Een tipje van een medeforummer... Dus deze post staat dubbel zowel hier als bij geboorte. De kans is groot dat ik volgende week opgenomen ga worden en dat ons meisje in die dagen gehaald gaat worden. Momenteel weegt ze 563 gram en we hopen volgende week de grens te behalen van 600 gram. De reden dat onze dame zo vroeg gehaald worden is omdat er iets niet goed zit in mijn placenta (vermoedelijk had mijn moeder dit ook) Het vreemde is dat mijn oudste zoon (bijna 12 jaar) na een super zwangerschap van precies 40 weken thuis is bevallen in 3 uur. Daarna ging het pas mis en is mijn dochter met 33 weken en 980 gram overleden in mijn buik en mijn jongste zoon van bijna 9 hebben ze nog kunnen halen met 35 weken en 1680 gram. Zelf ben ik er heel rustig onder, we weten de eventuele risico's, maar deze nemen beduidend af namate de 30 weken verstrekt (bloeddruk) en de arts vertelde al dat meisje veel sterker zijn en haar longen waarschijnlijk al gerijpt zijn. (Scheelt weer prikken) We zijn benieuwd wat er op ons af gaat komen. Zijn er meer moeder met zo'n extreem laag gewichts kindje?
Mijn kindjes waren zwaarder bij de geboorte dus daar heb ik geen ervaring mee. Maar ik wil je heel veel sterkte wensen en ik vind het knap dat je zo rustig bent. Krijg je geen longrijping? Hebben wij toen wel gehad bij 24 en 27 weken. Ik hoop dat je kindje nog lang blijft zitten! Lig je nu in het ziekenhuis? Ik las in je andere berichtjes dat je uit Deventer komt en dan waarschijnlijk naar het WKZ gaat. Wij komen ook uit die omgeving en hebben ook in het WKZ en RmcDonald huis gezeten. Het WKZ en vooral de nicu is prima geregeld. Ouders van kindjes op de icu hebben voorrang op een plek in het RmD huis. Ik ben wel in Deventer bevallen, maar na 3 dagen naar het WKZ overgeplaatst. Omdat het RmD vol zat ben ik daar weer op de kraamafdeling opgenomen tot er ruimte was. Was echt super geregeld.Wij hebben er ongeveer een half jaar gezeten. Mijn zoontje woog 1500 gram bij de geboorte en was geschat op 1200, dus ook 300 gram zwaarder in het echt. liefs, Josie
hoi Annabe, mijn reactie heb ik geplaatst bij 'Bevalling' Heel veel kracht aan jullie kleine vechtster (en de meiden zijn inderdaad veel sterker!!) en jullie als ouders!
veel sterkte meid. mijn dochters waren 800 en 960 gram, maar wel maar 26 wkn. ik weet dat naast ons een kindje lag van 28 wkn die dacht ook 800 gram was.of kleiner. het is erg klein, maar hopelijk zijn haar longetjes wel al ietsje sterker. mischien een tip.. vraag een rondleiding op de NEO, dan kan je alvast een indruk opdoen en zien hoe zo'n kleintje eruit ziet. Overigens, mijn meiden worden in okt 3 jaar en doen het super!!
Onze jongens wogen 805 en 840 gram bij een termijn van 26 weken. 600 gram is erg klein, maar toen onze jongens op de NICU lagen lag er ook een meisje met ongeveer hetzelfde gewicht. Het schijnt inderdaad zo te zijn dat meisje sterker zijn van jongens (en dat huidskleur/'ras' (sorry, weet even geen andere benaming) ook nog een rol speelt). Heel veel sterkte in ieder geval. Knap dat je zo rustig ben hoor!! Hopelijk lukt het toch om jullie meisje nog even 'binnen te houden', zodat ze nog iets groter kan groeien. Hou je taai!!
Bedankt voor jullie berichtjes! Als je er op zoekt is er best veel te vinden over deze klein geboortes en dat toch best veel het overleeft. Persoonlijk denken wij, maar ook de arts dat ze binnenkort toch beter uit mijn is, dan nog even af te wachten. Groeien doet ze hier bijna niet. Namate we de 30 weken naderen nemen ook de risico's betreft de bloeddruk en longrijping af. Wel een fijn gevoel. Gisteren heb ik even haar energieveld gevoelt, maar mijn hemel wat is dit een sterk kindje zeg!! Ze gaf mij het gevoel eruit te willen en zaten wij dus om 06.00 al in de auto naar het WKZ. De ctg gaf echter aan dat ze het prima deed en daar nog even moest blijven. Raar hoor... je gevoel en het advies van een verloskundige. Maar Jipper.. Wat bedoel je met ras? Weet je ook welke "rassen" sterker zijn? (vind dit wel interessant!) M28@ Goed plan! Mijn zoon heeft natuurlijk wel in de couveuse gelegen met 1680 gram vol slangetjes, maar is toch anders dan zo'n piepkleintje. En ergens voelt het voor mij ook bekent, aangezien ik zelf geboren ben met 860 gram en mijn zusje met 720 gram en ach... wij zijn goed opgedroogt zal ik maar zeggen
schrik hier toch wel van! ongelooflijk, je zou bijna zeggen dat het erfelijk is bij jullie. sterkte meid!
In het ziekenhuis op de NICU vertelden de verpleegsters ons dat er een soort 'rangorde' is in welke kindjes de meeste kansen maken. Het 'zwakst' zijn blanke jongetjes, dan blanke meisjes, daarna donkere jongetjes en het sterkst zijn donkere meisjes. 'Ras' is ook niet het goede woord (kon even geen passend woord bedenken), het zou dan meer met de huidskleur te maken hebben.
Door deze gebeurtenis heb ik ook steeds meer het vermoeden dat dit erfelijk is of dat ik een familiestuk meedraag... Geen idee.. Helaas kan ik dit niet meer navragen aan mijn moeder. (vorig jaar te vroeg overleden) Het vreemde is dan wel.. Dat mijn oudste zoon na op de uitgerekende datum in 3 uurtjes thuis is bevallen. puntgaaf en ik zonder scheuren. Jipper@ wat "grappig"! (leuk om daar eens onderzoek naar te doen)
Weten jullie ook wat de oorzaak is dat je kindje niet goed meer groeit en waarschijnlijk eerder geboren wordt? groetjes, josie
Josie@ mijn linker vat naar de placenta toe klopte vanaf 20 weken (waarschijnlijk eerder) al niet helemaal goed en daardoor waarschijnlijk een zwakkere placenta. Ze krijgt in ieder geval niet genoeg voeding binnen. De gyno bleef maar vragen of ik rookte of andere middel gebruikte... Maar helaas! Dan wisten we waar het aan kon liggen. Ik hoop dat ze deze keer mijn placenta e.d wat meer gaan onderzoeken en kijken of ze een oorzaak kunnen vinden.
hoi meiden! ik kom dit onderwerp regelmatig tegen en denk elke keer..ik moet ook even reageren. maar aan mijn verhaal zitten geen positieve kanten dus ben altijd wel bang dat ik daar mensen mee af schrik. mijn dochter is veel te vroeg geboren 25wk en 5 dagen. ze was precies 600 gram. ze kwam zo plotseling dat we haar niet konden `voorbereiden`toch had ze een goede start! maar ze kreeg 2 dagen daarna hersenbloedingen en die waren zo ernstig dat we haar geen zwaar gehandicapt leven gunde..wat ik hiermee wil zeggen is dat als mijn dochter geen hersenbloedingen zou hebben gehad, dat ze een redelijk goede kans had om het te halen ondanks haar gewicht. hoe is het nu? dit soort onderwerpen trekt me toch altijd wel weer aan..sterkte!
xnancex, vreselijk.. mijn dochter is exact dezelfde termijn geboren... ze was 800 gram.. hoe gaat het nu met je? is jouw dochtertje in het AMC geboren.. die van mij in het VU heb je nog meer kinderen?
@m28 dank je.. mijn dochter is net aan in het AMC geboren.. 800gr! wat kan het dan verschillen van elkaar he! ik hoop niet dat ik je hiermee kwets maar jou dochter heeft het wel gehaald? ik was na 2 maanden weer zwanger van onze 2de dochter. weer te vroeg bevallen, nu met 30 weken. zij lag wel in het VU. en had een geboorte gewicht van 1390gr. ik ben nu weer onder controle bij het VU omdat ik zwanger ben van ons 3de kindje. zal mij benieuwen hoever ik nu kom..
@annebe: hoe is het nu???? @xnancex1: jeetje zeg, wat heftig! En wat toch weer een spannende tijd nu! Hoeveel weken ben je nu zwanger?