over gewicht en voeding...

Discussion in 'Prematuur' started by Mukkie11, Aug 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    wij hebben sinds bijna 7 weken een kindje dat met 8 maanden geboren is. hij is 10 dagen op de couveuseafdeling geweest (wij wonen in Griekenland) en toen we hem naar huis mochten nemen was hij iets boven zijn geboortegewicht: 2500 gram. ik werd gewaarschuwd dat Bv lastig kon zijn omdat hij nog niet de kracht zou kunnen hebben, dus afgekolfde melk...maar vanaf het begin dronk de kleine aan de borst en dat ging prima.

na een week was hij 130 gram aangekomen, maar de kinderarts vond dit te weinig. zij wilde minstens 200 gram!!ze stelde een belachelijk schema voor: 7 voedingen per dag (op vast tijdstip) en eerst 8 min ene borst, 8 min andere borst en daarna 60 ml KV!! ik 'mocht' dan 's nachts niet voeden!! dit was totaal niet haalbaar en ik voelde al helemaal niet voor kv! ik ben lekker doorgegaan met Bv en op verzoek voeden (zo'n 10 tot 12 keer per dag) en natuurlijk ook
    's nachts wanneer hij wilde.

dit blijf ik nu volhouden. hij was daarna na 11 dagen 400 gram aangekomen!!maar nu na 2 weken was hij 'maar' krap 300 gram aangekomen terwijl hij echt veel vraagt en soms zelfs te vol zit en komt de teveelgedronken melk eruit! volgens de arts had ik nl te weinig melk maar ik liep te lekken bij het leven!:D

de BV gaat goed volgens mij: hij heeft echt veel poepluiers en veel plasluiers (zeker genoeg) heeft ook zijn wakkere momenten en is vaka genoeg tevreden. alleen is hij meer het typje van: minder voeding meer keren op een dag! hij heeft blijkbaar denk ik dan, zijn eigen tempo (wij zijn allebei niet van die forse types...)

hoeveel moet een (premature) baby nou eigenlijk aankomen per dag? je kan toch niet een standaard gewicht op elke baby plakken? dat gevoel kreeg ik bij de arts en ik weet een ding: dat voorstel van 8 min ene borst en 8 min andere is belachelijk want dan krijgt hij nooit de veel zwaardere achtermelk!!

wat is jullie ervaring???

2. Malaika

Malaika Fanatiek lid

Aug 27, 2006
    1,359
    0
    36
    Limburg
    Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je zoon.

Ik heb zelf geen borstvoeding kunnen geven, maar eerst gekolfd en later KV gegeven. Mijn zoon groeide hier erg hard op. Soms wel een kilo per maand in het begin. (geboren met 27+5) Maar ik weet wel dat ieder kind anders is en anders groeit. Een prematuur heeft meestal de neiging om in te halen en groeit dus de eerste tijd hard in gewicht. Ik zou wel gewoon op verzoek voeden en 7 of 8 kerer voeden is dan echt niet gek. Misschien kun je je vraag aan de lactatiekundige stellen of op het borstvoedingspijler hier op het forum.
    Als je genoeg melk hebt, maar je kind groeit niet goed dan zou ik me afvragen of je wel voldoende voedingsstoffen in je melk hebt zitten. Of zeg ik nu iets raars?
    Succes ermee!

3. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Gefeliciteerd! Ik heb een dochtertje dat 7 wk te vroeg was. Ik heb even het groeiboekje uit de kast gepakt om te kijken hoe zij het deed, de KA was hier heel tevreden over. Ik heb trouwens gekolfd want ze kon door haar schisis niet aan de borst.

9wk: 3480 gram
    12 wk: 4470 gram
    16 wk: 5400 gram
    24 wk: 6940

Vanaf ong 4 mnd raakte ze de groeicurve onderaan en is haar extreme gewichtstoename wat afgenomen, ze zat eerst zo op zo'n 250 gram per week.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, maar zolang je zoontje goede plas- en poepluiers heeft lijkt me niet zoveel aan de hand

4. adi

adi Niet meer actief

Ten eerste vind ik die schema die je van de kinderarts hebt meegekregen ronduit belachelijk. Moedermelk is het beste wat een prematuur kindje kan krijgen, en ze groeit wel in haar eigen tempo. Als de groei niet naar tevredenheid is, moet de arts naar de andere oorzaken zoeken, want zo te lezen drinkt ze genoeg.
    Je zou wel een lactatiedeskundige kunnen raadplegen voor goede tips om zoveel mogelijk vette achtermelk aan je kindje te geven. Ik heb bijv. op borstvoeding.com gelezen dat bij extreme ondergewicht bij prematuren soms wordt geadviseerd om alleen achtermelk aan kindje te geven. maar dat is alleen handig bij kolven, live is dat natuurlijk bijna niet te doen.

Mijn kindjes kregen gekolfde BV aangevuld met KV (niet vanwege groei maar omdat ik niet genoeg kon kolven voor 3 kindjes). Ze groeiden de eerste 6 maanden zeker 1 kilo per maand, soms meer. Maar elk kind is anders, en een arts moet naar de totale conditie kijken, misschien gaat zij wat laten inhalen.

5. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,664
    1,426
    113
    In het begin is het vrij normaal dat ze ongeveer 1 kilo per maand groeien en als ik het zo lees doet hij dat toch prima, dus niks mis mee volgens mij. Kindjes die bv krijgen groeien vaak minder hard als kindjes op kv en aangezien alle schema´s gebasserd zijn op kv krijg je soms een vertekend beeld, het klinkt mij niet verkeerd wat hij groeit. Ben er stiekem wel jaloers op, die van mij groeit sinds zijn geboorte erg hard :). Was 5 weken te vroeg.
    Geboorte, 3176
    4 weken , 3785
    8 weken, 5005
    12 weken, 6335
    16 weken, 7865
    26 weken, 9405
    32 weken, 10435
    volgende week weer, hopelijk nu iets minder hard gegroeid ;)

6. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

gewoon doorgaan met de moedermelk, je weet zelf wel of je voldoende geeft!

Share This Page