Over naar 1 nachtvoeding tijdstippen

Discussion in 'Flesvoeding' started by Laari26, May 6, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Laari26

Laari26 Bekend lid

Sep 11, 2014
    517
    105
    43
    Utrecht
    Ik heb vandaag contact gehad met het consultatiebureau over de voedingen van mijn dochter. Ze kreeg namelijk 8 voedingen in 24 uur. Dat betekent dus 2 nacht voedingen.
    Nu drinkt zij om de 3 uur. Maar als we over gaan naar 1 nachtvoeding denk ik dat we daar een beetje mee moeten schuiven qua tijden. Want ze drinkt nu om :
    00:30
    03:30
    06:30
    09:30
    12:30
    15:30
    18:30
    21:30

Wat wordt er normaal aangehouden bij voeding om de 3 uur en maar 1 nachtvoeding ?
    Ik had zelf al zitten kijken. Maar kloppen deze tijden zo ?
    3:00
    7:00
    10:00
    13:00
    17:00
    20:00
    23:00

2. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Waarom voed je niet op verzoek dan? Ik deed zelf overdag om de 3 uur dus bijvoorbeeld om 7 uur - 10 uur - 13 uur- 16 uur- 19 uur- 22 uur en dan kijken wanneer hij weer kwam en dan gaf ik en zo ging ik weer verder.

Later werd dat om de 4 uur. Overigens is het niet erg als ze vaker kleine beetjes drinken hoor, zeker niet als ze zo klein zijn. Is juist beter! Mijn zoontje heeft tot 5 maanden nog 6 voedingen gedronken. Nu net op 3 maanden. I heb me er allemaal heel druk om gemaakt en uiteindelijk regelde het zich vanzelf en werkte het het beste als ik hem volgde.

Misschien dat dit ook een idee is voor jou?

Als je echt aan tijden wil vasthouden lijkt het mij een prima schema!

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik keek altijd gewoon naar mijn kind.

Cb gaf hier een keer aan dat we toch echt naar 5x 180/6 'moesten' terwijl onze jongste de fles van 120/4 (7x) nog niet eens leeg kon drinken.

Misschien dat een ander kindje het op deze leeftijd of met dit gewicht aan kan, maar dat hoeft niets te zeggen over jouw kindje.

Ik voedde op verzoek. Overdag maximaal 4 uur ertussen en snachts hield ik geen maximum aan.

Daarnaast denk ik dat ze het nu al heel netjes doet voor haar leeftijd. 8 voedingen is heel normaal op deze leeftijd.
    Als het voor jou te zwaar is kan je kijken of je partner (?) mee helpt of overdag bijslapen?

4. Laari26

Laari26 Bekend lid

Sep 11, 2014
    517
    105
    43
    Utrecht
    #4 Laari26, May 6, 2015
    Last edited: May 6, 2015
    Mijn dochtertje is te vroeg geboren en daarom kregen wij vanuit het ziekenhuis mee 8 voedingen.
    Momenteel drinkt ze flesjes van 70 a 80cc en krijgt ze dus voor haar gewicht meer dan genoeg binnen.
    Vandaar dat ik 1 nacht fles minder zou willen geven.
    Ook deels omdat het voor ons beide vrij zwaar is. En ik slaap al bij overdag.

Ook vind ik het fijn om een houvast te hebben met vaste tijden voor voeden. Vandaar mijn vraag

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,812
    5,949
    113
    Female
    #5 Zoe123, May 6, 2015
    Last edited: May 6, 2015
    Met een jong prematuur kindje...dan zeker gewoon op verzoek voeden! Ze is pas 2 weken..8 voedingen zijn echt prima, als je in gedachten hebt hoe ieniemienie het maagje van je baby is? Honger is honger, vol is vol. Schema's..das echt voor als ze wat groter zijn.
    Inderdaad, heel pittig. Maar je ziet dat vaker kleine voedingen toch het beste past bij dit soort kindjes. En soms trouwens ook bij kindjes die wel "op tijd" zijn geboren.
    Mijn oudste kwam met 36 weken. Het duurde 4/5 weken voordat ze effectief uit de borst kon drinken. Ook dat had gewoon tijd nodig.
    Héél vermoeiend, die eerste periode,maar zo werkt het nu eenmaal met kleine baby's...

6. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

T is niet te vroeg geboren maar wel heel klein en veel afgevallen. Ik voed op verzoek en zal je helaas uit de droom halen. Snachts wil hij er twee. Het is niet dat als je snachts er een weg laat dat je baby het daar meteen mee eens is.

Volg het ritme van je baby het komt vanzelf goed.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik zou gewoon zeggen geef om 21:30, ga naar bed en kijk hoelaat ze zich meld.

Als je overdag liever vaste tijden wil, oke (hoewel ik zelf merk dat kindjes het vaak heel goed zelf kunnen regelen en dat voor het kindje prettiger is). Dan begin je gewoon elke dag op een vast tijdstip. Maar ik zou snachts zeker op verzoek gaan voeden. Want of je geeft dan voeding zonder dat ze honger heeft of wil je haar laten huilen omdat het 'nog geen tijd is voor eten'?

Mij is bij beide kinderen verteld dat ik best een voeding minder kon gaan geven, maar no way dat ik mijn kindjes honger laat hebben omdat 'men' vind dat er een fles af mag.
    En mijn ervaring is dat als je accepteerd dat je eruit moet, het minder zwaar is.

De kans is groot dat als jij de tijdstippen loslaat zij het goed zelf kan regelen.

8. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    1,620
    43
    48
    Ik sluit me bij bovenstaande aan; s nacht voeden op verzoek. Overdag kan je dan nog wel een schema aanhouden. Wellicht verbaast je kindje je, en laat ze er opeens 3,5 of zelf 4 uur tussen.

Met 2 weken gaf ik mijn dochter de laatste voeding om 23:00 uur en wachtte zelf af wanneer ze daarna kwam. Overigens bleef ik altijd lang in bed liggen om goed uit te rusten, naar de eerste paar ochtend voedingen dook in mijn bed weer in :)

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hahaha dat deed ik hier ook, de eerste weken was ik meestal niet voor 12 uur beneden. (Mijn man had me dan al 2 boterhammen boven gebracht om 6.00 voor hij naar z'n werk ging) :p
    En 's avonds om 20.00 zat/ lag ik alweer boven als het maar even kon:)

Maar wat de andere meiden ook al zeggen. Ik zou het je kindje laten bepalen. Ze kunnen over het algemeen heel goed zelf aangeven wanneer ze honger hebben en anders zou ik op deze leeftijd overdag maximaal 3 uur tussen de voedingen houden.
    's Nachts kan je het haar inderdaad zelf laten bepalen, al zou ik haar nu denk ik nog niet langer dan 6 uur achter elkaar laten slapen zonder voeding, mede omdat je aangeeft dat ze nog vrij klein is.

10. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Ik denk dat je er zelf niet zoveel over hebt te zeggen.. Als je kindje zelf komt voor 2 nachtvoedingen, dan kun je daar weinig aan veranderen. Het wordt vanzelf beter.

Ik zou ook de nachten op verzoek geven. Misschien laat ze dan wat meer tijd er tussen. Overdag verschuiven je tijden dan dus steeds, afhankelijk hoe de nacht is gegaan. Ook dat wordt vanzelf stabieler.

Mijn zoontje heeft ook zeker 3 weken elke 3 uur een voeding gehad, ook in de nacht. Blijkbaar had ie dat gewoon nodig. Vervolgens werd de tijd er tussen steeds langer, met 10 weken sliep hij van 23:30 tot 7 en met 3 maanden van 20u tot 7u.

11. Drieka

Drieka Niet meer actief

Als je graag een nachtvoeding wilt laten vallen dan zou ik de tijden zo doen:

3:00
    06:30
    10:00
    13:00
    17:00
    20:00
    23:00

Maar persoonlijk gaf ik om 23:00 de laatste fles en dan keek ik gewoon hoe laat hij zich deed melden in de nacht, ik ging geen wekker om 03:00 zetten, want het kwam vaak genoeg voor dat hij zich om 03:30-04:00 deed melden, dan gaf ik de fles en keek weer hoe laat hij zich in de ochtend deed melden en vanaf dan ging ik om de 3 uur een fles geven, dus elke dag paste ik de tijden aan, maar wel zo dat hij 7 flesjes per 24 uur kreeg.
    Ook gaf ik voor de nacht altijd 10 cc extra zodat zijn maagje wat meer gevuld was en hij in elk geval tot minimaal 03:00 zou doorslapen.

Na een week of 3 ben ik overgegaan op 6 voedingen omdat hij steeds 4 uur tussen de voedingen liet zitten en sinds 2 weken (dus toen hij 6 weken oud was) zit hij op 5 flesjes en geen nachtvoeding meer omdat hij met 6 weken ineens de nachten ging doorslapen.
    Dat is dus allemaal vanzelf gegaan.

Je moet gewoon kijken wat je kindje nodig heeft, die van ons had vanaf 6 weken geen nachtvoeding meer nodig maar er zijn ook genoeg kindjes die maanden een nachtvoeding nodig hebben.

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,197
    23,282
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Eens met iedereen hierboven. Met Dafne ook op verzoek gedaan. Op het moment dat ze alle flessen goed leeg dronk, opgehoogd. Toen liet ze er vanzelf wat langer tussen zitten. Ik zette wel de wekker in de nachten op max 6 uur, maar dat liet ze er in het begin toch niet tussen zitten. Nu slaapt ze de nachten door van 23.30-7.00. Sinds ze 8 weken is, krijgt ze 5 flessen per dag.
    Hoe zwaar het nu ook is, de kindjes hebben op den duur echt wel een ritme. Ik ben daar altijd in mee gegaan en sinds ze 8 weken is, is het pas redelijk op vaste tijden. Ze is pas 2 weken, helaas hoort het erbij...

13. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    Wij hadden de eerste paar weken dit schema
    6.00-9.00-12.00-15.00-18.00-21.00- 00.00-3.00
    De tijd die er tussen de voedingen zat werd langer toen de flessen groter werden. Mijn beide kids regelden dit vanzelf. Wij wilden zo snel mogelijk de laatste fles (van 00.00) eerder hebben zodat mn man ookmop tijd naar bed kon, maar daardoor bleef de nachtvoeding wel langer. Uiteindelijk sliepen ze allebei met 8weken door.
    Jou kindje is nog heel klein, ik zou kijken of je misschien de flessen kan ophogen en dat er dan vanzelf meer tijd tussen gaat zitten. Let wel goed op dat ze er geen last van krijgt, anders accepteren dat het nu even zo is.
    Ben wel benieuwd hoe het deze keer zal gaan want mn kids moeten nu gewoon naar school, dus ik kan niet blijven liggen smorgens.

14. Laari26

Laari26 Bekend lid

Sep 11, 2014
    517
    105
    43
    Utrecht
    vannacht 1e nacht met 1 nachtvoeding gedaan
    en het tijdsschema 07.00 - 10.00 - 13.00 - 16.00 - 19.00 - 23.00 - 03.00 aangehouden
    dit ging echt perfect ! ze kwam niet eerder dan kwart voor 3 en ook niet eerder dan 7.00

de reden trouwens dat ik vaste tijden ook nog is wil is omdat mijn dochtertje niet uit zichzelf meld voor voeding. ze slaapt eigenlijk nog heel veel en daarom wil ik haar gewoon op vaste tijden voeden.
    op die manier krijgt ze toch voldoende d'r voeding binnen op vaste tijden. de flessen gaan overigens wel altijd bijna leeg tot leeg.

15. jolanda0207

jolanda0207 Actief lid

Aug 27, 2013
    216
    6
    18
    Ik voedde in het begin ook op vaste tijden en merkte dat ze langzaam aan steeds meer tijd tussen de flessen liet en kon ik er flexibeler mee omgaan

Share This Page