Onze jongste van ruim 15 maanden, slaapt op zich prima. In de nacht zo'n 11 uur en dan in de ochtend 2,5 uur (soms 3 ) en dan in de middag nog 1,5 (soms 2) uur. Het is echter wel zo dat ik alles om zijn slaapjes heen moet plannen en dat doe ik ook met alle liefde. Hij slaapt namelijk alleen in bed. Heel soms in de auto, maar eigenlijk doet hij alleen zijn oogjes dicht in bed. Onze dochter is 5 jaar en die zit op zwemmen en ballet, maar door de slaapjes van mijn zoon moet ze wellicht stoppen met ballet. De tijden van haar sport vallen precies in de slaaptijd van onze zoon. Met zwemmen gaat mijn man met haar mee en met ballet moet ik vaak mijn ouders vragen om haar te brengen en te halen. Dit kan echter niet altijd en vandaar dat ik mij afvraag hoe dat toch ook alweer ging met die slaapjes! Hij is in de ochtend na 3 uur alweer bekaf en ligt tussen 10:00 - 12:30 te slapen. In de middag tussen 15:30 en 17:00, dus ik heb maar kort de tijd om dingen buitenshuis te doen. Hoe lossen jullie dit op en hoe ga ik over na 1 slaapje? Ik weet niet meer hoe dat destijds met mijn dochter ging
Ik denk dat je gewoon mee zal moeten gaan op het ritme van je kindje. Hier heb ik geluk dat mijn jongste nog maar 1x slaapt (3h) en dat al vanaf haar 8 maanden ongeveer maar ze slaapt 's nachts wel 15 a 16h. De oudste slaapt hier niet meer door de dag. Enkel als we zien dat ze heel moe is steken we ze door de dag nog in bed. Maar we zijn hier met gestopt toen het gewoon een hel werd om ze in bed te steken en ze altijd meer dan een uur wakker lag te gillen in bed. Hier slapen ze ook nergens niet buiten in bed. Idd heel af en toe in de auto, maar dan moeten we al lang rijden en moeten ze moe zijn. In de buggy slaapt de jongste ook nooit, de oudste zit nooit nog in de buggy.
Wij zijn naar 1 slaapje overgegaan toen dochter 1 v/d 2 dutjes niet meer wou doen. Dit was toen ze 15 maanden was ongeveer. Hebben haar ritme gevolgd
Meeste geven het gewoon zelf aan of ze toe zijn aan een slaapje. Bij ons was hey zo dat hij tweede slaapje niet meer wou, dus vanaf toen moesten we het gaan rekken s'morgens totdat hij gewend was geraakt. wat gebeurd er dan als je met hem weggaat in een wandelwagen en het is zijn bedtijd? Moet ke gewoon even proberen paar keer, misschien valt hij toch in slaap door vermoeidheid.
Wie weet heeft hij over een maand ineens wel behoefte aan 1 slaapje. Wat lastig dat je nu moet kiezen uit twee dingen. Ik zou zelf nog even het ritme volgen van je zoontje, grote kans dat hij binnenkort maar 1 slaapje wil. Mijn zoontje was 13 of 14 maanden toen ik merkte dat hij smiddags niet meer goed ging slapen, 's ochtends nog wel. Toen ben ik zijn slaaptijd 's ochtends gaan verschuiven totdat hij pas rond 12u naar bed kon. Hij was wel moe eind van de ochtend, maar nu zitten we in een mooi ritme.
Kun je de ochtend misschien toch stukje bij beetje rekken zodat hij 1 lange middagslaap doet? Aan de ene kant denk ik, lekker laten slapen, maar als je dochtertje naar ballet moet op 1 dag, kan hij dan een keer met iets minder slaap? F wordt vaak wel druk, maar weinig chagrijnig gelukkig. Die van ons sliep al snel na 1 jaar nog maar 1 slaapje en zelfs nu al op de crèche helemaal niet meer. En als ie mee is ergens heen soms ook niet of alleen even in de auto, dan haalt hij het de dag erna weer in.
Ik zou op de dagen dat je dochter zwemles/ballet heeft zn ochtend slaapje naar wat later verplaatsen. Tussen mijn dochters zit ook zoveel verschil en mijn jongste had/heeft gewoon pech. Ze moet mee in het ritme van haar grote zus. En dat betekend dat ze soms even moet wachten met slapen, en de andere keer wakker gemaakt moet worden. Dan savonds maar wat eerder naar bed.
Bedankt voor alle reacties. Hij is nu om 10:00 echt al heel erg moe en wordt dan huilerig. Dat is het teken dat hij naar bed moet. Mijn dochter heeft van 11:00-12:00 ballet en dat zou betekenen dat hij op z'n vroegst om 12:30 in bed ligt. Dat is wel echt een heel stuk later... Dat gaat hij niet redden. Althans niet zonder drama in de balletstudio Erg lastig hoor! Liefst volg ik zijn ritme en misschien maar op zoek naar een andere dag/tijd voor ballet...
misschien laten slapen van 9 tot 10? Onze dochter is net over naar 1 lange slaap in middag. We begonnen te merken dat ze meer babbelde en speelde in bed tijdens ochtendslaapje. In het begin was ze wat meer mopperig in de ochtend, maar sinds een week gaat het heel goed!!
Ik zou persoonlijk het ballet niet laten schieten omwille van het middagslaapje. Helemaal omdat het wrs toch niet lang meer gaat duren tot hij overgaat op een slaapje. En het gaat tenslotte maar om 1x per week. Toen onze zoon op peutervoetbal ging sliep onze dochter ook nog 2x. Ze was toen 10 maanden. Ook zij slaapt alleen maar in bed. Elke zaterdagochtend ging ze gewoon mee naar voetbal. Daar gaf haar dan een fruitje. Rond 11 uur waren we thuis, at ze een broodje en ging ze naar bed. Ja het was die dag dan vaak 'rommelig' en onregelmatig, maar het was maar 1x per week. Ging prima. Rond 13 maanden (een maand geleden) merkte ik dat ze het 's ochtends langer volhield om wakker te blijven, dat ze 's middags niet meer zon zin had om te slapen en dat het 's avonds langer duurde voordat ze in slaap viel. Toen zijn we dus over gegaan om 1 slaapje, door de ochtend steeds wat langer te rekken. Nu slaapt ze van 12 tot 14.30/15.00 uur.