Gewone melk of groeimelk?

Discussie in 'Voeding' gestart door Samba25, 8 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    hey meiden,

Vandaag bij het CB geweest en mag over op gewone melk. Prima natuurlijk maar mijn vraag is eigenlijk, geven jullie echt gewone melk of groeimelk van bijvoorbeeld Nutrilon? Is het 1 nou beter dan het ander? En ik moet dan volle melk geven of halfvolle melk?

2. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Ik heb tot anderhalf jaar zeker groeimelk gegeven in de ochtend en avond.
    Gewoon bij t brood en in pannekoeken enz gewone halfvolle melk. Maar dat is dan niet veel.

In groeimelk zitten toch veel bouwstoffen die ik vond dat ze nog nodig had. Ik had ook geen zin om extra dingetjes toe te voegen als vit D. In groeimelk zit dat al. En t was winter dus vind dat ze de weerstand wel kon gebruiken

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het enige extra in groeimelk is wat vitamine D (geef je so wie so al in druppeltjes als je kind minder dan 500cc kunstvoeding krijgt), ijzer (in een moeilijk opneembare vorm, ze halen het veel beter uit hun andere eten), zetmeel (voor een vol gevoel) en een weeiig zoete smaak, waardoor het straks moeilijker voor ze wordt om gewone melk te gaan waarderen.
    Qua voedingswaarde voegt het hoegenaamd niets toe. Qua weerstand ook niet.
    Ik heb het nooit aangeschaft, vond het zonde van mijn geld en zonde van de smaakontwikkeling van mijn kind.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Oh? Wat doet groeimelk met de spraakontwikkeling van een kind? :D:D:D

5. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    klopt dit echt? ik vind het heel lastig om de juiste info over groeimelk te achterhalen. ik geef het omdat mijn zoontje erg mager is, en slecht eet en ik er vanuit ga dat het wat toevoegt. maar dat is dus niet zo?
    volgens cb is gewone melk net zo goed, maar de reden weten ze ook niet :(.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als je kindje wel goed bijvoeding eet, dus: brood/pap, groente en fruit (hoeven gen hele maaltijden te zijn, paar happen van alles is ook goed!), dan heeft het genoeg aan gewone volle melk/yoghurt. In groeimelk zitten meer andere vitamines zoals het hele B-scala en vit. C, maar de eerste haal je oa uit volkorenbrood/granenpap en de tweede uit groente en fruit.

Als je kindje mager is, kan je beter volle koemelkzuivel geven, want die is vetter dan groeimelk!

7. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier op het bureau zeiden ze ook dat het gewoon commercie is. Als je kind gewoon goed groeit en gevarieerd eet dan is gewone melk voldoende. Ze zeiden hier dat het eigenlijk alleen geadviseerd wordt als een kindje minimaal groeit.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.862
    113
    Ik heb het een tijd gecombineerd, dus 's ochtends groeimelk door de pap en tussen de middag een beker gewone melk. De verse melk is hier nog wel eens op en dan is zo'n pak groeimelk lekker makkelijk, bovendien zit daar vitamine D extra door.
    Qua kosten maakt het niets uit, ik had die van Bonbébé en die is meestal voor 5 Euro in de aanbieding, haal heel wat uit zo'n pak. Denk dat er weinig verschil tussen zit, gewoon net wat je makkelijk vindt.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik ben op halfvolle melk overgestapt bij 11-12 maanden. Mijn jochie at verder prima, maar was wel behoorlijk stevig. Vandaar die halfvolle.
    Als je kindje smal is, zou ik gewoon voor de volle kiezen.

Ik hoor ook wel dat peuter/groeimelk de honger remt, daardoor gaan ze slechter ander eten nemen. En dan krijgen sommigen geen normaal voedselpatroon.

10. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

11 okt 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je echt voedingskundige vragen hebt kun je deze echt beter stellen aan voedingskundigen ipv het cb, hoe goed ze ook zijn ze weten lang niet alles op dat gebied. Voor ieder vakgebied zijn eigen experts zeg ik dan altijd maar. Het is altijd wel makkelijk gezegd dat een bepaald product pure commercie is. Het klopt dat kindjes in principe goed gewone melk kunnen drinken. Maar peutergroeimelk van wat voor merk dan ook, bevat heel veel essentiele voedingsstoffen zoals hierboven al beschreven plus dat er heel veel minder vet in zit dan in gewone volle melk.
    In Nederland eten lang niet alle peuters volgens de aanbevolen richtlijnen (krijgen te weinig vitamines en ijzer binnen). Dit is onderzocht door het rivm (zie RIVM - 20080221 Peuters en kleuters in Nederland eten niet gezond genoeg). Enn een ander punt is dat steeds meer jeugd overgewicht heeft.
    Op basis van bovenstaande 2 punten zou ik wel peutergroeimelk geven. Maar iedereen moet dat natuurlijk zelf weten.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ehm misschien leren ze sneller lezen als je ze steeds het pak laat zien?:(:(

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee peutergroeimelk bevat in vergelijking met gewone melk helemaal niet HEEL VEEL essentiele voedingsstoffen. Het bevat alleen meer zetmeel (essntieel?), en er zijn vitamines aan toegevoegd, waar je kind geen groeimelk voor nodig heeft. Het bevat meer suikers (essentieel?) en minder vet (en dat hebben ze juist nodig).

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Soms denk ik wel eens dat we zo vertrouwen op dat wat er voor peuters/dreumes gemaakt wordt dat we vergeten dat een kindje met een normaal eetpatroon deze dingen niet nodig heeft.

Hier weigerde Kylian met 8 maanden alle kv en zijn we over gestapt op gewonen melk met toevoeging van vit D
    Kinley was 9 maanden toen ik ben overgestapt op gewone melk met vit D.
    En beide zijn precies op dat moment gestopt met die enorme groeispurten van ze (qua gewicht), dus voor mij een teken dat ze met de kv eigenlijk veel te veel binnen kregen.

Maar goed hier voel ik me goed bij, als jij je beter voelt door groeimelk te geven dan moet je dat gewoon doen.

Groetjes Anita

14. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    bedankt voor al reacties!
    ik ga gewoon gewone volle melk geven. Fay is een bijzonder goede eter, behalve melk is ze niet zo gek van, maar vanmorgen voor het eerst gewone melk gegeven en dit dronk ze wel op. Ik ben allang blij dat er weer wat melk ingaat en je moet op een gegeven moment ook op je eigen gevoel vertrouwen en ik denk dat het prima met haar zal gaan als ze volle melk drinkt icm vitamine d druppeltjes! :)

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.231
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva groeide vanaf een maand of 7 ook veel minder opeens (terwijl ze eerst heel hard groeide), maar ik gaf borstvoeding. Het had niets met de voeding te maken dus, maar ze ging meer doen (staan, lopen). Denk dat je het eerder daar moet zoeken.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.231
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eigenlijk een rare benaming, groeimelk, alsof ze van gewone koemelk of kunstvoeding niet groeien.

Eva heeft vanaf 10 maanden gewone koemelk gekregen, samen nog met de borstvoeding. Vanaf 14 maanden alleen nog maar koemelk. Ik ben sowieso al niet van de kunstvoeding, dus zou dan niet opeens kunstvoeding (wat ik poedermelk vind ;)) pakken.

17. zogelukkig

Ik geef ook groeimelk!:D

18. zogelukkig

Op basis van deze gegevens kan je zelf het dieet van je kind aanpassen, zo moeilijk is dat niet, daar heb je dus geen "groeimelk" voor nodig!
    Meer groente, fruit, vis en vezelrijke voedingsmiddelen en minder verzadigd vet, piece of cake, niet?

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.231
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Haha ik ook en niet zo'n beetje ook :)

20. kieke77

kieke77 Actief lid

5 jul 2008
    467
    7
    18
    Hier een die nog wel aan de opvolgmelk/ peutermelk zit op aanraden van kinderarts. Hij was duidelijk in zijn mening, kinderen tot zeker 2 jaar hebben dit nodig. Ook al groeien ze op een gegeven moment niet hard, ze maken wel ontwikkelingen door die veel energie kosten. Dus niet te snel naar koemelk, was zijn relaas, ze hebben die bouwstoffen die in de opvolgmelk/peutermelk zit nodig.
    Dus wij geven zoonlief elke dag dus opvolgmelk.

Deel Deze Pagina