Tja, en dan had ik een jongetje in de klas die geen traktaties mocht ivm zijn geloof... Dus helemaal goed kun je het denk ik niet doen. Ik zou wel rekening houden met allergieën voor zover ik er van weet e ben niet van plan ooit vlees uit te delen (of winegums, jech).
Wel met moslim kindjes en bijv met prikkers met worst/kaas zorg ik voor paar met Turkse wordt of 100% rund. Van een kindje wist ik dat het gluttenalergie had en deed ipv zakje chips zakje popcorn ( zonder gluten)
Ja houdt rekening met afkomst, dus bv halal maar vraag ook ruim van te voren na welke allergieen er allemaal zijn.
Wel sneu als er een kindje met kippeneiwit, kma of gluten is in de klas...hoe zou jij het vinden als jouw kindje elke keer als enige niks zou krijgen?
Nee dat klopt, maar daar was geen sprake van. Wel van een moslimvriendje ik had vantevoren geïnformeerd over allergieën en geloof. Dit was het enige.
Ik kan me niet voorstellen dat je bewust geen rekening houdt met allergieen? ik informeer van te voren bij de juf en maak dan een aparte traktatie. Ik ga dus geen 30 alternatieve traktaties maken, maar gewoon 1. die verpak ik dan ook nog eens apart en daar gaat een duidelijke sticker op. mijn oudste heeft een kind in de klas met kma dus daar is makkelijk rekening mee te houden.
Serieus? Als jij weet dat iemand een pindaallergie heeft dan trakteer je gewoon pindakoeken zonder een alternatief mee te geven? lekker dan...
Geen varkensvlees en ik hou rekening met allergieen. Met lust ik niet, hou ik geen rekening. Mijn zoon lust zelf ook bijna niks. De andere ouders houden daar ook geen rekening mee. Ik ook niet.
Zal dit zeker wel gaan doen in de toekomst, bijvoorbeeld notenallergie komt vrij geregeld voor dus zou ik sowieso iets met nootjes al vermijden. Eet overigens zelf geen varkensvlees vanwege geloof en mijn zoontje zal dat dus ook niet eten. Vind het eigenlijk niet meer dan logisch om er toch even bij stil te staan dat sommige kinderen om wat voor reden dan ook (allergie, geloof, dieet etc) bepaald eten niet mogen hebben.
Ik ga het niet doen, ik ben van plan zoveel mogelijk kant en klaar te kopen aangezien ik 2 dagen na haar verjaardag word ingeleid. (Tijdens Carnavalsvakantie). Dus als alles goed gaat mag ze 3 dagen na haar broertje trakteren, en als het niet goed gaat 1-2 dagen na de geboorte.
Nou niet om moedwillig iemand te benadelen. Maar sinds er hier op school en soort drama ontstond door traktaties die verschilden hebben kindjes met allergie een eigen traktatietrommeltje en is er verder geen onderscheid. Er was toen een ouder die voor (ik geloof) twee kindjes iets anders gemaakt had: een van de twee lustte die vervangende traktatie niet, een ander kindje leek dat ook wel lekkerder, want die hield niet van de eerste traktatie en zo werd het leuke trakteren eigenlijk vooral sippe gezichten in de klas. Sindsdien dus apart trommeltje voor allergie-kinderen.
Maar het is voor het kind zelf natuurlijk niet minder zielig.. Of het nou allergie of geloofsovertuiging is.
Maar serieus.... ook kant en klaar kun je iets vinden, mocht het nodig zijn. en anders zou ik de leerkracht inlichten als er een kind met allergie is... dan kan zij of moeder voor iets zorgen. laatst hadden we hapjesmiddag op school, t snoetje van t kindje met kma toen bleek dat hij heelveel niet mocht.. ach arme
Hier uit onwetendheid niet met allergieen, in t vervolg ga ik t wel even vragen bij de juf. Wel met afkomst. Mijn zoontje gaat naar een peuterspeelzaal VVE, waar de helft ongeveer van de kindjes moslim is. Dan ga ik niet trakteren op worst. Ook niet runderworst. Ik heb begrepen van een moslimmama dat ze het niet zelf hebben gemaakt, dus liever niet nemen, omdat ze het niet zeker weten, maar het een aanname is dat er geen varken in zit verwerkt. Dus ik heb alsnog ook geen runderknakworstje op het stokje gedaan. Je kunt zeggen 'dit gaat ver', maar als ik zelf moslima mama was geweest, had ik misschien wel hetzelfde gedacht. We hebben ouderwetse stokjes gemaakt (en geen chips uitgedeeld zoals veel andere moeders, vind het belachelijk!!) en kaas uit vormpjes gesneden (bloemen), druiven, komkommer als blaadjes en nog wat lekkere dingen. Kinderen vonden het heerlijk!
Dit dus. Ik zou als mijn kind zo allergisch is voor een bestanddeel dat een keertje zondigen gevaarlijk is ervoor zorgen dat er in de klas en speciaal trommeltje/tractatie is voor haar. Ik vind niet dat ik de verantwoordelijkheid van de voeding voor mijn kind bij een andere ouder kan leggen.
Ik hou rekening met gangbare allergieën (pinda, noot, kma) en met varkensvlees. Ik zal niets maken met varkensvlees en voor de overige zal ik (wanneer het aan de orde is) een vervanger mee geven. Met overige allergieën hou ik geen rekening omdat het inmiddels mijn ervaring is dat de ouders er zelf voor zorgen dat er iets is voor deze kinderen en dat ook prettiger vinden.
Abri. Dat vind ik een ander geval natuurlijk. Dat is inderdaad niet moedwillig. Ik kon me dat ook niet voorstellen eigenlijk..
Geloofsovertuiging vind ik iets anders als "lust ik niet". Daar doelde ik op. Ik ga zeker rekening houden met allergie en geloofsovertuiging maar stel ik trakteer ehmmmm druiven (voorbeeld) en er is een kind die dat niet lust dan is het jammer. Ik bedoel niet lusten en niet mogen vanuit allergie/geloof vind ik echt twee hele andere dingen.
Dat is natuurlijk ook heel anders, maar is dat voor kinderen op de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of bijv in groep 1 ook begrijpelijk? Die zien vooral verschillende traktaties en hebben geen besef van dat een ander iets niet mag vanwege allergie (überhaupt niet van principe allergie waarschijnlijk). Die zien alleen een andere traktatie die ze misschien zelf lekkerder zouden vinden..