(Over)grootouders

Discussion in 'De lounge' started by loesje1982, Jan 23, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik heb nog een opa en oma (80 en 79) ze wonen 1,5 uur bij ons vandaan maar we zien elkaar zeker elke maand wel een keer (en dan gelijk een hele dag) De ene keer bij mijn ouders,bij mijn oom en tante,bij mijn broer en schoonzus of bij ons thuis) SUPER GEZELLIG
    Meestal gaan we ook 1x in het jaar een midweek op vakantie met zijn allen.
    Ik heb ook nog een oma die meer in de buurt woont in elk geval de verjaardagen komt ze en als we het vragen (uit zichzelf komt ze niet heeft een druk leven met 9kinderen die allemaal een partner hebben en minimaal 3 kinderen en dan nog een heleboel achterkleinkinderen)

Mijn man heeft nog 1 oma die we ook geregeld zien en hier komt op verjaardagen of als wij ze uitnodigen.

2. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

Nov 15, 2011
    2,349
    2
    36
    Psycholoog
    Ik heb nog 2 oma's en een opa. Oma is bijna 97 en nu in een verzorgingstehuis sinds ze haar heup heeft gebroken en dement is ( kan dus niet meer alleen wonen, vergeet bvb dat ze niet mag lopen zonder rollator, breekt ze zo weer een heup, of ze vergeet dat het gas aan staat etc.
    Maar heel triest. Ze woonde bij mij om de hoek, dus ik zag haar eigenlijk elke dag wel even. Nu mis ik haar echt, ook al bezoek ik haar in ieder geval 1 x per week. Heb jaren samen met mijn moeder, vader en oom de mantelzorg gedaan, het is nu heel erg raar om dat uit handen te geven...

Andere opa en oma zijn ook ruim in de 80, geen rijbewijs en erg slecht ter been, daar probeer ik ook elke week of om de week heen te gaan.

3. Springmuis

Springmuis VIP lid

Aug 19, 2008
    7,043
    0
    0
    Ik heb nog 1 oma van 72, en die komt gewoon langs, en daar heb ik echt respect voor want ze doet het nu sinds september alleen (mijn opa is toen overleden, die was wel wat ouder, 85) voorheen deden ze het samen maar nu gaat ze gewoon alleen met de auto naar ons toe (anderhalf uur rijden)
    zo ong. 1x per maand..
    en wij ook naar haar uiteraard..

Maarja als je mn oma ziet zou je ook niet zeggen dat ze al 72 is.. die doet echt alles nog! sportclubje daar, engels lesje hier!
    Gaat als het stormt even van Voorburg naar Scheveningen op de fiets (zonder hulpmiddelen haha)

4. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik heb 2 oma's en 1 opa

Mijn ene opa is overleden toen mijn moeder 3 was dus heb hem nooit gekend.

Mijn opa en oma wonen in dezelfde woonplaats, we gingen iedere zondag daarheen.

Mijn oma woont naast mijn ouders, die zagen we dus heel vaak.

Nu ik op mezelf woon woon ik noch dichter bij mn oma en opa en die wippen regelmatis langs, ook kom ik veel bij mn ouders en dus ook bij mn oma

Ik ben wel een familiemens :)

5. Quenya

Quenya Lid

Nov 29, 2010
    80
    0
    0
    Mijn oma van 86 komt ook niet langs. Ik ga lekker iedere week gezellig met mijn man en zoontje naar mijn moeder toe, waar oma ook is.

Eerlijk gezegd weet ik niet of je het kan verwachten. Ik zelf verwacht het niet. Ze is gewoon niet echt meer fit en ze is gewoon echt oud. Ik heb ook ontzettend veel respect voor haar, omdat ze ons altijd heeft geholpen ook in moeilijke tijden. Voor mij is het langsgaan met mijn zoontje dan iets kleins wat ik op haar oude dag terug kan doen.

6. Eefje28

Eefje28 Fanatiek lid

Sep 2, 2008
    1,923
    0
    0
    Groningen
    Ik heb nog 1 oma van 'moeders kant. Ze is 80
    En woont op 2minuten rijden. Ze is slecht ter rug (versleten wervels) dus kom ik meestal daar. Al is dat niet heel vaak moet ik eerlijk bekennen. ZO 2 keer per week , dan eens een paar weken niet. De weken vliegen ook voorbij moet ik zeggen. :) Ze is wel hee lief. En nog aardig monter.

(met mijn vader heb ik nooit contact (gehad) dus dat weet ik niet)

7. nense

nense Fanatiek lid

Apr 14, 2008
    1,358
    0
    36
    Female
    Gelderland
    Ik heb nog 1 oma en zij is 98jr en niet meer in staat om hier te komen. Ik ga wel met regelmaat naar haar toe samen met mijn zoontje. Dat vindt ze erg leuk. Ze kwam wel bij ons thuis vroeger, maar toch gingen wij vaker daar naartoe. Heb dat ook nooit raar gevonden of me afgevraagd waarom ze niet vaker bij ons kwamen.
    Mijn man heeft nog 1 opa van 99 jr., maar ziet hem niet zoveel meer de laatste jaren. Hij ziet en hoort slecht en slaapt veel. We zien hem wel bij mijn schoonmoeder of andere familie. Dan vindt hij het leuk om onze zoon te zien en hij is hier geweest na de geboorte van onze zoon. Misschien dat hij straks weer komt als ik bevallen ben, maar dat ligt eraan of hij dat nog kan straks.

8. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    mijn oma heeft helaas ons zoontje niet meegemaakt maar is bijna 98 geworden en was overgroot oma van heel veel achterkleinkinderen. ze had geen rijbewijs (nooit gehad) maar hield zoveel van al haar kleinkinderen/aanhang en achterkleinkinderen, dat ze het echt probeerde om langs te gaan (dan werd ze gehaald/gebracht, ze had het ook niet breed) of wij gingen langs. bij elk kleinkind of achterkleinkind was het alsof het haar eerste was (zelf heeft ze 8 kinderen grootgebracht)! maar ik denk dat zij een grote uitzondering was. grootouders zijn echt gek op de (achter)kleinkinderen maar hebben niet altijd de mogelijkheid zelf langs te gaan om verschillende redenen. ik denk dat alles wat langzamer gaat en moeizamer op die leeftijd en oude mensen hebben hun eigen ritme...

ik zou dus zelf langsgaan. het is mooi als kinderen hun overgrootouders nog mogen meemaken...ik heb veel genoten van mijn grootouders en vooral dan van de betreffende oma...

9. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,274
    10,990
    113
    Ik heb nog 1 oma met haar tweede man, met wie ze al zo lang samen is dat wij hem gewoon als opa kennen. Opgeteld hebben ze 6 kinderen plus 6x aanhang, 17 kleinkinderen en nog een hele bups broers, zussen, partners van levende of overleden broers en zussen, broers en zussen van hun overleden eerste echtgenoten, enzovoorts. Daarnaast hebben ze een druk sociaal leven met bejaardenzwemmen, vrouwen- en mannenvereniging, twee keer naar de kerk op zondag en nog een heleboel vrienden en kennissen, en moeten "oude mensen helpen" (ze zijn allebei 81). We zien ze om de 2 maanden ofzo, en dan moeten ze de agenda erbij pakken. Meestal gaan we naar hen toe, is ongeveer een uurtje rijden, maar soms komen ze ook hier. Als je ze wil uitnodigen voor de kerst, moet je er al in oktober bij zijn. Ik ben blij dat ze nog zo'n actief leven hebben, en hoezeer ze ook uitkijken naar hun eerste achterkleinkind, ik verwacht niet dat ze straks elke maand hier zitten...

10. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

hier nog 3 oma's.
    Mijn oma haar gezondheid gaat sinds afgelopen zomer enorm achteruit en die is echt niet meer in staat om langs te komen. Ik probeer eens per 2 weken langs te gaan.
    Oma's van mijn man kunnen met taxi of familie meekomen, maar doen dat nooit. En idd wel bij anderen langs. Ik probeer daar toch wel eens per 3 weken minimaal langs te gaan (meestal wel 2 weken), maar ook die klagen dat we niet vaak genoeg langskomen, maar daar trek ik me niks van aan.

Maar ik ben afhankelijk van de weekenden, omdat mijn man doordeweeks meestal de auto mee heeft. En dan wil ik ook wel eens iets anders doen dan hele weekenden 'verplichte' bezoekjes af leggen. En mijn man wil zijn dochter natuurlijk ook wel eens voor zichzelf, ipv delen met de opa's en oma's. Maar dat schijnen ze niet te willen begrijpen. Dus dat geeft hier weleens de nodige irritaties...

11. stampertje

stampertje Fanatiek lid

Oct 24, 2007
    3,086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Hier komt 1 oma (67) Alleen als ze word opgehaald daar mijn ouders. En de andere alleen met verjaardagen terwijl die met de trein tram metro en bus wel overal naartoe gaat. Maar ik vind het allemaal niet erg.

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,277
    6,191
    113
    Ik denk dat je het niet meer kan verwachten.
    Vaak hebben wat oudere mensen (80+)niet meer het overzicht en kunnen ze niet een 'onverwacht' bezoek inplannen.
    Geplande (wekelijkse) activiteiten gaan vaak nog wel.
    (Dit geldt natuurlijk niet voor allemaal he ;))
    Ik zie het ook bij mijn opa en oma (82 en 84, rijden ook nog auto,etc), als je zegt wanneer kan ik op de koffie komen wordt dat minimaal een week later. Maar als je dan vraagt: wat heb je vandaag of morgen te doen? dan hebben ze daar eigenlijk geen antwoord op. Of zoiets van: ik moet mijn haar nog wassen.

Dus ik snap hoe je je voelt (ik heb ook het eerste achterkleinkind en zij zijn 1 keer op bezoek geweest hier, hij wordt 4 in april) maar dat het initiatief (helaas) echt van jou moet komen als jullie elkaar willen blijven zien.

13. xd24

xd24 VIP lid

Feb 27, 2010
    6,406
    0
    36
    Brabant!
    Hier komen de opa's en oma's ook nooit.

Mijn opa's en oma's wonen 3 uur bij ons vandaan. Ze logeren wel 1x in de zoveel tijd een weekend bij mn ouders en dan zitten wij ook veel bij mn ouders.

Opa en oma van mn vriend wonen 10 min bij ons vandaan en komen alleen op verjaardagen bij ons verder niet. Enja ook daar krijgen we als we 2 weken niet geweest zijn de opmerking wat zien we jullie weinig;)

ik denk eerder dat ze er niet over nadenken dat ze zelf ook langs kunnen komen, en ze geven ook altijd aan wel te snappen dat iedereen hartstikke druk is (werk/school/kids). Misschien dat ze het daarom ook wel laten en denken als ze tijd hebben komen ze hier wel langs?

14. tico

tico Fanatiek lid

Jul 14, 2008
    1,311
    0
    0
    hier van mijn kant leven al mijn opa's en oma's nog! wat een luxe he? Bijn mijn man geen 1 meer dus die moest in het begin wel even wennen haha. Mijn ene opa en oma komen nooit bij ons omdat ze de trap niet opkunnen hier en mijn andere opa en oma komen alleen met verjaardagen. voor de rest gaan wij daarheen. Maar mijn andere opa en oma zouden zeker hier komen als ze dat konden. Maar nu moet ik zeggen dat mijn familie erg klein is dus dat is ook wel anders. Toen ik net bevallen was van onze kleine meid en in het ziekenhuis lag zijn ze wel langs geweest en mijn opa was toen toch al 88 dus ben trots op ze hahah.

15. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

ik heb nog 1 oma, en me man ook maar die zijn beide niet meer in staat om te komen, dus daar komen wij soms. Maar ook niet zo vaak meer helaas......

Daarintegen hebben onze kinderen 2 beppe's, 2 oma's, 1 opa en 1 pake nog. Een rijkdom wat ik wel heel mooi vind! Ik heb me beide opa's nooit gekend en me vader zijn moeder maar heel even helaas. Dus ik doe het al heel lang met maar 1 oma.....

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,557
    530
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Helaas hebben drie van de vier grootouders (van mijn kant) onze kindjes niet gekend. Mn opa (vaderszijde) heeft de oudste twee of drie keer gezien en hij is vier dagen voor de geboorte van de jongste overleden (net voor zn 90e verjaardag)
    Maar opa was ook niet meer in staat tot autorijden etc. Dus die kwam idd niet bij ons.

17. Deesjebeesje

Deesjebeesje Bekend lid

Jan 7, 2012
    888
    1
    0
    Den Oever
    Ik heb nog twee opa's, de ene zie ik nooit, woont niet echt om de hoek. De andere zie ik weinig, heeft een vriendin die ik totaal niet vertrouw en zelfs een beetje labiel vind. Aangezien ik daar zelf gevoelig voor ben (nee, ik ben niet labiel), wil ik daar liever niet mee omgaan.

18. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    4,322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Mijn opa en oma van mijn moeders kant zijn helaas beiden al overleden. Opa al voordat ik geboren was en oma al 8 jaar. Oma heeft eigenlijk zolang ik me kan herinneren bij ons in gewoont. Mijn moeder is bij mijn vader weggegaan bij mij (onder niet zulke leuke omstandigheden) en is toen bij mijn oma in getrokken. Dat is altijd zo gebleven, tot dat ze overleed. Had dus heel goed contact met oma, ze was echt mn 2e moeder!

Opa en oma van vaders kant wel contact mee gehouden. Ze kwamen zo af en toe eens bij ons maar wij kwamen daar zelden. Ik heb na jaren de eerste stap gezet en ben naar hun toe gegaan. Ging allemaal heel goed en ik kwam regelmatig langs. Maar dat moest dus ook allemaal van mijn kant komen, ik belde, ging langs maar hun deden dus echt niets. Woonde destijds 2 straten van ze af en ze hadden beiden ook gewoon mijn telefoonnummer. Beiden zijn ze ook nog erg fit. Geen idee hoe oud ze zijn btw. Heb na een paarmaanden besloten om het van hun af te laten hangen, kijken wat ze doen als ik niet meer belde of langsging. Nou toen hoorde ik dus niks meer! Heb uit respect nog een geboortekaartje gestuurd van onze dochter maar ook daar hebben ze nooit op gereageerd. Ben ze toen nog een paar keer tegen gekomen en toen keken ze niet eens naar mijn dochter! Er kon ook echt met moeite een hallo van af. Nu heb ik dus helemaal geen contact meer met ze en eerlijk gezegt interesseert me dat ook niet, heb nooit een opa-oma band met ze gehad... Heb het meer voor hun gedaan dan voor mezelf, maar nu hoeft dat dus niet meer. Ik zeg altijd dat ik geen opa's of oma's meer heb, mijn oma is 8 jaar geleden overleden, opa voor mijn geboorte en de andere 2 praat ik niet eens over.

Vriend zn kant zijn ook al overleden, heb ik nooit gekend.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,500
    36,455
    113
    Ik heb nog 1 oma, maar die is al 87 en die komt niet meer bij ons langs, dat kan ze gewoon niet meer. Wij gaan nog wel bij haar langs of we zien haar bij mijn ouders als mijn vader haar heeft opgehaald, maar ze gaat momenteel heel hard achteruit.

Mijn man heeft nog 1 opa en die zien we nog wel regelmatig, die komt hier ook nog met verjaardagen etc.

20. dina88

dina88 Fanatiek lid

Nov 7, 2008
    2,360
    235
    63
    Female
    Arnhem
    ik heb nog 1 opa en die komt hier nooit op bezoek en heeft ook onze zoon nog niet gezien, we hebben ook niks gehoort toen hij geboren was (niet eens een kaartje) dus voor mij hoeft het ook niet meer

Share This Page