Jammer trouwens dat er zoveel misverstanden bestaan m.b.t halal vlees, het gros van de halal geslachtte dieren in Nederland wordt gewoon verdoofd. Wat volgens de Islam ook toegestaan is, mits ze niet door de verdoving zelf overlijden. Voor zover ik weet is dit voor koosjere slachtr absoluut niet toegestaan.
Ben het met je eens. Maar goed ik heb niets met godsdiensten waarin je bepaalde dingen wel/niet mag eten. Allergie vind ik iets anders,daar worden mensen ziek van. Ik heb zelf geen kindjes maar op het werk hou ik nergens rekening mee,andere mensen ook niet. Meestal is het dus taart of snoep
Overigens denk ik dat degenen die geen rekening willen houden met bepaalde geloven gewoon nul,nul omgang hebben met die groep. Wanneer het beste vriendje of vriendinnetje van je kind bijv is, dan geloof ik echt niet dat je dan met varkensworst aan komt zetten bij een traktatie.
Ik ben toch wel benieuwd hoeveel leden hier een kind hebben waarbij in de klas een kippeneiwit en kma en gluten en soja en pinda en fruitallergie en daarbij ook nog islamitische, vegetarische en veganistische en joodse en raw food aanhangers zitten...allemaal tegelijk he....
Dat ben ik wel met je eens. Mijn kinderen zitten op een openbare school en er zitten geen islamitische kinderen op. Maar ik denk idd dat als een van de kindjes een islamitisch kindje als vriendje krijgt/heeft dat je er dan wel sneller rekening mee houdt. Maar dat geldt niet in het speciaal voor het islamitische geloof, maar voor alle dingen eigenlijk.
Ja ik houd er ook rekening mee, dochter had hier laatst marsepein taart getrakteerd. Veel moslim kindjes dus ook gezorgd dat er geen gelatine in de taartvullingen zat...
Bizar zijn sommige reacties. Zo moeilijk is het toch niet om met 1 of 2 kindjes rekening te houden. Beetje overdreven om te zeggen dat het wel moeilijk is om met 'iedereen' rekening te houden. Kom op, hoeveel kindjes uit de klas van je kind hebben nu werkelijk een allergie/ander geloof/of zijn vega. Zeker niet de helft, en zeker niet meer als max 3. Wow zucht/steun/puf dat is te veel. Maar goed, moet iedereen lekker zelf weten maar zou dan ook liever niet willen dat zo'n iemand mijn kind (met allergie) trakteert als die al zo'n instelling heeft met "ik vind het te moeilijk/te veel om rekening te houden met jouw kind"
Ja ik hou er wel rekenschap mee, geloof of allergie het maakt voor mij geen verschil. Nu is mijn dochter anderhalf en 1x getrakteerd op de kinderdagverblijf. Getrakteerd op een doosje rozijntje en een bellenblaas ook gezien de leeftijd van de kinderen 0-2 jaar. Bellenblaas omdat mijn dochter het helemaal geweldig vind als er iemand bellen blaast. Maar sommige reacties hier vind ik echt overtrokken. Omdat de ouders kiezen voor de islam als geloof er geen rekenschap mee houden? omdat het een keuze is. In mijn ogen straf je dan de kinderen voor de keuze van de ouders. Dus mocht het nodig zijn dan ga ik idd op zoek naar een traktatie die voor iedereen geschikt is. In mijn klas zat vroeger een meisje wie haar ouders het jehova geloof hadden. Ze kwam altijd wel op mijn verjaardagsfeestje maar dat kwam omdat mijn moeder altijd zei dat het was om de zomervakantie te vieren. Maar die mocht ook nooit mee doen vond dat heel erg sneu.
Er vroeg nog iemand waarom ik het raar vond dat fruit en groente getrakteerd worden. Ik ga thuis ipv taart toch ook geen krop sla op tafel zetten... Ik stop mijn dochtertje helemaal niet vol snoep, juist niet, ze lust ook fruit en groenten. Maar kom op met een verjaardag!!! Leuk hoor dat iedereen tegenwoordig van de hoogste daken roepen dat ze O zo verantwoord zijn, zelfs scholen willen een goede indruk maken... Maar aan een snoepje op een verjaardag is niks mis! Tis aan de ouders zelfs dat ze thuis niet vol gestopt worden. En ik ken genoeg voorbeelden van alles moet verantwoord. Maar O wee als t kind thuis is. Dan is het wel makkelijk met een zak chips voor de buis. Geen idee wat de regels zijn op de toekomstige school van mn dochter. Op de psz hangt een poster over gezond trakteren. Nu weet ik dat dit geen verplichting is en geen haar op mn hoofd die er aan denkt om dat mee te geven.
Ik ben het met je eens hoor, maar vaak blijft het niet bij één snoepje en krijgen ze een zak vol. Mij valt het op dat dit met name bij de kleuters gebeurt. Dan krijg je dus inderdaad en en en.... Bij ons vragen ze wel gezond te trakteren en is de discussie hierover behoorlijk actief. Ik vind dat je zelf moet beslissen wat jij goed vindt voor je kind te trakteren. Mijn zoon heeft chips getrakteerd, voor mijn dochter heb ik rupsjes nooit genoeg gemaakt van druifjes met één snoepje
Net mijn zoon naar school gebracht MET traktatie hij had van die Pez snoepjes, prima voor iedereen. Nu was er een nieuw jongetje in de klas met KMA bleek vanmorgen, ik had netjes de ingrediëntenlijst bij en zijn moeder een trommel met eigen traktaties. Moeder heeft het doorgelezen en ook hij mag deze traktatie iedereen blij. Maar wist het niet van hem (nu wel haha)
Op de bso trakteerde hij spiesen MET worst ook moslim kindjes of allergieën wie weet er zat tomaat komkommer kaas en worst aan wat je niet lust laat je zitten. Hadden extra blokjes kaas erbij voor als iemand iets niet lusste. Een kind met een allergie of geloof zal in het leven beperkingen tegen komen en hier ook mee leren om gaan. Kinderen zijn flexibel en zullen er minder zwaar aan tillen als wij volwassenen. Onze jongste is hartpatiënt maar goed met gym zal hij gewoon mee moeten doen de rest gaat niet langzamer voor hem straks. Dit hoort bij hem en hiermee moet hij leren leven. Het is niet anders en hij zal er het beste van moeten maken. Het punt is er zijn altijd beperking voedsel, lichamelijk, geestelijk adem in adem uit en deal with it
Mijn babytje is nog lang niet oud genoeg voor school maar wanneer het tijd is zal ik de kleine moeite nemen om de juf te vragen naar allergieen en geloofsovertuigingen ipv te speculeren wat voor allergieen en geloofsovertuigingen er zijn, dat is toch veel makkelijker Daarnaast wil ik even zeggen dat ik een rasechte hollander ben met blond haar en blauwr ogen.. En ik ben een moslima. En ik heb geen turkse of marrokaanse man. Ik weet uit ervaring dat er veel mensen zijn met een hekel aan de islam ookal weten ze er niks vanaf en ik zou niet willen dat mijn zoontje op dezelfde school zit als de kinderen van sommige moeders hier zeg Om discussies te vermijden bestel ik vaak vegatarisch, dat is weer geaccepteerd haha
ik vraag aan de juf of er kindjes zijn met een dieet/geloof zo ja pas ik het aan zo nee trakteren we gewoon
Ja dat doe ik. Hier waar ik woon is sowieso alles halal maar er zitten ook kindjes met allergie op school. Meestal pinda-allergie maar ook koemelkallergie en allergie tegen bepaalde eiwitten. Mijn zoontje heeft zelf een pinda-allergie.
Omdat mijn kind op een internationale school zit heeft hij Saoedische kindjes in de klas maar ook Hindoestaanse (en nog een hoop meestal westerse nationaliteiten). Dus als hier op vlees wordt getrakteerd dan zijn het alleen halal kipworstjes. Meestal van die spiesjes met worst en druif of meloen. Persoonlijk vind ik ze niet te (vr)eten maar de kids vinden het lekker. Daar gaat het om.
Beetje hysterische reacties hier weer en verschrikkelijke vooringenomenheid om moeders die geen rekening met religie willen/kunnen houden gelijk als racisten neer te zetten. Ik denk echt dat dat voor het meerendeel NIET geldt, maar dat ze dat vooral om principiële en vooral praktische redenen gewoon niet willen doen. Zoals eerder gezegd, gelukkig speelt dat hele gezeik hier niet. Zou ook vrij lastig zijn omdat met 40+ nationaliteiten op school en tientallen verschillende religies daar geen beginnen aan zou zijn. Dus gelukkig nemen de leerkrachten/schoolleiding die taak op zich. Ik heb dus echt helemaal niks tegen de islam, zeker niet sinds ik er nu zoveel meer vanaf weet omdat onze nanny en een paar goede vriendinnen moslim zijn. Maar om eerlijk te zijn, ik weet dus NIET precies welke godsdienst wat wel of niet en hoe mag eten, alleen in grote lijnen zoals bvb varkensvlees....dus ik zie mijzelf niet alle traktatiewaar ontleden. Maar ik zou natuurlijk wel problemen de grote groepen tevreden te stellen en alles zo neutraal mogelijk te trakteren. Dus geen varkensvlees, geen pinda dingen om maar wat te noemen. Maar daar houdt het dan wel mee op hoor......