Zoontje 8 maanden wil niet eten...

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Cindy81, Apr 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cindy81

Cindy81 Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,271
    50
    48
    Hoi,

Ik heb een vraag over ons zoontje van 8 maanden.

Z'n schema ziet er zo uit:

7.00/7.30 - 180/6 + 3 eetlepels pap
    10.00 fruit
    12.00 boterham
    13.30 fles 180/6
    16.00/16.30 koekje
    17.30/18.00 groente/aardappels 150-200 gram
    19.30 fles 180/6

Tot voor kort was hij altijd een goede eter (en een melk monster ;)), maar de laatste week eet hij bijna niks.

Sinds een paar dagen drinkt hij de ochtendfles niet altijd leeg.
    Fruit gaat op zich goed, maar ging voorheen ook beter.
    Boterham wil hij niet. Sabbelt wat op een korst, maar daar blijft het bij.
    Middagfles gaat ook maar 150 cc van op.
    Koekje gaat goed
    Groente wil hij niet.
    De laatste fles laat hij ook 20/30 cc van staan.

Bij z'n fruit, brood, koekje en avondeten krijgt hij ook water/diksap. Dit bieden we hem al een paar weken aan, maar water neemt hij een slokje en diksap moet hij niet, ook niet als we het heel sterk verdunnen.

Bij het avondeten is hij aan het krijsen en wil gewoon niet eten. Troosten en opnieuw proberen heeft geen zin. Terwijl het hem eerst niet snel genoeg kon gaan, is hij nu compleet overstuur. Hij wil niet eten. Het toetje (kuipje fruit van Goodies) eet hij wel.

Hij is verder heel levendig en vrolijk, maar toch maak ik me wel wat zorgen. Het is een super actief mannetje, 3 flessen en fruit kan toch niet genoeg zijn voor de hele dag? Nu z'n flessen niet helemaal leeg gaan, krijgt hij zo wel genoeg vocht binnen? Is dit een fase of....?

Hij weegt nu ongeveer 8-8,5 kilo.

Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal.

Groetjes
    Cindy

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

Dec 30, 2012
    1,094
    1
    0
    Beste Cindy,

Kan het zijn dat hij last heeft van tandjes, zijn keeltje of oortjes? Dit is vaak een reden waarom kindjes tijdelijk niet willen eten of drinken.

Het kan ook een fase zijn. Het belangrijkste is om hem niet te dwingen en probeer er geen strijd van maken. Dit werkt vaak averechts. Blijf hem slokjes water aanbieden, zodat hij voldoende vocht binnenkrijgt.

Groet,
    Anne

3. Cindy81

Cindy81 Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,271
    50
    48
    Hoi Anne,

Bedankt voor je snelle reactie.

Tandjes zou misschien wel kunnen. Daar hebben we zelf ook al aan gedacht. Probleem is dat ie zich niet graag in de mond laat kijken/voelen, dus blijft een beetje gissen.

Een strijd maken we er zeker niet van. Als hij niet wil eten, dan niet. Wat ik alleen niet goed snap is, (vandaag ook weer) dat hij groente gewoonweg weigert. Hij probeert het niet eens, maar draait meteen z'n hoofd weg en wil gewoon niet. Terwijl ik daarna met z'n toetje kom aanzetten (fruit), hij nog net niet zit te stuiteren in z'n stoel. En dat gaat er goed in.

Lastig hoor af en toe dat ze nog niet kunnen praten en kunnen vertellen wat er nou is....

Groetjes
    Cindy

4. Nestle

Nestle Fanatiek lid

Dec 30, 2012
    1,094
    1
    0
    Beste Cindy,

Heel vervelend dat je kindje opeens geen groente meer wil eten. Wel iets wat vaker voorkomt en wat heel goed iets tijdelijks kan zijn. Dus gewoon blijven aanbieden en hopen dat hij binnenkort weer toehapt.

groet,
    Anne

Share This Page