:x Vandaag met mijn schoonzus en de honden op pad. Lekker een eind lopen met de honden. Wel ons standaard rondje, maar de honden vinden het leuk en wij ook, dus goed voor mekaar. Halverwege het rondje lopen de honden in het hoge gras langs de weg. Koppen naar beneden en ineens horen we gepiep. Nog even later loopt mijn hond met iets in de bek, dat vreselijk loopt te piepen. Dus wij echt zo kijken van wat heeft die nou weer? En natuurlijk het commando LOS!! Twee tellen later hebben we door dat het om een cavia gaat. De honden wilden er wel weer naar toe dus die beide in het nekvel gegrepen, aan de riem gedaan en toen aan een boom geknoopt om achter de cavia aan te kunnen. Nadat we hem gevangen hadden (wat nog makkelijk ging eigenlijk) en even aan een kleine inspectie hadden blootgesteld kwamen we tot de conclusie dat mijn hond de labrador in zich goed heeft laten gelden. Hij heeft zijn prooi niet stukgebeten. Gelukkig. Maar zo zielig. Het beestje is een langharige cavia (of half om half dat weet ik eigenlijk niet, de kop is kort) en aan de grote van het beestje te zien amper een half jaar oud. Hij was aan het vermageren, maar nog niet brood mager dus wij zijn er maar vanuit gegaan dat het beestje hier ongeveer tussen vandaag en een week geleden gedumpt is. (kan niet weggelopen zijn van huis, is echt in de middle of nowhere gevonden). Hij of zij (ik vermoed hij) zit nu bij ons in de kooi oorspronkelijk voor twee hamsters, dus wel iets te klein, maar in ieder geval beter dan daarbuiten. Meteen maar een kam en alles gekocht (had ik natuurlijk niet bewaard) en de dikste klitten eruit geknipt. Ik heb hem voor nu maar Swiebertje genoemd. Dat was ten slotte ook een zwerver. Maar zit er wel mooi mee. Dierenambulance wilde er niet voor komen, die komen volgens eigen zeggen alleen voor grote dieren (sinds wanneer?) Knaagdierenopvang zit hier niet in de buurt en om het nou naar het asiel te brengen vind ik ook nogal wat. En eerst maar eens kijken of het de shock te boven komt. Hij heeft nog niks gedronken, al zit hij wel bij de voerbak en heeft hij van de appel zitten knagen. Nadat mijn cavia het hoekie om ging wilde ik eigenlijk binnen geen cavia's weer hebben. Wel in de tuin, maar die moet nog opgeknapt en dan kan er een mooi buitenverblijf gemaakt worden. Maar dat gaat dit jaar nog niet gebeuren. Maar ik denk niet dat ik dit kleintje straks de deur nog weer uit kan doen. Ik vind hem nou al helemaal geweldig. Hopelijk gaat het straks weer goed met hem en dan kijk ik dan wel. Gelukkig is mijn vriend net zo'n dierenfreak als ik. Maar ik vind het zo gemeen. Begin er dan niet aan!! En als je er dan toch aan begonnen bent en het bevalt niet, zorg dan tenminste dat je het fatsoen in je donder hebt om een ander onderkomen te zoeken voor je beestje. Maar dumpen doe je toch niet???:x :x Hier kan ik nou echt wel pislink om worden. Grrrrrrr.... Fly
inderdaad zeg! wat denken mensen wel niet om een onschuldig diertje te dumpen! lief van je trouwens dat je hem "geadopteerd" hebt
Jeetje ik snap niet dat mensen zo met dieren kunnen omgaan, echt verschrikkelijk gewoon. Echt heel goed van je wat je gedaan hebt. De mensen die zoiets doen moeten ze verbieden om een huisdier te nemen.
Ja het gebeurt nu heel veel. mensen dumpen nog snel voor de vakantie hun dieren nog even. Veel mensen snappen nog niet dat dat echt eht einde voor het arme beestje betekend. Goed van jullie dat jullie hem hebben gered. Als je hem kwijt wilt, mag hij wel bij mijn beestenboel in! Dan krijgt hij een mooie grote ren, en een vriendinnetje.
Hoe gemeen! :x Het wordt weer zomer, mensen dumpen hun dieren om met vakantie te kunnen gaan pffff Hier kan ik echt niet bij! Hoe kan je zoiets doen??? Maar wel een dikke hoera voor jou fijn dat je het diertje een nieuwe thuis hebt gegeven of toch ten minste opvangt totdat er een andere oplossing is!!!
Zijn ook veel mensen die denken dat die diertjes in de natuur wel overleven. Net zoals tamme konijnen enzo. Die worden met grote regelmaat bij mn moeder in het dorp over het hek van de kinderboerderij gemikt zo rond deze tijd (vakantie). En dan zo rond kerst verdwijnen er weer een heel stel (goedkope knijnebout...al kan ik me niet voorstellen dat er veel vlees aan zit nog) en wat niet verdwijnt haalt doorgaans het voorjaar niet. En dan in de zomer word de "populatie" weer aangevuld met dieren die niet mee op vakantie kunnen/gaan. Zullen ook wel caafjes bij zitten denk ik zo (en die komen toch ECHT niet uit nederland oorspronkelijk).