustiger! Niets is beter en logischer voor een baby dan bij mama te zijn. Zo’n baby heeft ons nodig voor alles en als ze niet bij ons zijn dan kickt hun instinct in en gaan ze huilen. Mijn kinderen sliepen vaak op me of in de draagdoek. Ikzelf kon dan weinig slapen. Vooral ook omdat ik borstvoeding gaf tot 6 maanden dus dan moest ik opstaan. En ik deed inderdaad wat jij nu doet. Aan manlief geven als hij terug kwam van werk en dan zelf slapen om na 2 uur weer wakker gemaakt te worden om te voeden. Echt hel, maar gelukkig is dit niet voor eeuwig. Ik had ook een bednest en af en toe kon ik ze weg leggen.
    Nu is mijn jongste 7 maanden en slaapt hij al sinds 7 uur in zijn bedje op zijn kamer en zal hij de hele nacht slapen tot 7 de volgende ochtend. De andere twee slapen ook heel goed en graag. Dus door hen te geven wat ze wilde, namelijk bij ons te zijn, heeft toch positief uitgewerkt hier.

16. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    @Nell87 blij dat het zo beter gaat. Het is even roeien met de riemen die je hebt, qua bewegingsruimte is dat dus beetje weinig. Maar gewoon meegaan met je baby en het gewoon accepteren dat het zo is, is voor jezelf echt het minst frustrerende en hou je het t langste vol. Dingen als haken lukt trouwens ook meestal nog wel met een baby aan de borst, mocht je netflix zat zijn nou was die van ons wel aan de kleine kant en hadden we een diepe bank hoor.

Maar wat @Jackie87 ook aangeeft, nu heb je die momentjes nog voor je t weet is dat echt voorbij en denk je soms met wat weemoed aan die tijd terug. Dat heb ik ook met de nachtflesjes van toen. Zit je er middenin dan ben je t soms zoooo moe en moet je af en toe echt bewust denken, nu kan t nog. Toen ze eenmaal ouder was hoefde ik t niet meer te proberen, die wilde gelijk van schoot en speleeeeeeen! Weg waren de lange knuffelmomentjes, heb ze ook nog niet teruggehad voor die tijdsduren.

Elke keer oppakken en in wiegje leggen en er weer uithalen zijn trouwens ook prikkels. Meestal denk je alleen aan tv/radio en buitengeluiden bijv. maar die hoort er ook bij. Zeker als de krampen ook vol meespelen of dat je met een huilbaby te maken hebt is dat oppakken, neerleggen en van positie wisselen echt wel een valkuiltje.

Daarom deden wij het eigenlijk net als wat jij nu doet, de voorraad en afstandsbedieningen om ons heen in handbereik, kussens op de meest ideale plek en gewoon maar gaan zitten in een houding die we t langst vol konden houden. Toen t gewicht er echt in kwam zijn we die draagdoek gaan halen, toen ging t zachtjes aan toch mn schouder wat te veel belasten.

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Mooie oplossing.
    Ach, ik deed dat ook, die eerste periode.
    Op tijd eten, dan nam de papa het over en lag ik om 1930 al in bed.
    Als het dan tijd was voor een slok, kwam hij met baby naar boven.
    Soms bleef ik in bed liggen, soms dan naar beneden op de bank.

Het is een fase, ze is nog maar zo klein.

Nell87 vindt dit leuk.
  18. Nell87

Nell87 Actief lid

24 dec 2014
    208
    132
    43
    NULL
    NULL
    Ze heeft vannacht ook heel goed geslapen. Om 12.00 was ze klaar en heb ik dr in dr bedje gelegd. Ze heeft tot 4.00 geslapen en na de voeding van 4.00 tot 8.00 geslapen. Heerlijk :)

Patri1982, nizzie86, Shakes en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina