Een paar vraagjes voor de "oude rotten" in het moederschap! (en aan alle anderen natuurlijk.) Onze Djurra had spruw en daar heeft ze een spulletje voor gekregen, wat al na twee dagen werkte. Kuurtje moeten we afmaken, die is vandaag op. Sinds gister heeft ze ineens wiite plekjes op in haar mond, op de binnenkant van haar wangen. Die zien er alleen heel anders uit dan de spruw.. Meer blaartjes ofzo. Ook heeft ze een blaartjes op haar lippen. Die had ze al eerde en ik dacht dat het van het harde zuigen aan de fles zou komen. Ze is namelijk super gulzig en zuigt mega-hard op zowel fop als flesspeen. Die blaasjes/blaartjes, zou dat ook van het harde zuigen kunnen komen of denken jullie dat de spruw terug is gekomen (terwijl ze de kuur dus nog gebruikte en de spruw eerder weg was)??? Als tweede valt me op dat onze kleine erg zweet wanneer ze de fles drinkt of wanneer ze erg huilerig is, zich boos maakt etc. Heel haar haartjes worden nat en achter haar oren zijn allemaal druppels zweet! Ik denk niet dat ze te warm is gekleed, want verder op de dag zweet ze niet. Ook heb ik al geprobeerd om alleen een romper aan te doen, maar dan heeft ze het te koud. Ze zweet dus alleen met inspannende activiteiten als huilen en drinken etc. Djurra heeft veel harde ontlasting die haar dwars zit. Ze perst en perst maar helaas... (ze krijgt flessenvoeding, op advies van arts) Helaas mag ik haar geen water extra in de fles geven ivm reflux.. Iemand een tip? Zo zielig om die pijn te zien. Als ze zo een verdriet heeft en pijn, gaat haar temperatuur ook omhoog. Gisteravond zelfs tot 37.6 graden! Weet iemand hoe dit kan en herkennen jullie dit? Nu ik toch bezig ben... Djurra heeft sinds vanmiddag wat uitslag op haar buik. Het voelt niet droog aan ofzo, gewoon net als anders. Maar de huis is rood en vlekkerig, is dat warmte uitslag? Oh oh ik ben maar een bezorgde moeder.......... Bedankt voor het lezen!
Hai Carmen, Jeetje wat naar dat je dochter hier door heen moet. Ik heb hier helaas geen ervaring mee. Ik zou iig zo snel mogelijk even de ha bellen en het hun vragen. En over de uitslag op haar buikje....dat heeft mijn zoontje ook pas gehad. Bleek een overgevoeligheids reactie te zijn op de kuur die hij gehad had. Hij mag die zelfde kuur ook nooit meer hebben nu. Maar over de witte vlekjes weet ik helaas niets. Ik wens je veel sterkte met je kleine meid!!!
hoi carmen de pukkeltjes kunnen een reactie zijn idd van de kuur die ze heeft gehad. of de warmte omdat je ook al zegt dat ze erg zweet het huilen tijdens de fles lijkt me duidelijk , ze heeft pijn tijdens het drinken. dat zweten ook, het kan ook zijn dat ze te hard kracht moet zetten om wat binnen te krijgen ( welke speen heb je erop? ) je kan een beetje olie in de voeding doen tegen de harde ontlasting maar als je verstandig bent ga je met al dit even langs je huisarts we kunnen je wel advies geven maar een huisarts zijn we niet heb genoeg ervaring met spruw maar weet ook niet wat voor medicatie ze heeft gehad hiervoor ,normaal is het daktarin gel wat ze voorschrijven tegen spruw succes en wip even langs bij je huisarts
Je kan idd het beste even langs de huisarts. Over bultjes en uitslag weet ik niks. Maar wat ik nog wel weet bij harde ontlasting wat er niet uit wil is dat als je de thermometer gebruikt je vaak net dat laatste setje geeft, en het er makkelijker uit krijgt. Hihi kijk daarmee wel uit, want het kan best zijn dat je er helemaal onder komt te zitten want het gaat vaak bij de thermometer langs Maar vaak helpt het wel erg goed. En verder kan je beter even overleggen wat te doen hiermee. Ik hoop voor je dat het snel over is, want tis niet leuk als je kleintje pijn heeft en verdrietig is.
Ben inderdaad naar de huisarts geweest. Ons meidje heeft weer spruw... De h.a. wilde hier eerst niets voor geven tegen de spruw, omdat ze aan wilde kijken hoe het gaat en of het vanzelf over zou gaan. Djurra heeft eerder wel een kuurtje gehad en daar ging het prima mee over. Gelukkig kreeg ik na aandringen wel een receptje mee, hetzelfde als de vorige keer. (afwachten vind ik weinig nut hebben, aangezien het alleen maar erger wordt!) Middeltje is Nystatine. Moeten 4 maal per dag een ml in haar mondje doen. Verder heeft de huisarts niet echt kunnen helpen. Voor de harde ontlasting heb ik kindicol van VSM gekocht. Dat is een nieuw goedje vann VSM en het maakt de ontlasting zachter, het zorgt ervoor dat de darmen meer vocht vasthouden zodat de ontlasting minder hard wordt! Wat het voor uitslag op haar buikje is, weet de huisarts niet. Ik hou het in de gaten en vraag het vrijdag aan de kinderarts. Schijnt niet van de kuur te komen, omdat die juist al op was en het pas daarna gekomen is. Misschien wat warmte ofzo? Volgens de huisarts kan de verhoging (37.7 soms!)en het zweten geen kwaad, omdat dat is als ze zich boos of druk maakt. Hard werken moet ze dus en daardoor kan de temp omhoog gaan. Verhoging of koorts is het pas als ze gaat gloeien bijvoorbeeld. Dat heeft ze gelukkig niet! @ Jolanda: De thermometer heb ik ontdekt inderdaad!! Gaat best goed hoor. de kleine meid gaat me een partij persen, ze wordt er rood en boos van! @ Hummel: Wat voor olie kan je dan gebruiken om in de fles te doen? Vandaag is Djurra wat uit haar hum en wil veel knuffelen. Gelukkig kunnen we beginnen aan de nieuwe spruw-kuur!
Een thermometer wordt tocg afgeraden? Volgens mij kun je dan de darmpjes of zo beschadigen. Ik weet het niet precies meer. Wat betreft de spruw: hygiëne is vreselijk belangrijk. - alles wat in aanraking komt met haar mondje en melk op 60 graden wassen (BH, beddengoed, handdoeken, spuugdoekjes en alles waar melkresten op zitten) - (fop)speen e.d. elke dag uitkoken - heel goed handen wassen, maar niet met (antibacteriële) zeep, gebruik een PH neutraal of zuur wasproduct. - let ook op andere kinderen en bezoek: geen vreemde vingers in de mond van de baby! - speeltjes en knuffels ook op 60 graden wassen Anders blijft ze zichzelf steeds besmetten.
Milan heeft ook last van harde ontlasting en ik doe 1x per dag een theelepeltje zonnebloemolie door z'n voeding, werkt perfect
sla olie heb ik voor Mike altijd gebruikt. werkte bij Mike niet heel goed, maar mss voor Djurra een oplossing!! Ik hoop het van harte. Mike heeft ook spruw gehad vlak na de geboorte. Hij heeft idd ook 2 keer een kuur gehad, maar het heeft in totaal 7 wkeen geduurd voordat het echt bij hem over was! Hoop dat jullie meisje er sneller van af is!! Omneo voeding, heeft Mike zijn harde ontlasting en de pijn in zijn buikje uiteindelijk wel geholpen. Maar als je daar mee zou beginnen moet je niet gelijk denken dat het wonderen verricht, dat duurt ook weer een paar weken eer dat het dan beter wordt! Sterkte en beterschap met Djurra, geef haar een dikke knuffel van mij. Liefs Carry
maryloes heeft al antwoord gegeven gewone zonnebloem olie dus maar ik snap niet dat je geen daktarin gel heb gehad voor de spruw is toch het meest helpenden middel bij spruw misschien er alsnog om vragen aan haar leeftijd kan het niet liggen want Ameé me oudste dochter was 6 weken dat ze spruw kreeg en kreeg ook daktarin gel ervoor succes
Dank jullie wel! @ Carry, helaas kunnen we niet over op andere voeding, omdat Djurra Reflux heeft... Bedankt voor de tip! @Annemerie: We koken alles twee keer per dag uit.. Elk flesje dat ze gebruikt koken we meteen uit en we hebben een berg schone fopspenen, zodat ze steeds een nieuwe en schone gebruikt. De wasmachine draait overuren op de kookwas. Helaas, mag niet baten!! @ Hummel: ik zal het even aankijken tot vrijdag, dan gaan we naar de kinrderarts. Zien wat hij ervan vindt en voorschrijft! Meiden, bedankt voor de lieve antwoorden. Fijn om wat tips en ervaringen uit te wisselen!
Misschien nog een tip: In de bijsluiter staat dat je 4 x zoveel (4 was het dacht ik) in het mondje moet doen. Maar het is vaak beter om bij iedere voeding een klein beetje in het hele mondje te smeren. Dus 8x kleine beetjes in de mond te smeren. Dit heeft vaak meer effect of het maar 4 keer doen. Daktarin of Nystatine maakt niks uit hoor. Beide middeltjes zijn even effectief als het gaat om spruw (schijnt zelf dat Nystatine een heftigere variant is voor spruw)
Dank je Annemarie! Ik zal het proberen om 8 x een halve mililiter te geven ipv 4 x 1 mililiter. Het is een hardnekkig iets zeg, dat spruw. Ik ga maar weer een kookwasje draaien, spenen uitkoken, pijlijke mondjes troosten en flink hopen dat het over gaat!
Ik zou niet weten waarom dat word afgeraden. Want als je temperatuur opneemt doe je toch ook alleen maar het zilveren puntje van de thermometer , en dat doe je nu ook, maar dat kan wel het laatste zetje geven om het eruit te laten komen. Dus als je met gewoon temperaturen de darmpjes niet beschadigd, doe je dat nu natuurlijk ook niet. Het gaat dus alleen maar om het zilver kleurige puntje, en niets meer.
Mochten de kuurtjes nu niet voldoende helpen dan wil pau d'arco thee nog wel eens helpen. Zelf drink je dan drie kopjes per dag en d.m.v een gaasje bestrijk je de binnenkant van de mond van de kleine eens per dag. Het is al een "eeuwenoud"-oud middeltje ,maar ik hoor er goede resultaten van in mijn nabije omgeving. De thee-bladeren zijn o.a in reformhuizen te verkrijgen, maar ook via het net te bestellen. Misschien heb je hier wat aan. Kwebbel
Dag Kwebbel, Ik zal het eens proberen, hoop dat het wat verlichting geeft! Inmiddels is de spruw in ieder geval niet erger geworden... Dat scheelt al weer heel wat! De ontlasting is nog wel hard, maar met de thermometer wil het wel lukken. Hopelijk werken die kindicol druppels van VSM snel. @ Jolanda en Annemarie. Volgens de huisarts kunnen we inderdaad gewoon de thermometer gebruiken, voor het laatste zetje (zolang je hem maar niet tot de huig duwt..!
Ik kreeg de indruk (want vaker gehoord) dat mensen dan gaan lopen poeren om dat laatste zetje te geven. En daarmee kun je dan wel de darmpjes beschadigen.
ehhh tja dan zouden de darmpjes wel kunnen beschadigen, maar het lijkt mij dat je zulke dingen niet zou doen. Nouja ieder zijn mening , ik weet iig dat het goed kan helpen ( mits je het goed doet).
nou ik ben wel blij dat ik over mocht stappen op Nutrilon Omneo. Esosa had namelijk ook heel erg last van harde ontlasting en dat is nu helemaal niet meer zo.