Over datum humus gegeten

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door ipzzy, 29 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ipzzy

ipzzy Lid

27 dec 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zojuist heb ik op mijn werk een paar happen van een broodje met humus gegeten. Deze humus was een dag over datum en stond al een week open. Zodra ik dat zag heb ik het weggegooid, maar ik heb dus toch wat binnen gekregen. Ik maak me al zoveel zorgen over listeria. Het lijkt wel of ik voortdurend stomme fouten maak als het op eten aankomt. Moet ik me zorgen maken?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Ipzzy,

dat is inderdaad niet zo handig, maar of je er nu gelijk een grote kans op listeriabesmetting van krijgt betwijfel ik. Het lastige is dat je een besmetting soms niet merkt, soms is het als een milde griep. De kans dat je voor het eerst een listeria infectie oploopt nu is klein en zeker als je incidenteel eens een kleine misser maakt... ;) Je zou aan je vk eens kunnen vragen of ze je er op wilt testen (let op; mogelijk gaat het van je eigen risico af), maar weet ook dat een recente besmetting soms nog niet in je bloed te zien is. Als je al een keer geïnfecteerd bent geweest en dus antistofjes hebt gemaakt, kun je dat wel vaak terug zien en dat zou gunstig zijn.

Nogmaals, ik acht de kans echt heel klein hoor, dat je nu precies besmet bent met listeria, zeker als je je verder goed voelt, maar je kunt het nog even overleggen met je vk.

Groetjes Brigitte

3. ipzzy

ipzzy Lid

27 dec 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hm, ik heb aan zowel de verloskundige als de huisarts gevraagd of ze kunnen testen op listeria, maar ze gaven allebei aan dat dat niet kan. Waar kan ik het dan laten testen?

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi,

ze bedoelden misschien dat het niet kan omdat de uitslag niets zegt. Je zou het bij de GGD kunnen proberen als je echt graag wilt.
    Maar ik zou je, als je mijn eigen cliënt was, toch ook niet laten prikken zolang je geen klachten hebt.

Groetjes Brigite

Deel Deze Pagina