Hoi! Mijn dochter is volgende week 7 maanden en krijgt nog bv met wat kleine beetjes bijvoeding ernaast. Ze heeft nog nooit 1 nacht doorgeslapen. Daar zijn er vast wel meer van, maar het lijkt bij haar alleen maar erger te worden ipv beter (wat je toch verwacht naarmate ze wat ouder worden). Toen ze 6 weken was sliep ze wel al van 21-5uur en ik dacht toen: prima, dat gaat de goede kant op. Maar vanaf dat moment werd t juist alleen maar "slechter". Vanaf een maand of 3 werd ze inene om 0.00 wakker en kwam toen steeds elke 3 uur. Toen werd ze ineens al om 23 uur wakker (op zich geen probleem, er zijn er genoeg die hun kleine dan zelf wakker maken voor een laatste voeding), ware het niet dat ze vanaf dat moment elke 2 uur wakker wordt! Dit is al een maand of 2 aan de gang. Dus 23 uur, een uur of 1, uur of 3 en dan rond 5.30 waarna ze zich niet meer terug laat leggen. Ze neemt GEEN speen en GEEN fles, dus we kunnen haar niets vervangends aanbieden dan mijn borst. Even laten huilen dan maar? Ik heb nog een peuter van 2 en een dochter van 8 en vind t toch wel erg vervelend als zij wakker zouden worden door het gehuil van hun zusje. Daarnaast kan ik er zelf ook erg slecht tegen...Mijn eerste 2 sliepen met 6 weken door, helemaal uit zichzelf (een aan de borst en een aan de fles) dus ik ben wel wat verwend natuurlijk. Op zich vind ik een of twee nachtvoedingen helemaal geen probleem maar ze maakt er nu al een week of 8 een potje van. De afgelopen 2 nachten kwam ze zelfs een half uur na de vorige voeding alweer! Honger kan t dan nooit zijn toch? Ik begin een beetje moedeloos te worden, loop op mijn tandvlees, heb overdag nogal een kort lontje, kortom: hoe doorbreek ik dit patroon? Want met het argument van een sprong of tanden hoeven ze bij mij niet meer aan te komen. Daarvoor duurt dit natuurlijk veel te lang. Overdag drinkt ze nog een keer of 5 a 6 a 7 (altijd op verzoek gegeven, ligt daar t probleem? Ze is gewend om te krijgen wanneer ze wil...), ze krijgt een klein stukje fruit, een paar hapjes groente en sinds een paar dagen wat stukjes brood, in de hoop dat als ze overdag wat meer krijgt, ze daar s nachts langer op kan teren. Tot nu toe zonder resultaat. s Avonds rond 19.30 krijgt ze van mij haar voeding voor t slapen gaan en daarna laat ik haar dus uit zich zelf komen. Wakker maken rond 23 uur maakt nu geen enkel verschil (aangezien ze dan zelf al komt en toch elke 2 uur blijft komen). Door dit hap-snap gedrag heeft ze dus overdag ook geen enkele regelmaat. Het ligt er maar helemaal aan hoe laat ze s ochtend echt wakker wordt, hoe lang haar volgende slaapje duurt, etc hoe de rest van de dag qua eten, drinken en slapen verloopt. Wat denken jullie, zou t helpen als ik haar een strikt schema opleg? Dus alleen eten en drinken op vaste tijden? Misschien dat ze dan ook minder snackt en ze grotere hoeveelheden per voeding binnen krijgt? Zijn er nog meer forum-babies die dit gedrag vertonen? (Ik lees er genoeg over, maar vaak zijn dit toch tijdelijke"gevallen" niet van die hardnekkige) Een heel verhaal, maar hopelijk kunnen jullie wat met al deze info Hartelijk bedankt alvast!
Mijn beide kinderen hebben dit gedaan tot ze ongeveer 2 jaar oud waren. De oudste kreeg de fles en de jongste de borst. Het is ook heel normaal hoor, maar wel erg vermoeiend. Wat hier het beste hielp was er gewoon aan toegeven en accepteren. Je kunt een kindje niet dwingen te slapen namelijk en biologisch gezien is het alleen maar normaal dat kindjes regelmatig 's nachts nog wakker worden.
Rond de 4 mnd heb je de berucht 4 mnd-dip o groeispurt. En ook later heb je weer verschillende fases met regeldagen of andere redenen om minder goed te slapen (indrukken, tandjes, ziek zijn). Helaas is het geen lineair proces van steeds beter gaan slapen Ons meisje heeft haar hele eerste jaar nooit doorgeslapen. Ze at ook erg weinig vond ik altijd. "Iedereen" vond dat allebei door de bv kwam. Toch vond ik het belangrijk om de bv door te zetten, vanwege alle voordelen. En je kunt helemaal niet zeggen dat slecht slapen per se door de bv komt, er zijn ook vele kv-kindjes die slecht slapen de eerste jaren, en bv-kindjes die heel vroeg doorsliepen. En ik kreeg hier heel veel reacties mee over veel nachtvoedingen dus voelde me niet alleen Ik heb maandenlang (rond die dip) elke 1,5 a 2u gevoed, daarna nog zeker tot 8 mnd 3 a 4x en daarna 2 a 3x, grofweg. Verder kan ik je vertellen dat deze fase met bijvoeding bij ons ook heel rommelig was, en ik heb hier meermaals een topic over geopend. Klopt dat het nu nog heel hap snap lijkt, want je doet eigenlijk dubbel, nog veel bv (heel normaal), maar je bied ook bijvoeding aan waar ze gewoon langzaam aan wennen (ook heel normaal). Het lijkt niet op te schieten he, ik keek het eten ook naar binnen in de hoop dat ze beter ging slapen, maar nul effect. Ik ben haar rond 11 mnd 's avonds een flesje kv gaan geven. Dit hielp niet, behalve in mijn stress of ik 's avonds nog wel genoeg melk had en of ze niet daardoor slecht sliep. Wij hebben na haar eerste verjaardag "ingegrepen" door niet te voeden. Ze bleek geen honger te hebben, maar wel veel behoefte om mama te zien. Ze ging toen af en toe doorslapen, maar ook vaak niet (ziek, kiesjes, buikpijn, drukke dag, etc. Maar met 7 mnd heeft ze jouw melk ook nog hartstikke nodig hoor! Het is ook voor de groeiende hersentjes veel beter om elke paar uur voedsel te krijgen. Probeer het te accepteren en het voor jezelf zo makkelijk mogelijk te maken op een manier die voor jullie werkt: af en toe papa nachtdienst laten doen en jij op zolder slapen oid, kindje weer bij jullie op de kamer of in bed of in cosleeper, overdag bijslapen wanneer mogelijk, en vroeg naar bed! Over schema's en vaste tijden: dat is hier ook nooit gelukt, haar behoeftes waren leidend en de bijvoeding moest daar maar tussendoor gefrummeld worden ik heb wel af en toe gewisseld met eten of bv voor of na slaapjes als er langzaam aan teveel of weinnig tijd tussen kwam. Iets meer tijd tussen de bv laten overdag zorgde wel voor betere slaapjes overdag en daardoor iets meer structuur. Ik ging vrij snel voor elk slaapje voeden en verder niet meer bijv. En na elk slaapje iets te eten aanbieden, zoiets. Hoop dat je hier iets aan hebt! Veel sterkte en geniet van je kindje!
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Genieten is my middel-name, haha. Zelfs s nachts geniet ik van haar, meerdere keren. Maar ik zou toch ook echt een keer genieten van (al was t maar 1) een nachtje doorslapen Mijn man nachtdienst geven gaat dus niet lukken. Ze pakt geen fles (ik bedoelde met de fles dan ook niet KV maar een fles afgekolfde melk). Ze vertikt t. Het is inderdaad wat je zegt: ik moet er maar aan toe geven. Toch hoop ik elke keer voor t slapen gaan weer dat t die nacht wel beter zal worden. Dat moet ik ik eens loslaten. Ik moet er maar gewoon vanuit gaan dat dit de komende anderhalf jaar mijn way of life zal zijn, hihi. Vroeg naar bed, tja, ook zoiets dat ik me elke keer voorneem. En toch lig ik er dan weer pas tegen 23 uur in, ook omdat ik weet dat ze rond die tijd toch weer komt en ik er dan liever voor kies niet gewekt te worden. Ook heb ik s avonds echt wat behoefte aan tijd voor mezelf en de dingen te doen waar ik overdag niet aan toe kom met 3 kids. En inderdaad wat je zegt: het helpt overdag beter om er meer tijd tussen te laten, dan slaapt ze overdag beter, maar ik heb ook weleens t idee dat ze dan juist s nachts in gaat halen. Ik heb liever dat ze overdag meer drinkt en er s nachts langer tussen laat zitten natuurlijk. Nou ja, ook t nieuwe jaar gaan we gewoon weer stug door. Met liefde
Pfff, ja dat HOPEN op een goede nacht herken ik hoor!! En als ze dan wakker werd naar de tijd kijken en balen Ik heb hier ook wel eens de tip gekregen om de hele nacht niet naar de tijd te kijken, dus dat ook los te laten. Voor mij was dat niks, misschien voor jou wel? Die fles is wel balen, gaat ze dus ook niet naar opvang? Hier lukte de fles (bv) ook pas de week dat ze naar kdv moest! Elke dag oefenen met 20cc, in de speen knijpen als ze die in haar mondje had, zorgen dat ze trek had bij het oefenen, dat ik niet aanwezig was, en vooral: zittend tegen een kussen op schoot, dus met gezichtje naar diegene toe. Het is echt een kwestie van snappen mi, ineens hebben ze het.. Misschien lukt dat nog. Hier werkte Avent, lijken mi het meest op een tepel die wat uitgerekt is door het drinken. We zijn hier alweer 4 nachtjes aan het "ingrijpen", niet voeden gaat prima, ze heeft echt geen honger, en ze gaat nu ook heel braaf weer liggen om te gaan slapen, maar het lukt nog niet. Zo is ze (en wij) dus nog elke nacht 1x tussen de 1.5 en 2 uur wakker Hopelijk levert dit ingrijpen nog wat op.
Ik wil ff zeggen dat ik vind dat je het super doet! Hiet ook een meisje wat ovetdag nof vaak komt en dan om 23:00, 04:00 en 07:00 (ongeveer dan he) dus ik weet een beetje hoe het is. En ja hoe dan ook, je doet het toch met liefde! Gewoon super!
Dank je voor je bemoedigende woorden Vagans! Kan ik af en toe wel gebruiken En eehh jouw schema hanteerde mijn dochter tot een maand of 2 geleden ook nog. Zat er toen op te wachten dat die nachtvoeding weg zou vallen...Nu zou ik ervoor tekenen dat ze nog maar 1x komt s nachts, hihi. 7.00 is heerlijk! Geniet ervan en van je mooie meid!
Herkenbaar! Mijn dochter kwam tot 11 maanden om de 2, 3 hooguit 4 uur. Héél vermoeiend! Vanaf 11 maanden begon ze opeens af en toe door te slapen. En tegenwoordig slaapt ze zo tussen de 8 en 12 uur achter elkaar (met uitzonderingen hoor, vannacht kwam ze om 00.45 uur opeens weer). Mijn dochter accepteerde ook geen fles. Heb je al eens geprobeerd om een rietjesbeker te geven? Gewoon zo'n simpele zonder antilek. Daar kan je zachtjes in knijpen zodat de melk een beetje omhoog komt, dan snappen ze het vrij snel. Bvkindjes schijnen sowieso sneller uit een (rietjes)beker te kunnen drinken vanwege de mondmotoriek. Wij hebben één keer een korte periode ook geprobeerd om 's nachts in te grijpen, maar dat was een stuk later dan dat jouw kindje nu is. Bij ons was dat geen succes. Ik heb het idee dat zij zich nog veel harder tegen alles gaat verzetten als we ingrijpen. Als ik het gewoon toe laat gaat het vaak sneller weer over. Maar ik denk dat dit heel erg verschilt per kindje. Laten huilen hebben wij overigens nooit gedaan, daar geloof ik niet in. Ik heb trouwens wel gemerkt dat wanneer dl zelfstandig in slaap valt, ze makkelijker doorslaapt. Dus dat doen we tegenwoodig zo. Ik heb een éénpersoonsmatras gekocht en naast haar ledikant gelegd. Na het voeden leg ik haar in bed en ga ik naast haar liggen met m'n hand door de spijlen en dan wacht ik tot ze slaapt. Dat varieert van 5 minuten tot een uur. Maar wij zijn dit trouwens pas na 11 maanden gaan doen. Als ze 's nachts wakker wordt, gedronken heeft en echt niet meer wilt slapen, gaat man met haar op dat éénpersoonsmatras liggen. Bij hem valt ze wel lekker in slaap. En zo kan ik ook gewoon verder slapen. Niet super romantisch, maar dit werkt zo voor ons drieën goed. En ik vond het altijd prettig om met vrouwen te praten die in een soortgelijke situatie zaten. In mijn omgeving kon ik dat niet kwijt. Die vonden het logischer om te stoppen met bv (terwijl dat echt geen garantie geeft dat ze doorslaapt) en te laten huilen, beide voor ons geen optie.
Hoi Linnie! Bedankt voor de tip van de beker. Ik ga eens op onderzoek uit. Een tuitbeker werkt in ieder geval nog niet, ze bijt er alleen maar op... Wat dat zelf in slaap vallen betreft: daar heb ik ook eens aan zitten denken. Het lijkt erop dat ze gewoon niet weet hoe ze zichzelf in slaap krijgt. Overdag valt ze weleens zelf in slaap als ik haar vlak daarvoor een voeding heb gegeven en als ze moe genoeg is. Maar vaak genoeg blijft ze mopperen en huilen en moet ik echt naar boven haar nog wat drinken geven en dan is ze boem weg en leg ik haar slapend in bed. (Het is dan trouwens niet zo dat ze langer slaapt als ze zelf in slaap is gevallen). Na de voeding van 19.30 leg ik haar ALTIJD slapend weg. Maar dat is gewoon iets dat vanzelf gaat. Na 5 min drinken is ze vetrokken. Ze drinkt dan slapend en leg ik haar slapend neer. Wat denk je, moet ik haar dan een beetje wakker maken zodat ze zelf in slaap valt? Gaat wel een beetje tegen mijn gevoel in... Inderdaad fijn dat medestanders zoals jij mee denken en ik even mijn ei kwijt kan... O jee daar is ze alweer...(Na 2,5 uur dus alweer!) Ga weer aan t werk \Bedankt voor de tips!
Mijn zoon valt altijd zelf in slaap. Leg hem wakker in bed met speen en zonder morre gaat hij heerlijk slapen. Hij duwt zijn kont in de lucht en trekt zijn armen onder zijn buik en binnen 5 min slaapt die. Maar toch wil hij ook Snachts nog elke 3 uur voeding.
Céan krijgt fruit, brood en avondeten en verder bv. En 3 tot 4x per nacht moet ik eruit voor hem omdat hij "even" wilt drinken!