Wie kan me helpen?

Discussion in 'Flesvoeding' started by mambo87, Nov 30, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mambo87

mambo87 Lid

Jan 5, 2009
    45
    0
    0
    verpleegkundige
    katwijk
    Hoi moeders,

Ik heb een paar vraagjes, mijn dochter is nu 4 maanden (woog zo'n 3 wkn terug 5,5 kilo) zreheeft altijd bv gehad en nu ga ik waarschijnlijk over op fv! Ze zat zo op ongeveer op 5 x bv per dag.
    Hoeveel FV kan ik haar per keer geven? (als ik gekolfde melk gaf dronk ze max 170 cc) En hoeveel tijd moet er min tussen de voedingen zitten? En kan je bv voor een hele dag al voeding klaarmaken en zo ja hoe doe je dat dan?

Liefs christa

2. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    Ik denk dat je voor de juiste hoeveelheid toch beter kan overleggen met het CB.

BV is lichter verteerbaar en flesvoeding wat zwaarder dus ws heeft ze dan ook iets minder nodig.

Weet je ook al welke fv je gaat geven? Vaak als je BV heb gegeven stap je over naar de hypoalergenen voeding, tenzij dit niet nodig is iom CB.

Fv mag maximaal één liter op een dag.
    En een simpel rekensommetje is:
    lichaamsgewicht maal 150cc ( minimaal de hoeveelheid per 24uur)
    Lichaamsgewicht maal 180cc ( maximale hoeveelheid per 24 uur)

Het beste is om daar tussen een balans te vinden.
    Mijn zoontje kreeg met 5.5 kilo 6flessen van 150/5= 165cc voeding.
    Maar hij is een vreetzakje hoor! hij zit nl ook op de forte voeding.

Maar om goed advies hierover te krijgen kan je het het beste even overleggen met het CB.
    Het beste lijkt mij ook voor je baby en jezelf dat je op 5 voedingen blijft! misschien zegt het CB dat je bijvoorbeeld 5x180/6 mag aanbieden.

En als je 5 of 6 flessen per dag geeft moet er minimaal 3 uur tussen zitten ( liefst 4 uur)
    Maar jou kindje zal ook moeten wennen dat ze geen kleine beetjes meer kan drinken dus zal misschien wel ff duren voordat je beeb dat door heeft.
    Succes Iedergeval

En voor heel de dag klaarmaken; nee dat zit er niet meer in, er gaan dan voedingstoffen verloren du het is het beste om per fles klaar te maken.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Allereerst, als je kindje nu nog borstvoeding krijgt moet je heel rustigaan gaan afbouwen.
    Je vervangt 1 voeding door een flesje kunstvoeding (voor een kindje met haar gewicht neem je 150cc water met 5 schepjes voeding). De rest van de tijd blijf je vooral gewoon op verzoek aanleggen. Als je spanning in je borst voelt leg je even aan, of kolf je de spanning weg.
    Het beste kies je een voeding waarvan je het idee hebt dat je dan het minste melk hebt, meestal de late middagvoeding.

Flesvoeding vooruit maken wordt tegenwoordig heel erg afgeraden, er kunnen dan namelijk levensgevaarlijke basterien in groeien (die al vanuit de fabriek in het poeder zitten).

Na 10-14 dagen, als je borsten gewend zijn aan minder melk maken begin je met het afbouwen van de volgende voeding.
    Het is zaak om je kind zolang mogelijk 2 a 3 voedingen te blijven geven. Als je afbouwt maken je borsten afbouwmelk en daar zitten extra veel antistoffen en beschermende stoffen in, zodat je kind jouw bescherming blijft houden zolang het je melk drinkt.

Misschien brutaal, maar waarom ga je afbouwen?

4. mambo87

mambo87 Lid

Jan 5, 2009
    45
    0
    0
    verpleegkundige
    katwijk
    Bedankt voor jullie reacties! Ik ga afbouwen omdat de bv erg terugloopt (wrs door gebruik tepelhoedje ze kan neit zonder drinken) Heb al neusspray geprobeerd en domperidon om de productie te verhogen maar helaas. Daarbij komt dat ze sinds een paar dagen 23 uur per dag in spreidbroek zit en het met dat ding om niet lukt om te drinken :( dus ben nu alles aan het kolven maar heb niet genoeg voor een hele dag en omdat ik toch verwacht dat het minder gaat worden dacht ik ik zal me alvast goed voorbereiden! Maar ze heeft 4 mn bv gehad en daar ben ik toch heel blij mee. Ik heb idd friso ha gekocht!

groetjes

5. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Ik zou gewoon 160 cc per flesje aanbieden, gekolft of FV (105 cc + voeding). Als ze alles opdrinkt, dan 180 cc water + voeding gaan aanbieden.
    Wij geven de fles niet standaard om de 4 uur hoor. Maar een beetje naar behoeft. Meestal 8.30-11.30-15.30-18.00-22.00 uur.

Succes met afbouwen!

Share This Page