Nou, nu vind ik je wel heel negatief hoor! Hoezo ben je niks waard, er is hier niemand die dat beweert in elk geval. En mensen die daar wel zo over denken? Ik ken ze ook, die vinden mij niks omdat ik 'maar' secretaresse ben, maar die laat ik lekker. Ik weet wel beter.
Mijn man heeft een HBO studie afgerond en een goed betaalde baan. Ik heb zelf geen studie afgerond maar wel een baan op MBO werk/denkniveau. Verschil in het salaris is er dus ook degelijk maar dat vind ik niet meer normaal, zijn verantwoordelijkheden zijn veel groter. We kunnen allebei een 'foutje' maken op het werk, maar als hij die maakt heeft dat veel grotere gevolgen dan wanneer ik er een maak, ondanks dat het voor ons allebei even shit voelt. Bovendien, als hij 'm maakt, moet hij het ook zelf oplossen. Als ik dat doe, heb ik iemand boven mij staan die het voor me oplost. Diegene is ook hoger opgeleid dan mij en krijgt er ook naar betaald. Even heel zwart/wit gezien, natuurlijk ligt het in de praktijk wel iets genuanceerder. Wat ik dus bedoel te zeggen, de stratenmaker wordt niet zelf aangekeken/afgerekend op wat hij doet (of juist niet doet), nee... degene die boven hem staat (wat is dat, een voorman ofzo?) die mag het gaan oplossen. Tuurlijk, de stratenmaker zelf wordt er op aangesproken, misschien dat er gevolgen aan vast zitten maar uiteindelijk mag de voorman (?) het verhaal doen en wordt hij er op aangekeken. Tenslotte heeft hij schijnbaar zijn personeel niet onder controle? Ik denk eigenlijk altijd dat het zo werkt...
dit is niet negatief bedoelt hoor, sorry heb soms moeite met iets goed uit te leggen op schrift. Maar mensen zien het wel eens zo. Als vuilnisman heb je ook geen diploma nodig, maar ze zijn wel belangrijk. Sommige kunnen anderen zich heel nutteloos laten voelen, zeg niet dat dat hier gebeurt hoor, maar dat vind ik heel jammer. Iedereen verdient het om echt te kunne leven. Liefs
Erg grappig om te zien hoe het hier weer uit de hand loopt. Om maar weer on topic te gaan: wij houden weinig over, en komen vaak precies uit. Maar we kunnen wel veel doen, al komt dat ook door een erfenis die ik heb gehad. Al we iets echt willen, doen we het dus gewoon. Als ik die erfenis niet had gehad, was het wel anders geweest. Wat betreft opleidingen en inkomen: laat me niet lachen. Ik ben zelf aan het promoveren en verdien geen bal. Als ik straks (eventueel) docent word aan de universiteit verdien ik ook niet heel veel meer. Nu hoef ik ook geen mensen open te snijden, of een bedrijf te runnen met 1000 medewerkers, maar toch.
@skatjuh; dat geeft niet joh en ik snap het ook wel, maar je moet beseffen dat dat meer een probleem is dat bij die mensen ligt. Niemand is minder dan een ander vanwege het werk dat ze doen, mensen die denken dat dat wel zo is en een ander minder behandelen zijn je aandacht niet waard hoor!
@lindangel: hoezo uit de hand? Het gaat naar mijn idee allemaal heel gemoedelijk, misschien een beetje off topic, maar niet onaardig. En tja, promoveren verdient niet super (tussen de 2000 en 2800 ofzo zeker)? Toch is dat voor sommigen wel weer veel hoor. On topic: wij houden, na aftrek alle vasten lasten, boodschappen, benzine etc, zo'n 700 euro over voor kleding, sparen, leuke dingen etc. Wij hebben helaas een behoorlijk hypotheek die erin hakt. Best een beetje spijt van, al genieten we natuurlijk wel dagelijks van ons huis.
Mijn man werkt in de glasvezel industrie als monteur en grondwerker. Ik ben gastouder. Mijn man werkt fulltime en ik werk ook zo`n 35 uur per week. Maar nee we kunnen niet uitkomen, en dat gaat alleen om de vaste lasten. Ik wou dat ik het antwoord had maar dat heb ik niet. Liefs
ik weet ook wel dat je er eigenlijk boven moet staan maar toch doet het me wel eens pijn. Ook wij werken ervoor en dan zou het niet uit moeten maken wat voor werk dat is. Het kwetst mij echt als mensen dit soort dingen zeggen. Ook al is dat hun probleem, zij liggen er niet wakker van. Liefs
Mwah, het heeft niet altijd met goed kunnen leren te maken, hoor. Ik kan goed leren, en in die zin dus ook makkelijk een HBO studie doen. Maar mijn moeder had er toen geen geld voor, en momenteel heb ik er zelf geen geld voor. Zelfs met een maximale lening die ik kan krijgen, kan ik de kosten niet opbrengen.
@silmarien: mijn man zijn ouders hadden er ook geen geld voor (over) en hij heeft er toen voor gekozen maximaal te lenen+ maximale beurs, dan kom je toch op een behoorlijk bedrag hoor. Je had daar destijds ook voor kunnen kiezen misschien. Hij heeft nu een behoorlijke lening, maar dat betaalt zich wel terug. Als je maximaal leent, een bijbaantje van een paar uur hebt en een beurs, dan moet het toch wel te doen zijn als je echt wil?
dit gaat niet altijd op hoor. Een lening moet je ook af kunnen betalen, en als dat niet gaat houd het al op. En wil is hierbij niet echt voldoende. Geld is echt belangrijk. Liefs
Verdienden jullie dan eerst meer en hebben jullie op basis van een hoger loon een hypotheek genomen ofzo? Anders snap ik het even niet. Ik geef toe dat je maar weinig overhoudt samen terwijl je veel moet werken, toch zit je samen wél op een ruim modaal inkomen (volgens mij is 1800 netto ongeveer modaal en jullie zitten samen op 2100 ofzo toch?) dus zou je onder normale omstandigheden prima moeten kunnen leven. Míts je niet boven je kunnen woont, en/of een hoge schuld hebt af te betalen ofzo.
Ja dat maakt het vervelend. Ik ken het, we zitten zelf helaas ook met een schuld die jaren duurt om af te lossen. Daarom zijn schulden ook zo vervelend. Normaal gesproken hebben jullie met je loon echt niks te klagen. Tuurlijk kan het altijd beter, maar er zijn er ook genoeg die het met veel minder moeten doen.
geloof me, daar ben ik me zeker bewust van. Maar dit is nu wel waar we mee moeten leven en dat nog voor de komende 8 jaar. Er zijn zeker meer mensen die het slechter hebben, dat besef ik me al te goed. Ook voor hun vind ik de verdeling jammer. Liefs
Een studielening is dan weer een verhaal apart. Dit is een lening die je naar draagkracht af kunt betalen. Heb je een tijdje niet voldoende inkomsten om terug te betalen dan hoeft dit even niet. Heb je na 15 niet alles afbetaald wordt het je kwijtgescholden. Ml heeft een studieschuld van +/- 10.000 euro, daar betaalt hij nu 90 euro per maand aan af. Hij is hier net pas mee begonnen, omdat je dit pas hoeft te doen 2 jaar nadat je bent afgestudeerd. Tuurlijk is geld belangrijk, maar die lening kun je in principe afbetalen als je je studie hebt afgerond en daarmee een betere baan hebt gevonden. En dat is gesproken uit ervaring, toen mijn man begon met zijn studie verdiende ik 1100 netto in de maand voor fulltime werken. Hij had geen bijbaan en alleen een lening en beurs. Ik had een eigen huis met hypotheek van zo'n 475 bruto. Zijn ouders droegen niets bij en het is wel gelukt. Samen kwamen we toch zo rond de 2000 netto uit en daarmee kom je een heel eind. Ja, hij heeft nu dus een beste schuld, maar die is nu wel terug te betalen.
Nee, helaas. Ik heb het helemaal uit zitten zoeken, en het is gewoon niet te doen. Denk alleen maar eens aan collegegeld, materialen, boeken. Mijn zusje doet MBO, en die kan dat nog maar net betalen met een maximale lening. Ik wil dus wel met een studie gaan beginnen dit jaar, MBO niveau. En ach, dan zien we van daaruit wel weer verder.
Ik vind dat niet eerlijk, ik vind de verschillen veeeeel te groot. Waarom is het werk van een advocaat belangrijker dan van een stratenmaker???? De advocaat heeft geluk dat hij heeft kunnen studeren, de stratenmaker had dat misschien ook wel gewild. Ik vind dat sommige mensen idioot veel geld verdienen. Voor elk beroep is een bepaalde kunde nodig en daar zou niet zoveel verschil in moeten zitten. Als iemand met een hoog salaris een nieuw huis koopt wat niet naar zn zin is dan zal er toch een bouwvakker aan te pas moeten komen om het allemaal te realiseren. Die kunde heeft meneer de advocaat zelf niet. Ik snap niet waarom gestudeerden op de een of andere manier altijd hoog ingeschat worden of belangrijk zijn??? Ik hoor vaak: ja, maar ik heb daar ook jaren voor gestudeerd, dus ik verdien dat, nou ik vind dat onzin. Mijn vriend heeft een veel hogere studie afgerond dan ik, maar ik voel mij niks minder. Er zullen altijd mensen zijn die meer verdienen dan een ander, maar deze verschillen vind ik belachelijk.
@silmarien: het is toch harstikke goed dat je mbo gaat doen? Heb zelf ook mbo gedaan (doe nu, 8 jaar later, nog eens hbo erbij) en tot nu toe heb ik daardoor altijd een prima baan kunnen vinden. Succes!!
ach en een diploma is ook niet alles. Kijk maar naar vacatures. Gezocht iemand van 18 jaar met diploma en 5 jaar ervaring. Liefst ook een rijbewijs met 1 jaar rijervaring en eigen auto. ( heb serieus wel eens zo`n advertentie gezien haha )