Hoi, Ik ben nu 18 weken zwanger en ben juf. Binnenkort zal ik de klas echt moeten vertellen dat juf een baby krijgt aangezien mijn broeken toch wel een beetje strak beginnen te zitten. Ik heb een groep 1 t/m 4 (dus kinderen van 4 t/m 8 jaar). Iemand leuke ideeen om het te vertellen? Ik had zelf al bedacht om een verhaal voor te lezen over iemand die een baby krijgt en dan te vragen waarom ze denken dat ik dat verhaal voorgelezen heb. Misschien weet iemand een leuk verhaal/boek hierover? Of heeft iemand nog andere leuke ideeen?
Leuk idee! Ik heb het verteld aan de kinderen na de 20 weken echo a.d.h.v. de echo foto's. Ik heb het vooral vanuit de kids zelf laten komen, ze hadden veel (zeer aparte!) vragen en een aantal die zelf ook wat wilden vertellen over de eigen zwangere mama's. Verder heb ik het onderwerp meerdere malen terug laten komen met activiteiten als: namen bedenken, gevulde luiers ruiken, de omvang van de buik inschatten met een touwtje, hoe was jij als baby (fotootje mee laten nemen), etc. Dit maakte het afscheid voor mijn verlof ook wat makkelijker en begrijpelijker voor de kinderen.
Ik hen groep 5/6 en ik heb een echo op t digibord laten zien. Ze wisten t meteen, maar vonden het ook geweldig om te zien. Nu zijn ze uit zichzelf al super betrokken. Ze willen van alles weten en hebben fantastische vragen gesteld. Het is leuke is wel dat we toevallig net het thema voortplanting hadden afgerond, hahaha! Heb toen trouwens ook cakejes met babygezichtjes getrakteerd. In mijn groep is r nu baby voor en baby na, ze zijn echt superlief!! Mijn collega had bij kleuters uitgelegd hoe het in de buik zit. Ze heeft een doorzichtige zak met water gevuld, legopopje erin en latén zien dat die dus lekker rond dobbert. Toen geeft ze ermee geschud om te laten zien dat het geen kwaad kan en dat de beeb in de buik goed beschermd is. Daarna heeft ze het water eruit gelaten en weer geschud om het verschil te laten zien. Ze vonden het geweldig!!
Oh dat van die zak met water is echt een leuk idee! Als ik nog bij de kleuters had gewerkt... maar ik heb nu ook groep 4! Hier heb ik het helaas niet zelf kunnen vertellen. De 5e ziekte heerste en ik bleek geen antistoffen te hebben, dus mocht ik plots niet meer werken en heeft mijn duo-partner uitgelegd waarom ik niet meer kwam. Toen ik na de zomervakantie weer mocht werken ben ik nog wel naar mijn oude klas terug geweest om mijn buik te laten zien en ze hadden uiteraard heel veel vragen voor me haha! Als ik het zelf had mogen doen had ik het ook aan de hand van een boek gedaan of met een echo en dan de kinderen laten raden wat het is! Inaya, jouw ideeën zijn ook erg leuk!
Leuke ideeën al. Ik ben zelf lerares in groep 6. Ik wilde ook inderdaad m'n echo laten zien op het digibord. En ze dan laten raden wat ze zien Maar nog een vraag, wanneer vertellen/vertelden jullie het?
Leuke ideeen! Ik heb bij beide meiden iets uitgedeeld wat te maken had met zwangerschap (van die speentjes enz.) Ik had zelf geen digibord, dus dat was jammer.... Ik heb het bij de oudste verteld bij 15 weken, omdat het toen begon te showen en bij de jongste bij een week of 12, omdat het toen zomervakantie werd. Vond het een beetje vreemd om na de vakantie ineens met een toeter op school te komen!
Ik heb het verteld met 14+4 (na de kerstvakantie) Ik heb groep 6 met 31 kinderen. Ik heb verteld dat we vanaf nu met 33 mensen in de klas zitten. Maar dat persoon 33 niet heel veel ruimte nodig had. Hint nummer 2 was de juf is met z'n 2en.... Daarna de echo laten zien op het bord. De meiden hadden het heel snel door. Maar wat reageerden ze na de echo leuk en enthousiast! Ze vonden het erg jammer dat ik het schooljaar niet met ze afmaak.
Haha, die vind ik wel grappig. Vrees alleen dat dat kwartje in mijn klas niet zo snel zal vallen. Hoewel ze zelf wel vaak van die raadseltjes doen zoals; hoeveel meisjes hebben wij in de klas? En dan zegt iemand natuurlijk het aantal meisjes, maar dat is dan fout want het was 1 meer want juf is ook een meisje Dus wie weet kan ik het proberen
Ik heb het met 13 weken verteld. Met fie zak vinden ze zelfs in groep 6 nig leuk hoor. Ze vroegen bij mij dingen als: waar zit de navel aan vast, hoe krijgt de baby eten, is t een jongen of meisje en heeft hij dan al n piemel? Haha! Heb vooral gelachen!! Kan de baby ook lachen en geeuwen en heeft hij nou ook een gerimpelde huid van het water? Superleuk, zwanger zijn op school! Maar ook mijn groep baalt dat ik niet met ze afsluit. Gelukkig stop ik vanaf de meivakantie. Dat scheelt; dat is n duidelijk punt om naartoe te werken.