Wat vraag ik de dokter?

Discussion in 'De lounge' started by nanette77, May 23, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    Misschien kunnen jullie mij helpen.
    Afgelopen februari heb ik mijn bloed laten testen, omdat ik zo moe ben. Daar kwam een lage d3 waarde uit.
    Nou weet ik dat dat niet choquerend is, maar toch. Vorig jaar voor gyn. Onderzoek was de d waarde ook al laag.
    Vorig jaar 36
    Febr 34

Advies, supplement slikken, boter op je brood enz..
    Na 3 maanden weer prikken..

Dus ik weer geprikt.
    Is de waarde 32. Dus licht gedaald ( ik ben overigens elke dag wel een uur buiten)
    Advies.. Slikken, boter op je brood..

Toen heb ik aangegeven dat ik met dat advies niet zo veel kan aangezien ik dat trouw heb opgevolgd, maar de waarde nagenoeg gelijk is gebleven (zelfs licht gedaald)
    Wat ik dan wel wilde..

Euhmmmm een goede waarde;)

Nou mag ik maandag komen op spreekuur..
    Maar zijn er ook dames met goede tips.
    Wat moet ik vragen
    Waar moet ik op aan sturen
    Enz..

Ik heb bijv ergens gelezen dat er een link is tussen gezicht en vit d3
    Ik eet heel gezond, niet veel en och ben ik net iets te zwaar..

De vermoeidheid.. Kan die bij D vandaan komen?

Af en toe moe gevoel in mijn spieren/gewrichten

Of is mij tekort eigenlijk te minimaal om deze klachten te veroorzaken?

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Met zo'n lage waarde vragen om een vitD drankje of anders bij de drogist vitamine D kopen en daar minimaal 2000 eenheden per dag van slikken (veilig volgens de Gezondheidsraad)

Waarde van 100 is ideaal en bereik je alleen door het eten van vette vis zoals zalm en haring en zon ZONDER zonnebrandcreme en dat red je nu gewoon niet en word je tekort alleen maar groter

Spierklachten, vermoeidheid, kouwelijk, etc kan allemaal van de vitD komen. Laat ook eens je b12 prikken

3. milika15

milika15 Bekend lid

Aug 13, 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Bij mij was de vit d waarde nog lager dan die van jou enik kreeg een drankje van 50.000 eenheden een keer per maand, na 5 maanden was mijn waarde weer goed. Had ik eerder moeten gaan naar mijn huisarts want ik heb heel veel haar verloren.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je tekort is behoorlijk, dat vooropgesteld!

Hoeveel suppleteer je nu?

Toen ik een waarde had van 30 zat ik binnen twee maanden op waarde 90 met een supplement van 2000IE.

Is je schildklier en/of B12 al eens getest?

5. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Nette, je kunt ook een opstartdosis per injectie krijgen. En jij had ook B12 tekort toch? Dat komt vaak samen voor namelijk.

6. Mauw

Mauw Fanatiek lid

Sep 4, 2012
    1,626
    0
    0
    Amsterdam
    Ik gebruik voor vitamine d tekort colecalciferol druppel 1 x in de week, recept van de dokter.
    Mijn haar valt niet meer uit, ben niet meer duizelig, meer energie en vage pijntjes zijn verdwenen. Maar ben op sommige dagen nog wel moe. Dus vragen aan de dokter: of je tekorten met kunnen aangevuld met 'medicijnen' nog een bloedcheck op andere dingen die de vermoeidheid kunnen veroorzaken.

7. Mauw

Mauw Fanatiek lid

Sep 4, 2012
    1,626
    0
    0
    Amsterdam
    Oh en wat ik vergeet: ik kan continu een kapotte tong en gehemelte. Dit kwam in de avond op, volgende ochtend weer weg. Sindsdien ook niet meer :)

8. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    B12 is laag maar de arts ziet het niet als tekort Mykelti..
    Die strijd heb ik opgegeven..
    125 geloof ik de laatste keer..

Haaruitval en duizelingen heb ik ook.. Wist niet dat ik dat ook kon koppelen aan D..

En die vette vis is wel een punt hoor.. Ik gruwel van bijv zalm.. Makreel, heilbot enz vind ik wel ok... Maar daar kan ik zelf inderdaad nog een slag slaan..

Van beppe (oma) weet ik dat ze D via een injectie kreeg...

9. zogelukkig

Haaruitval is absoluut geen symptoom van vitamine D-tekort.

Dat zou je toch meer in de B-hoek moeten zoeken.

10. Silinde

Silinde Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    1,385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Mijn D-Waarde is ook veel te laag en ben momenteel op een kuur gezet van 1x per week een ampule D-Cure bij een "vetrijke maaltijd" (nu ja, ik sta op dieet dus dat betekent voor mij gewoon met de pot mee-eten die keer, te veel vet is ook niet goed). Over 2 weken moet ik opnieuw op controle.

11. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    Even een update..
    D is niet de enige afwijkende waarde.
    Tsh is 4,8 dus schildklier is iets te traag
    ( b12 306... Voor het eerst boven de 300 grens)
    B6 is 157 dat wijkt ook af.

Ha wil overleggen met de internist, mijn klachten kunnen ook van de schildklier komen, hoewel de waardes niet vreselijk afwijken ( mag 4 zijn)
    Of ze gaan via de internist behandelen of ik krijg 800 eenheden D.
    Maar dat hoor ik nog

12. SeaShell

Die 800 eenheden los je geen groot vitD tekort mee op meid!
    Minimaal 200 eenheden per dag, en dat is ook veilig bevonden door de Gezondheidsraad.

Een vitD drankje is bijv 50.000 eenheden per spuitje wat je in je mond moet spuiten. Na een keer of 5 is je waarde van 35 dan wel op 100 ;) hier wel van 23 naar 100 met een drankje in korte tijd. 800 zet geen zoden aan de dijk

TSH is idd te hoog. Is dit al vaker getest? Vooral omdat jullie in de mmm zitten en dat ook een oorzaak kan zijn?

13. Meril

Meril Bekend lid

May 3, 2008
    671
    0
    0
    Hoeveel supplement D heb je tot nu toe bijgeslikt dan? Ik vind 800 met jouw waarde echt veeeel te laag dus als D het enige zou zijn wat uit de onderzoeken komt zou ik toch aansturen op hooggedoseerd supplement (50.000ie per week)

14. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    Die is vaker getest.. Is 4,5 geweest, volgens de gyn een te kleine afwijking om een verklaring te zijn voor de miskramen.
    De ha zegt nu dat ook een kleine afwijking best de oorzaak van klachten kan zijn.

Dus een maand lang dagelijks 800 eenheden is te weinig?
    Volgens de ha was 32 eigenlijk nog een best acceptabele afwijking..
    Als ik al niet zo moe was werd ik het wel van het feit dat je altijd zelf alles moet regelen en onderzoeken..
    ( overigens neemt hij mijn klachten wel serieus)

15. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    Geen supplementen tot nu toe.. Ik moest multi vit. Nemen van hem

16. SeaShell

TSH van 4,5 is ook veelte hoog en kan zeker de oorzaak Zijn van je herhaalde miskramen :( ik zou dus dowieso een verwijzing naar de internist geëist, vooral in jullie geval.

Is je ft4 ook getest? Dat is normaal wel bij een afwijkende TSH.

1 maand lang 800 eenheden dan is je waarde van 34 misschien 36 geworden ;)

Ik zou sowieso zelf nu 2000 eenheden per dag slikken, dat gaat wel werken, maar is ook langzamer dan een drankje

Vitamine D waarden

< 27 Zware deficiëntie Ernstig gevaar voor rachitis, osteomalacie en myopathie. Secundaire hyperparathyreoïdie en calciummalabsorptie.

27-50 Deficiëntie Langdurig vitamine D-tekort, gevaar voor rachitis en osteomalacie

17. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    Ft4 is ooit getest en was toen 17 ik begrijp dat dit binnen de normaal waarde valt.

Maar vit D stapelt toch bij ge veel? Daarom durf ik niet goed bij te slikken
    ( kom ik nu erg naïef over?)

18. SeaShell

Een waarde van >250 is pas toxisch en voordat jij daaraan zit ben je eeuwen verder ;)

In Californië waar het mega zonnig is slikt de gemiddelde mens meer dan 2000 eenheden per dag, omdat hen er WEL achter zijn dat je veel vitD nodig hebt. Niet voor niks dat 80-90% van de Europeanen een fors VitD tekort heeft

50.000 eenheden = 1 spuitje wat je 1x per week pakt en wat geadviseerd word bij zo'n lage waarde

50.000 :400 eenheden wat in een multivitamine zit = 125

Dus je zou 125 dagen lang 400 eenheden moeten slikken om aan de waarde van 1!!!! spuitje van 50.000 eenheden te komen.

Zo'n spuitje krijg je vaak 10 weken lang = 500.000 eenheden en zouden 1250 dagen aan 400 eenheden pilletjes zijn

In 10 weken krijg je dus 500.000 eenheden binnen die je normaal in 1250 dagen zou bereiken wat bijna 3 jaar is!!

Mijn waarde was 23 en na 10x 50.000 eenheden 98 ofzo.

Dus met een paar pilletjes van 2000 eenheden raak je niet overgedoseerd :p de Gezondheidsraad raad het zelfs aan bij een tekort.

19. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    kijk jij bent helder in je uitleg... Ik zou je mee moeten nemen naar de huisarts;)

20. zogelukkig

Als ik een TSH heb van 4 voel ik me hondsberoerd!!

Nu heb ik een TSH van 1 en dat voelt heel prettig.

Vit. D-tekort en hypothereoïdie blijkt heel vaak samen voor te komen.

Met 800IE krik je je D-waarde echt wel op, alleen wat langzamer.
    Dat drankje heb je niet nodig. Zoals ik al zei had ik een waarde van 30 en zat ik met 2000IE binnen 2 maanden op een waarde van 90.

Je gaat trouwens pas stapelen als je teveel binnen krijgt.

Ik slik nu al een tijd 800IE en had laatst een waarde van 84.

Ik mag het niet te vaak laten testen van de ha, want die test kost 80 euro.

Share This Page