Over op schema KDV?

Discussion in 'Voeding' started by Yil, Jul 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Yil

Yil Bekend lid

Mar 16, 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Onze meid is bijna 1 jaar en gaat binnenkort naar de dreumesgroep op het KDV. Hier hanteren ze een ander voedingsschema als dat wij thuis doen. Omdat ik toch al een beetje aan het tobben ben over het aantal flessen twijfel ik of ik hun schema maar moet gaan volgen.
    Wij doen het nu nog zo:

8:00
    Fles 200cc incl fijne granen pap
    Ze laat hier vaak 50cc van staan en wil dan graag nog een paar stukjes brood (ziet ze mamma ook eten ;) )

12:00
    1 boterham met wat diksap

14:00
    Fruit en wat diksap

16:00
    Fles 200cc

18:00
    Groenten, vlees, aardappelen/rijst/pasta, wat slokjes water en soms nog wat yoghurt als ze trek heeft

19:45
    Fles 200cc incl rijstebloem (vind ze nog steeds erg lekker :))

Schema dat ze hanteren op het KDV vanaf de dreumesgroep:
    9:30
    Fruit en diksap

11:30
    Boterham en flesje melk

14:30
    Koekje en diksap

16:30
    Koekje en diksap

Dit is dus behoorlijk anders dan thuis.
    Wat vinden jullie? Overstappen op het KDV schema? En welke fles zouden jullie laten vallen als ik me aan mijn eigen schema hou, die van 16:00 of die van 19:45?

Bedankt voor het meedenken :D

2. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

Oct 21, 2010
    1,430
    0
    0
    hoi ,

ik vind dat een raar schema

hier op kdv is het

11 u groente
    tussen 14 en 16 u fruit

tussendoor al is een koekje en drinken.

voor de rest geef ik flessen en yoghurt. ze wil niks wat te maken heeft met brood. zelfs geen pannekoeken en van koeken lust ze alleen speculaas.

gr

3. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Zelf ben ik toen overgegaan op het schema van het kdv. Dat leek me voor mijn dochtertje wel zo prettig. Het schema is trouwens hetzelfde als van jouw kdv.

Ik zou dan de fles van 16.00 uur laten vallen. En thuis wel bij de boterham een flesje/bekertje melk geven.

4. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Twee keer een koekje gaf ik niet. Ik gaf zowel 's morgens als 's middags fruit. En als je laat eet (om 18.00 uur) kun je rond half vijf een klein koekje, een soepstengel + smeerkaas of een komkommertje geven.

Nu mijn dochter ouder is (3 jaar) schuif ik thuis iets meer met het schema en wordt alles regelmatig een half uur tot een uurtje later.

5. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    ons kdv hanteert hetzelfde schema.. alleen om 16.30 uur krijgen ze dan groente als je het zelf mee geeft. koekje en drinken rond 16.00 uur.

thuis hebben we hetzelfde schema. s morgens fruit en s avonds groente

6. adi

adi Niet meer actief

Je geeft nog best veel melk, 600cc melk in een fles is echt veel voor een dreumes, en ik lees dat ze na het eten ook nog yoghurt krijgt (en misschien her en der kaas?). Dat is allemaal zuivel.
    De richtlijn vanaf 1 jaar is ong 300cc totaal zuivel per dag.
    Dus dat zou ik sowieso afbouwen.

Verder doen ze hier op kdv ongeveer hetzelfde als wij thuis, maar ik heb het eetpatroon thuis niet aangepast. Het mag best wat verschillen per dag tussen kdv en thuis.
    Vanaf 1 jaar was het hier (zowel kdv als thuis):

- ontbijt: fles 150cc pap of fles 150cc + boterham;
    - tussendoor: fruit
    - lunch: 2 boterhammen en sap (op kdv melk, maar dat drinken ze amper);
    - tussendoor: cracker met beleg + drinken;
    op kdv-dagen niks meer.

- avondeten + drinken;
    - 20uur: fles 150cc melk en naar bed

7. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Dit vind ik pas raar. Groente om 11 uur?? En waar is dan de boterham?

Ik zou ook het kinderdagverblijf schema aan gaan houden. Je kunt natuurlijk wel vragen of ze in plaats van diksap melk kunnen geven, of water, of thee, net wat jou het beste lijkt.
    Of in plaats van een koekje een stukje fruit/komkommer/iets anders willen geven.

8. adi

adi Niet meer actief

Volgens mij is dat in Belgie standaard.

9. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Oh, die gekke Belgen ook altijd ;).

Geintje hoor.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Mijn jochie deed het prima op 2 schema's.. De dagen op het KDV draaide hij daar rustig mee, en thuis met mij mee.. Nooit problemen mee gehad..

Dan was het thuis
    8- ontbijt
    10 fruit (slapen)
    13 boterham
    14.30 tussendoortje (slapen)
    17.30 warme hap
    voor het slapen nog thee met melk

Op het KDV
    7.30 ontbijt (thuis, maar iets eerder dus)
    9.15 fruit
    11.30 boterham
    15.00 tussendoortje
    18.00 warme hap
    en voor het slapen weer thee met melk..

11. Yil

Yil Bekend lid

Mar 16, 2011
    919
    0
    0
    Ze krijgt nu inderdaad nog 3 volle flessen die ook bijna allemaal schoon op gaan! Ze is niet te zwaar, maar ook zeker niet te licht, ze doet het gewoon prima. Ik ben ook druk aan het bedenken hoe ik de flessen ga afbouwen. Maak ik de flessen kleiner of laat ik een fles weg? Vind het lastig eerlijk gezegd!

12. adi

adi Niet meer actief

Wat gebeurt er als je een fles vervangt voor ander drinken? En dan niet meer uit een fles, maar uit een tuitbeker of gewone beker?
    Naast het melk is zij voorbij 1 jaar, en kan ze overgaan op andere manieren van drinken ipv fles (dus de fles uberhaupt afbouwen ivm tanden).

En los van te zwaar of te licht: melk is nu geen voeding meer voor haar, het is puur drinken, koezuivel met best veel eiwitten en zout.
    Wel belangrijk voor de groei en ontwikkeling, maar zeker niet meer nodig in die hoeveelheden.

Wij hebben met 1 jaar alle flessen overdag weggelaten en ander drinken aangeboden uit een tuitbeker (later gewone beker). s ochtends en s avonds een flesje gegeven van 150cc.

13. Yil

Yil Bekend lid

Mar 16, 2011
    919
    0
    0
    Ze is nog geen 12 maanden oud, maar afbouwen kan zeker geen kwaad.
    Ze krijgt alleen haar melk nog in een flesje en voor de rest drinkt ze uit een tuitbeker en soms wat slokjes uit mijn glas/beker.

Als ik haar 's ochtends een papfles zou geven van 150ml en dan 's avond voor het slapen gaan nog een fles van 150ml zit ik op de goede weg.
    Alleen zit ik dan weer met die fles op het KDV bij haar boterham.
    Ben heel benieuwd hoe ze het vind dat haar flesje gaan minderen want ze vindt het nu nog heeeeerlijk!

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Een kind kan prima een ander schema als op het KDV hoor, ik ben zoiwzo al allergisch voor schema's... Wij houden gewoon aan:
    Ontbijt
    Tussendoortje
    Middag eten
    Tussendoortje
    Avondeten
    Fles + bed.

Ontbijt kan brood, fruit, pap etc zijn. Tussendoortje 's ochtends is of fruit of koekje, net hoe het uitkomt. Middag eten is meestal brood, soms warm, soms een kliekje warm. Tussendoortje is weer fruit of koek ( En koek is hier ook een rijstwafel oid ) net hoe de ochtend was.

Vanaf 1 jaar raden ze 300-500cc zuivel aan dus daar zou ik dan naar toe werken. Zelf vind ik de fles/melk voor 't eten nog wel fijn om tot rust te komen.

15. adi

adi Niet meer actief

oh, sorry, ik had ergens in mijn hoofd dat ze 14 mnd was :(..
    dan zou ik ook wat tijd nemen om het rustig af te bouwen.

Ik heb/had ook een melkmonstertje hoor, maar het afbouwen ging best goed. Ze is bijna 3 en als ze s ochtends beneden komt wil ze eerst haar beker warme melk opdrinken, en pas daarna is ze aanspreekbaar :p

16. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Zo doen we het hier ook... (behalve de fles voor het naar bed gaan)
    Op het kdv is het wel wat anders als thuis, maar heb dat nooit aangepast. In het begin paste het kdv zich aan ons schema aan wat betreft voedingstijden, maar inmiddels is het gewoon 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes.

Zoveel vind ik het niet verschillen en het lijkt een prima schema.
    Als je kindje eenmaal 1 jaar is geweest kun je ook wat losser worden met 'de schema's'...
    Zou er niet zo'n punt van maken.
    Wat betreft melk zou ik wel afbouwen, zijn nog flinke flessen.
    Je kan ook bijv 3x 100ml geven en nog wat yoghurt na het avondeten of zo? Verder ander drinken aanbieden (water/ thee).
    Hier overigens ook écht een melk/ zuivel liefhebster, maar het afbouwen ging prima. Ze heeft er nooit een gemist, ook niet die voor het slapen gaan...:D

17. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

hihi, dat is gewoon haar espresso shot :D

18. Yil

Yil Bekend lid

Mar 16, 2011
    919
    0
    0
    Ik denk dat ik inderdaad maar gewoon een 'thuis schema' en een 'kdv schema' aan gaan houden. Nu alleen nog even bedenken hoe ik het flesje tussen de middag op het kdv ga inpassen in het 'thuis schema' als ze na een hele dag weer thuis komt. Ga nu langzaam aan de flessen wat verkleinen, zo dat ik toch op 3 flesjes kom (die vlak voor het slapen gaan vind ze nog zo heerlijk). Dan krijgt ze thuis bij het ontbijt een flesje, rond 16:00 een flesje en vlak voor het slapen gaan.
    Op het KDV krijgt ze dan ipv 16:00 om 11:30 een flesje. Vind het een flink verschil, maar als ik van jullie hoor dat 2 schema's prima gaat, dan zal dat hier toch ook moeten lukken? :D

19. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Precies zo doen wij het ook, op kdv liggen de tijden iets anders dan thuis maar de hoeveelheid en aantal eetmomenten zijn hetzelfde..

20. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    je wil alleen op kdv het flesje van 16 uur weglaten? Waarom laat je hem thuis dan ook niet weg?

Of begrijp ik het nou verkeerd?

Share This Page