vraagje aan ervaren rapley mama's

Discussion in 'Voeding' started by siriel, Oct 31, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,124
    2,959
    113
    Female
    Hallo, ik ben Siriel en wij hebben een zoontje van 6 en een halve maand.
    Hij heeft altijd volledige borstvoeding gehad en nu is het tijd geworden voor zijn eerste hapjes.
    Sinds een paar weken zijn wij daar dan ook mee begonnen, in eerste instatie hebben we geprobeerd hem van een lepeltje te laten eten, maar nee hoor, het mondje van de kleine man gaat stijf dicht ;) Er gaat niets naar binnen. Dus zijn we begonnen om hem stukjes eten aan te bieden.
    Banaan, peer, meloen, komkommer, tomaat een stukje brood, en hij vindt het heerlijk :D Hij zuigt en sabbelt eraan en als hij het laat vallen pakt hij het steeds weer opnieuw.
    Dat gaat dus prima. Toch voel ik mij een beetje onzeker, want hij krijgt naar mijn idee niet echt veel binnen..
    Ik bied hem het vaste voedsel aan, nadat hij bij mij gedronken heeft. Is dat de goede manier? En hoe vaak is het beste om hem vast voedsel aan te bieden. Ik doe het nu elke ochtend, middag en avond (Als wij dus zelf ook aan tafel gaan.) S nachts komt hij altijd nog 1 keer voor de borst.
    Ik probeer ook om hem een bekertje aan te bieden met een heel klein beetje afgekolfde melk, maar dat ziet hij echt niet zitten.
    Ik kan me bijna niet voorstellen dat hij binnen nu en een aantal weken echt genoeg binnen krijgt aan fruit en groenten.
    Voor mij is dit een echt nieuwe methode, onze 2 andere kids kregen de fles en op een gegeven moment gewoon gepureerd eten van een lepeltje.
    Maar ik vind dit wel een echt goede methode omdat ik zie dat onze kleine man echt plezier heeft in het eten :D
    Graag zou ik van jullie horen of ik zo op de goede manier bezig ben, of dat ik toch nog iets anders zou kunnen doen.
    Alvast heel erg bedankt!!
    Groetjes Siriel

2. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    Leuk om te lezen.
    Er is ook een héél groot topic hier over rapley... Misschien leuk om je bij aan te sluiten.

Voor nu hoef je je geen zorgen te maken dat hij weinig binnen krijgt. Het is nog helemaal niet belangrijk dat hij heel veel eet. Hij mag het in zijn eigen tempo doen en het allemaal ontdekken. Dat komt allemaal vanzelf.

Ik denk wel dat je een beetje teveel doet misschien, gezien zijn leeftijd. Toen mijn zoon 6,5 maand was kreeg hij misschien net groente. heb eerst 1x per dag fruit gegeven en rond de 6,5 kwam daar groente bij. Dus nu 3x per dag rapley en ook nog gekolfde melk uit een bekertje zou ik niet doen. Laat hem eerst op zijn gemak wennen aan het eten. Op borstvoeding.com vind je een schema waar precies op staat bij welke leeftijd hij wat mag eten. Vond ik heel fijn.

Verder gewoon geduld hebben en genieten!

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je doet het prima hoor! Het mooie van rapley is dat je kindje het zelf mag bepalen!! Bij gepureerd eten en zeker bij potjes willen de mama's het liefste gelijk een heel potje naar binnen lepelen, zeker als je gaat vragen wat andere kindjes eten, ooh al een half potje? Al een heel potje? Dan moet ik ook! Nee hoor, je kindje doet het prima! Je zal zien dat vanzelf ( Hier was dat rond de 8 maanden ) ineens veel naar binnen gaat, maar het ook met periode's errug weinig blijkt! Uit een beker drinken is wel erg snel hoor, je kindje mag nog lekker bij je aan de borst en hoeft nog helemaal niet uit een beker te leren drinken, doe lekker rustig aan, geef je kindje de leiding en dan komt het vast goed hoor!! Je kindje komt geen voedingsstoffen tekort als hij op verzoek bij jou drinkt.

4. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,124
    2,959
    113
    Female
    Fijn dat ik zo snel al wat reacties krijg! Het leren uit een bekertje drinken moet ik inderdaad maar even laten, op het consultatiebureau zeiden ze nml dat ik hem rustig sap oid mocht gaan geven uit een bekertje :$ Nou dat lijkt me helemaal niet goed omdat ik borstvoeding op verzoek geef lijkt mij dit helemaal niet goed voor de productie. Vandaar dat ik dacht dan probeer ik maar met een beetje melk (kolf ik dan na een voeding af) Maar daar is hij inderdaad nog niet aan toe denk ik ;)

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je doet het hartstikke goed juist!

De grootste zorg van Rapley-mama's is dat ze denken dat de kleine te weinig krijgt, maar vergeet niet dat de borstvoeding nog de hoofdvoeding is tot 1 jaar! Het mooie van Rapley is dat je kindje zelf de regie heeft over hoeveel hij eet. Wil hij meer, dan zal je dat echt wel merken!

Gekolfde melk uit een beker of ander drinken hoeft echt nog niet hoor!

Lees anders eens de uitgebreide introductiepagina over bijvoeden/Rapley op bv.com of bestel het boek: Van borst tot boterham, eten voor de kleintjes van Stefan Kleintjes!

6. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Eens met bovenstaande dames en kom gezellig meekletsen in 'ons' topic :)

Share This Page