Over koemelkallergie heen gegroeid?

Discussie in 'Voeding' gestart door Isabo, 22 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isabo

Isabo Lid

7 jun 2015
    48
    0
    6
    hai!
    Mijn zoon is nu elf maanden en toen hij ongeveer 8 weken was is dmv een provocatietest koemelkallergie vastgesteld.
    Mijn man en ik hebben altijd getwijfeld aan deze diagnose omdat hij wel wat onrustig was, maar er vooral lichamelijke klachten waren door de zware bevalling.

Toch hebben we uiteraard koemelkvrij voeding gegeven en ook de bijvoeding volledig koemelkvrij gedaan. Tot hij per ongeluk yoghurt binnenkreeg en totaal niet reageerde. Nu krijgt hij wel eens een danoontje of kaas op zijn brood en we zien eigenlijk nooit een reactie ontstaan wat op allergie kan wijzen. Kunnen we er vanuit gaan dat hij het niet heeft of er in ieder geval overheen gegroeid is? Hoe wordt dit normaal gesproken getest?

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik denk dat je er wel van uit kan gaan dat hij erover heen is.

Normaal gesproken wordt er of een dubbel-blind provocatietest gedaan of thuis voorzichtig wat gegeven.
    Bij de provocatietest mag je met je kind naar bijv het ziekenhuis en daar maken ze een flesvoeding klaar. Jij weet niet of dit de huidige dieetvoeding is of gewone voeding in zit. Dit geef je en dan kijk je of er een reactie volgt. Een andere dag doe je hetzelfde, alleen krijg je dus de andere voeding. Als de eerste dag dieetvoeding was krijg je dan gewone voeding of andersom.

Ook kan je thuis voorzichtig geven, dus eigenlijk wat je nu al hebt gedaan. Als er geen reactie komt kan je rustig gaan uitbreiden en overstappen naar gewone producten. Het advies is wel, als er geen reactie is, om het rustig uit te breiden en dus niet 1e dag proberen en dag 2 gewoon alles geven. Dan is de kans groot dat er een reactie komt, ondanks dat er geen sprake is van een allergie. Het lichaam moet even de tijd krijgen om te wennen.
    Vooral op yoghurt producten komt er een minder heftige reactie dan gewoon melk. Dus dat kan je eerst opbouwen en dan rustig melk erbij pakken. Sommige kindjes willen overigens gewone melk niet drinken na dieetvoeding. Dit komt omdat de smaak heel anders is. Wat je dan kan doen is fv en gewone melk mengen en steeds meer gewone melk toevoegen.

3. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Zou het geen lactose intolerantie geweest kunnen zijn?
    De aanmaak van lactase (die zorgt voor de verwerking van lactose in je lichaam) kan ook tijdelijk minder zijn bij ‘problemen’ aan de darmen.
    Een lichte infectie kan er al voor zorgen dat lactase tijdelijk minder aangemaakt wordt.
    Aangezien de darmen van baby’s nog niet volledig ontwikkeld zijn lijkt het me dat er een kans bestaat dat zijn lactase productie misschien nog niet genoeg was om de lactose te verwerken.
    Wanneer darmen weer volledig hersteld zijn is de aanmaak van de lactase weer optimaal en kunnen de meeste mensen weer (kleine beetjes) lactose en dus ook melk verdragen.
    Ik zou er nog wel mee oppassen dat hij niet teveel binnenkrijgt...hij heeft duidelijk wel een bepaalde gevoeligheid.

Deel Deze Pagina