over trakteren gespoken. hou jij rekening met...

Discussie in 'De lounge' gestart door edelweiss, 23 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Zou ik ook zo doen. Geloof is een keuze, allergie niet.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Maar wel een beetje sneu voor de kindjes in kwestie.

Aan de andere kant... Vleeswaren moeten ook echt in de koelkast om een beetje lekker te blijven.
    Sowieso niet zo practisch dus.

3. Saskia78

Van een 5-jarige?
    Die weten niet eens dat ze een keuze hebben :)

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Ja, nou ja, sowieso speelt dat hier niet, maar ik ga echt niet overal rekening mee houden. Dan zorgen de ouders er maar voor dat er wat anders ligt.

5. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Is ook sneu, maar dat is idd een keuze van de ouders. ;)

Zou ook niks met vlees doen hoor, was maar een voorbeeld. :p

6. Saskia78

Nouja.. Ik vind het gewoon typisch dat mensen het echt niets interesseert dat er dan een kindje sip is omdat hij niks krijgt.

Bij ons is het standaard omdat we nou eenmaal erg multiculti wonen...
    Maar ook als het minder voor zou komen is het toch geen moeite om iets zonder een gemalen varken te trakteren?

Ik zou het voor dat kindje met geloofsovertuiging net zo rot vinden als voor het allergische kind.
    Snap niet dat mensen daar zo onverschillig op kunnen roepen dat het een keuze is. Zo voelt een kind dat echt niet.
    En dan js het wel zielig om geen koemelk te mogen maar het is gewoon dikke pech als je geen varkensvlees mag.

Ik vind dat echt raar en sneu bovendien.

Mag hier dan in een achterstandswijk wonen met een hele ladings aso's en ander snertvolk... Maar ze houden wel rekening met elkaars leefgewoonten tenminste.

Niet persoonlijk tegen jou hoor Nikki.. Maar vind het ondertoontje in sommige reacties echt kansloos.

7. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik zou het persoonlijk ook niet opzoeken hoor, zou het zo 'neutraal' mogelijk houden, maar het lijkt mij gewoon lastig om met elk kind in een klas rekening te houden mbt geloof, zeker als het zo multiculti is. Want er zullen dan meer religies zijn dan alleen moslim en niet-moslim neem ik aan. :)

Maar nogmaals gevoelsmatig zou ik er natuurlijk veel meer mee zitten als een kind door mijn traktatie op de EHBO of erger beland, dan waneer een kind een 'verboden' stukje knakworst eet maar daar verder niks aan overhoudt.

Gelukkig is het hier dus niet aan de orde en nemen de leerkrachten hier de volle verantwoording voor. :)

8. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ligt eraan hoeveel verschillende 'problemen' er zijn. Als 1/3e van de klas een andere allergie heeft en dan ook nog dingen die niet mogen vanwege het geloof van sommigen, blijft er bar weinig over..

9. Saskia78

Jazeker maar in de meeste gevallen zitten daar dan weer geen strenge voedseleisen aan... Dat scheelt weer :)
    Het is vaker dat ik moet slikken als ik na een speeldate een compleet afgevuld kind vol met tostie, patatjes of een gewone boterham of chips/popcorn weer kom ophalen dan dat ze dingen juist niet mogen.

En ik voel me helemaal niet schuldig als er iemand per ongeluk een hap knakworst binnenkrijgt hoor.
    Maar probeer het beetje te voorkomen.
    Meer uit een zeker respect voor dat andere mensen best andere principes kunnen hebben dan ik.
    Lig er verder echt niet wakker van :)

10. Chaii

Chaii Niet meer actief

Jahoor, ik zou niet weten waarom ik dat niet zou doen.
    Dat is voor mij een kleine moeite.

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Met een geloof zou ik niet snel rekening mee houden. Vlees zou ik dan niet geven maar in veel snoep zit ook varkensvet of iets anders van een varken in en zo ver ga ik niet om eerst alles te ontleden om te kijken of dit wel of niet mag bij een geloof.
    Het koffieschuim van senseo is varkensvet, niet dat je een kind koffie geeft maar om te zeggen dat het in heel veel zaken zit.

Heb hier al enkele keren gelezen dat sommige moeders dan rundvlees ofzo meegeven maar rundvlees is ook geen halalvlees dus dat mogen moslimkindjes ook niet

Met allergieeen zou ik wel alles uitzoeken omdat dit levensbedreigende situaties kan opleveren en dat wil ik niet op mijn geweten hebben

12. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Ja wij houden daar rekening mee.
    Onze dochter is allergisch en dan vinden wij het ook niet leuk als zij weer niet hetzelfde mag als anderen.
    Nu maken we vaak dingen na / dat het er qua vorm etc iig op lijkt.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Op de school waar ik werk zorgen de ouders van kinderen met een allergie er altijd zelf voor dat er een alternatieve traktatie is voor die kinderen. En om eerlijk te zijn, vind ik dat ook logisch. Het wordt denk ik (als je er niet 'in' zit) om een lekkere traktatie te vinden zonder ei, gluten, noten, koemelk, suiker en vlees. En bovendien is de variatie straks ook erg ver te zoeken als iedere ouder daar rekening mee moet houden.

Onze zoon zal sowieso nooit iets met vlees trakteren, omdat een derde van de leerlingen moslim is. Verder zou suikervrij me ook wel lukken, aangezien ik al een paar keer diabetes patiëntjes in de klas heb gehad en dus wel weet wat zij mogen. Maar glutenvrij? Geen idee, ik weet alleen dat het bijna overal in zit. En dan zul je zien dat je iets hebt zonder gluten, zit er bijv. weer suiker in. Met wie ga je dan rekening houden?

14. Tikkel

Tikkel Lid

21 feb 2013
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met chips moet je ook uitkijken, die kunnen weer gemaakt zijn in een fabriek waar pinda''s verwerkt zijn!

15. bibaboe

bibaboe Niet meer actief

Mijn kinderen zitten op een Protestants-Christelijke basisschool, dus geen moslims bij ons in de klas of op school. Ik heb op de crèche wel een keer prikkers met kaas, droge worst, en fruit getrakteerd. Dit was wat dochter graag wilde trakteren destijds.

Wat je niet mag hebben, dat haal je er maar tussenuit. In een klas met 35 kinderen is het lastig om rekening te houden met alle kinderen. En dan kwam het ook nog regelmatig voor dat ze op verschillende dagen verschillende groepsgenootjes hadden.

Nu op de basisschool mogen ze alleen gezond. Dus word het een fruitsalade, fruitprikker of ontbijtkoek etc.

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nee hou ik geen rekening mee.

17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik hou wel rekening met allergieën maar niet met iemand zijn geloof. Dat doe ik zo omdat iets niet eten vanwege je geloof een keuze is en een allergie niet, een allergie kan gevaarlijk zijn voor die persoon zijn gezondheid.

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee hoor, dat is een fabeltje :) . Maar het klopt wel dat er vaak gelatine in snoepgoed zit, bijvoorbeeld in winegums, drop, spekjes etc.

Ik hou overal rekening mee, vind dat niet meer dan normaal.

19. Minerva

Minerva Niet meer actief

Dit lijkt mij ook erg logisch ja.

Hoewel ik nog geen kinderen van die leeftijd heb, zou ik me wel kunnen voorstellen dat ik even informeer naar de allergieën van de kinderen in de klas. Ik probeer er zoveel mogelijk rekening mee te houden, maar soms lukt dat gewoon niet. Het lijkt mij voor de leerling in kwestie dan ook net zo fijn als er in ieder geval altijd iets achter de hand is op school. Goede voorbereiding is het halve werk, toch? :)

20. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Precies ja! Ik vind het net zo sneu voor een kindje die een traktatie niet mag vanwege een allergie als voor een kindje die het niet mag vanwege het geloof. Ik denk ook dat er weinig kinderen van jonge leeftijd zijn die een keuze hebben in geloof, dit krijgen ze mee vanuit huis.
    Ik zou dus rekening houden met allergieën en geloof.

Deel Deze Pagina